Hahaha klinkt als niet mijn probleem doei
Als puber schaamde ik mij ook al voor mijn medeleerlingen als we uitjes hadden, laat staan dat je het allemaal onder controle moet houden. Onze week in het buitenland op school was naar Polen, gingen sommige daar dingen jatten, moesten leraren naar het politiebureau het voor ze oplossen
De buschauffeur van een touringcarbedrijf vertelde me dat het meestal de docenten/begeleiders zijn die op excursies de bus missen. Is ook mijn ervaring haha (gelukkig niet zelf). Iedereen druk aan het tellen en dan niet geloven als leerlingen zeggen dat er een docent ontbreekt.
Als ik met wat oudere leerlingen naar Amsterdam ga, mogen ze als ze toestemming van hun ouders hebben op eigen gelegenheid terug (a.k.a. naar de coffeeshop). Vond dat wel ideaal en zag ze daarna altijd heelhuids terug. Al zijn we na 2 jaar corona nu wel wat oplettender, omdat ze natuurlijk minder ervaring hebben met dit soort (sociale) activiteiten en alle grenzen die daarbij komen kijken.
Haha, mijn broer geeft les op een Amsterdamse school in West en heeft ook altijd zulke verhalen. Hij geniet daar overigens echt van, en van alle andere horrorverhalen hier met leerlingen. Duidelijk het juiste vak gekozen, hij liever dan ik.
Dit zijn dus stiekem wel mijn favo’s. Zolang ik er zelf niet voor verantwoordelijk ben
Mijn school kreeg een Lantarenvenster bioscoop verbod toen mijn klas de zaal compleet had verbouwd Schaamde me dood want ik kwam daar destijds heel vaak
Ik heb een jaar lang onderwijs gegeven aan eerste jaars geneeskunde studenten. Dat vond ik al zo erg. Sommige waren zo motivatieloos en van die “stoere” grappen. Niet te doen. Pubers zijn dan nog erger.
Ik durfde zelf ook echt helemaal niks (ik denk dat ik oprecht nooit meer mee had gemogen als ik in contact met de politie was gekomen in het buitenland), maar kan achteraf wel echt jaloers zijn op leerlingen die er iets meer van maakten.
Wat vond je er nog verschrikkelijker aan? Ik overweeg namelijk soms of het hbo meer iets voor mij zou zijn
Als jonge pubers hun verantwoordelijkheden niet nemen… oké daar kun je nog enigszins in komen. Dat leren ze vanzelf. Maar mensen van die leeftijd? Oh we hebben allemaal een onvoldoende voor ons tentamen. Nou, dat ligt dan niet aan ons maar aan het tentamen!! Hoe vaak wij als docenten niet aan moesten tonen dat studenten de stof wel degelijk behandeld hadden omdat ze weer een klacht in hadden gediend. Of dat de studiebelasting gewoon volgens de richtlijnen was. Maar goed, misschien is dat niet overal zo. Ik gaf sowieso een onderwerp wat niemand snapte en te veelomvattend was
Bij ons vonden laatstejaarsleerlingen het een goed idee om wiet te smokkelen. Natuurlijk was het controle aan de grens en mochten ze het land niet in. De leerkrachten konden niet anders dan de directeur te bellen en hun ouders. Directeur zei dat ze op kosten van de ouders een vlucht terug moesten boeken en ze werden dan geschorst.
Oké dit klinkt kut ja, echt zo’n arrogante houding van ‘het ligt aan de docent’ ipv eens kritisch naar jezelf kijken. Op de middelbare school hebben ze die houding minder. Of ze zetten het tenminste niet door. Klachten indienen daar heb ik nu al geen zin in. Thanks, ik kan beter iets compleet anders gaan doen.
Haha, ja en dit moet dan een collega worden
Ik heb nu derdejaars bachelorstudenten om te begeleiden en dat zijn een paar schatjes bij elkaar hoor
Ja die vond ik ook wel beter ja. Meer gemotiveerd! Alhoewel je goed onderscheid kunt maken tussen wie echt wat wil leren en wie profiteert van de ander (in groepswerk).
