@grace ik vind het vooral heel chill hoe customizable het is en hoeveel opties je hebt! Je kan templates maken voor bepaalde notities, ik heb bijvoorbeeld een template voor m’n dagelijkse to do en met een druk op de knop wordt er dan automatisch een nieuwe to do aangemaakt met de juiste datum en al m’n vaste taken erin, die ik dan aan kan vullen waar nodig.
Er zijn allemaal plugins die je kan gebruiken, woordenboeken bijvoorbeeld, een kalender die ook weer gelinkt is aan je notities per dag zodat je makkelijk terug kan zoeken, een tekenprogramma voor als je uitgebreidere diagrammen enzo wil maken, iets voor als je met uitgebreide tabellen en grafieken werkt, een LanguageTool plugin (soort Grammarly). Ik geloof dat er ook een plugin is die vergelijkbaar werkt met Roam, maar ik weet niet precies hoe dat zit. Outliner heet het, is vast wel wat over te vinden!
Je kan heel makkelijk meerdere notities naast elkaar hebben open staan en navigeren tussen bestanden, en je kan in je notities tags gebruiken en inderdaad linken naar andere notities (en die links kan je ook weer zien in een soort overzicht). Ik geloof dat hij ook zelf links kan herkennen maar ik moet nog even uitvogelen hoe dat precies zit.
Je kan ook snel hotkeys instellen voor ongeveer alles wat je kan bedenken, er zijn heel veel verschillende themes en bijna alle themes hebben zowel een light als dark mode waar je makkelijk tussen kunt wisselen. Zoekfunctie werkt ook goed, en hij doet handige dingen zoals checkboxes maken met crtl+enter en je automatisch een haakje sluiten geven als je een haakje openen typt enzo. En als je van het programmeren bent kan je er ook zelf scripts voor schrijven om hem specifieke dingen te laten doen (en op github vind je ook veel scripts specifiek voor Obsidian).
Het opzetten vond ik heel goed te doen, ik moest even googlen wat een vault was (een soort hoofdmap) en verder sprak het allemaal best wel voor zich! Ik gebruik het nog maar net dus ik denk dat ik nog best wel veel dingen niet ontdekt heb, maar voor nu vind ik het al heel prettig werken (: