Stel je persoonlijke vraag #35

Het hele doel van een pleegouder zijn is toch dat het kortstondig is. Vind het altijd een beetje naar om te zien als mensen het behandelen als een soort short cut naar adoptie. Het hoofddoel en het beste voor het kind is hereniging met de ouders.

4 likes

Anders. Ik wil zodra ik klaar ben met m’n opleiding een kindje adopteren in het land van m’n ouders. Liefst een meisje, omdat vrouwen daar al met 10-0 achterstand geboren worden. Plan is wel dat ze daar bij haar familie opgroeit, maar dat wij haar van onderhoud en een goede studie voorzien. Zodat zij later met haar studie weer het verder kan doorgeven!

Pleegouder alhier staat wel open maar hoe en wat weet ik nog niet.

28 likes

Nee? Je hebt verschillende soorten pleegzorg, ook permanent en bijvoorbeeld ook weekendopvang, die wel permanent is.

31 likes

Mijn ouders hadden een foster parent kind, ze heette Maranatha en kwam uit Port au prince. Vraag me weleens af hoe het met haar gaat, er stond jarenlang een foto van haar in de kast dus zie haar nog precies voor me

2 likes

Ja, je moet het wel echt beide willen natuurlijk. Mijn vriend wil het ook niet ivm nare ervaringen in zijn omgeving met pleegouder zijn. Zelf zou ik er wel serieus over na denken (als mijn vriend het wel zou willen dan), maar willen beginnen met weekend/vakantie. Ik heb in mijn werk gezien (jeugdzorg) dat dat kinderen èn ouders heel goed kan doen en het lijkt me mooi als je dat voor iemand kan doen. Wel is het natuurlijk erg pittig en moet je dat echt niet onderschatten.

@Echo tuurlijk heb je het liefst dat een kind bij zijn of haar ouder(s) kan wonen. Maar helaas is dat gewoon echt niet altijd het beste voor een kind, hoe verdrietig ook. Ik ben zeker voor zo snel mogelijk weer terug naar ouder(s), maar dan moet dat wel veilig genoeg zijn. Soms is het dat jarenlang niet en zullen kinderen voor een langere tijd in bv een pleeggezin zitten. Persoonlijk vind ik het wel belangrijk dat (indien mogelijk!!!) er zoveel mogelijk contact is met de ouder(s). Ze proberen ook te kijken naar een plek in het netwerk van een kind. Dat zou natuurlijk helemaal fijn zijn als dat mogelijk is.

@Broodrooster wauw, wat een mooi doel zeg!

@nello ja, dat lijkt me ook echt ontzettend heftig, dat je zo snel moet schakelen. Wel fijn dat er mensen zijn die dat doen en kinderen kunnen opvangen als het direct nodig is. Is het een bekend iemand op twitter?

2 likes

ik blijf er erg makkelijk in hangen, zeker als ik alleen ben, de laatste keer was een goede vriend van me in de buurt en kon die me wat opfleuren zodat ik niet triest en wenend naar huis moest

2 likes

Als je moe bent en in slaap probeert te vallen, heb je dan ook weleens dat je merkt dat (terwijl je oogleden dicht zijn) je ogen nog omhoog kijken in plaats van omlaag rusten? Ik heb dat zo vaak en dat doet dan echt een soort van pijn, dan kijk ik bewust naar beneden en dan voel ik het niet meer. Alles dus met je oogleden dicht

  • Waar heb jij het over
  • Ja herkenbaar

0 stemmers

2 likes

Nee dit ken ik niet. Maar ik heb wel eens dat ik nog super lig te kijken ofzo, met m’n ogen dicht. Lig dan echt het donker in te turen

2 likes

Één van de weinige voordelen van een ouder verliezen is dat ik echt goed ben in huilen. Ik kan de tranen even laten gaan, dramatisch een traan laten biggelen zonder dat mijn gezicht á la Kim Kardashian verrekt en 5 minuten later weer door zonder rode ogen. Oefening baart kunst.

3 likes

Hahaha ja dit heb ik ook precies. Soms ben ik ook 5 minuten helemaal overstuur en keihard aan het huilen, en dan vanuit het niets is het oké klaar en dan stopt alles weer.

3 likes

Volgens maakt de poll een verschil in structurele opvang - enkele jaren maar toewerken naar hereniging en kortdurend zoals in een crisissituatie kortdurend een kind opvangen.

4 likes

Met dikke ogen en al :sob:

1 like

Ja ik weet het, mijn partner heeft jaren in deze sector gewerkt als psycholoog en bemiddeling gedaan tussen ouders en pleeggezinnen en hij geeft therapie aan deze kinderen. Met kortstondig bedoel ik ook t/m 2 jaar. Natuurlijk zijn er ook hele verdrietige situaties waarin het niet gaat lukken om terug te gaan naar de ouders maar het is in principe wel altijd het hoofddoel. En mocht dat dus niet lukken is de voorkeur dat ze naar een familielid zoals oma of tante gaan.

Ik heb er ook wel eens over nagedacht maar het is wel heftig dus ik weet niet zeker of ik het aan kan en ik heb er op dit moment geen plek voor en vind mijzelf te jong. Maar ik hoor vaak hele negatieve verhalen over pleegouders van de pleegkinderen en dat vind ik zo erg. Dat ze gewoon van de ene mishandeling in de andere vallen. Ik zou het wel heel mooi vinden als ik een veilige plek kan bieden en ze ook zo veel mogelijk hun ouders kan laten bezoeken.

3 likes

Ik heb soms echt oogpijn omdat ik nog aan het kijken ben terwijl mijn ogen dicht zijn, zooooo een kut gevoel

1 like

Hoe werkt dit? Ik herken dit niet maar ik beeld me in dat je dan naar je eigen oogleden tuurt ofzo? Dit deed ik altijd in de zon toen ik klein was, en dan zag ik helemaal dubbel daarna en pijn idd

1 like

Ja je hebt dan je ogen dicht omdat je probeert te slapen maar kijkt dan nog voor je uit. Dus je ziet dan gewoon zwart. En als je dan je ogen omlaag doet voel je die pijn niet meer. Als je nu je ogen dichtdoet en dan vooruit kijkt of naar boven kijkt, voel je het dan? Of denk je dan nog steeds meid waar hebben jullie het over haha

3 likes

Haha nee dit is wel een goeie uitleg ik snap het nu beter!

1 like

Wij onderhouden een meisje uit Palestina. Haar vader is overleden en zo zijn er veel kindjes in Palestina die of wees zijn of een ouder missen, meestal de vader. Van ons geld kan ze naar school en hopelijk iets maken van het leven daar.

17 likes

Gaat dit over Nederland of niet? Ik denk dat dat namelijk erg veel uitmaakt. Pleegouderschap als short-cut naar adoptie (her)ken ik namelijk niet en voor zover ik weet is er eerder een probleem met voortijdig afgebroken plaatsingen dan dat het ‘naar’ zou zijn als pleegouders voor de lange termijn beschikbaar willen zijn voor opvang.

Ja oké, we bedoelen hetzelfde. Ik heb al veel geleerd van Karlos Dillard en @intersectionaladoptee op TikTok (ik weet dat jij een mede millennial op tt bent :smirk:) over adoptie en pleegzorg. Zij noemen beide dat het grootste probleem is dat het kind niet centraal staat maar de wensen van de pleeg- of adoptieouders.

4 likes