@Edin denk vooral dat je in het hbo echt in het juiste team moet landen, met een goed en volhoudbaar takenplaatje, juist ingeschaald. De klachtenprocedures zijn bij ons bijvoorbeeld meer dichtgetimmerd (o.a. Door uitgebreide studiehandleidingen, teamvergaderingen voorafgaand aan een vak, de basisregel dat we veel vakken met vier ogen nakijken én dan bijna geen herziening doen). Mijn grootste frustratie momenteel is dat mijn takenplaatje gewoon niet haalbaar is (krijg bijv geen extra uren voor nakijken van herkansingen, terwijl soms echt veel studenten iets niet halen) en dat studenten mijn vak soms niet als eerste prio zien (ook werk, stage privé, herkansingen en dan pas het vak dat ze nu volgen). Grootste voordeel is dat ik vind dat het echt goed betaalt, fijn betrokken team, hele leuke studenten, vakinhoud die je leuk vindt. Denk dat het team vooral een wereld van verschil maakt, als ik het gevoel had gehad dat men niet achter me zouden staan had ik er nu na vier maanden mee gestopt. Ik geef zelf ook relatief weinig les, weet niet of ik het zo trekken als ik vier of vijf lesdagen zou hebben.
@Daelyss zo benieuwd hoe die ouders dan reageerden. Mochten die kids ooit nog naar buiten?
@Broodrooster een vriend van me geeft snijzaalonderwijs en zegt dat de eerstejaars echt verschrikkelijk zijn. Ze vinden het belachelijk dat de antwoorden van het onderwijs nergens online komen en vinden het te schools. Eh, wees blij dat je het menselijk lichaam van binnen en dichtbij mag bekijken dat onderwijs staat op uitsterven en is mega bijzonder. Bij ons waren de regels terecht echt superstrikt.
Ik werk op een school/bibliotheek van een ziekenhuis. Dat verklaart de ambulance al wat beter, maar het is nog steeds een dom concept. M’n bibliotheek wordt wel twee keer zo groot, dat is chill haha.
Ah thanks, klinkt alsof er door de aanpak op jouw school uiteindelijk weinig gedoe is wat betreft klachten. Aan de andere kant klinkt het alsof die voorzorgsmaatregelen zoals werk dubbel nakijken ook weer veel tijd kosten, dat lijkt me wel weer minder. Hoe is de verhouding lesgeven/overige taken? En ben je veel tijd kwijt aan lesvoorbereiding? Daar ben ik nu niet meer zoveel tijd aan kwijt omdat het natuurlijk geen moeilijke stof is en het curriculum nauwelijks verandert, en ook omdat je in het voortgezet onderwijs aangespoord wordt de leerlingen zelf aan het werk te zetten, niet langer dan 15 minuten uitleg te geven etc.
Geneeskunde is toch sowieso wel een van de meest schoolse universitaire opleidingen. Als ik het vergeleek met vriendinnen die andere studies deden, hadden wij echt ontzettend veel aanwezigheidsplicht enzo.
Ik vond zelf lesgeven aan de tweedejaars studenten het leukste! Dan snappen ze wel hoe het werkt, maar nog niet de arrogantie die sommigen later in de studie gaan krijgen.
Ik heb een aantal jaren als tutor wat groepen begeleid. Dat vond ik wel heel leuk want het was eigenlijk heel zelfsturend. En je ziet dan echt de werking in de groep tussen de verschillende soorten studenten. Ik zat er eigenlijk alleen bij om wat opheldering te geven over sommige vragen en om de groepsvorming te bevorderen.
Dat laatste kan ook niet iedereen, want ik kwam wel vaker studenten nog eens tegen die in een ander trimester in een andere groep zaten, waarin de sfeer echt slecht was, vijandig, niet gezellig…
Maar ja op heel veel afdelingen word je gewoon aangewezen om iets van onderwijs te geven. Want voor X aantal fte. moet de afdeling een X aantal uren onderwijs verzorgen.
Niet iedereen kan en wil dat, maar moet dan toch. En de studenten hebben dat ook echt wel door als er iemand langs komt die er zelf geen zin in heeft… Goed voor de kwaliteit van het onderwijs ook
Hoe spreek jij het woord policing uit in de term “tone policing?”
- Zoals police (politie)
- Zoals policy (beleid)
- Anders
0 stemmers