Stel je persoonlijke vraag #35

Nee want mijn vriend heeft de vlaggenstok afgebroken hahah afgelopen maandag was er een belangrijke dag vanuit zijn afkomst/cultuur en wilde hij de vlag uithangen maar is het hele ding afgebroken hahah hing hij daar in de ochtend half uit het doucheraam ook weer😂. Maar anders zouden we het denk ik alsnog niet doen alhoewel ik het wel gezellig eruit vind zien. Volgens mij hebben we ook geen NLse vlag.

@winniethebish hier schijnt de zon nog maar ga zo richting Amsterdam en volgens mij is het daar minder :frowning:

1 like

In een groot deel van het VO is ĂŒberhaupt geen ruimte voor fatsoenlijke uitleg (vmbo) daar heb je inmiddels op een groot deel van de scholen in leerjaar 1 en 2 een vak dat Mens & Maatschappij heet wat een soort slechte combi is van economie/aardrijkskunde/geschiedenis/maatschappijleer.

Maar ik herken ook jouw ervaring niet van steeds weer de Tweede Wereldoorlog. Ik ben volgens mij ongeveer even oud maar wij behandelden in de bovenbouw van het vwo wel een veel breder scala aan onderwerpen in de meer recente geschiedenis (van 80-jarige oorlog tot 9/11) en idem voor maatschappijleer.

3 likes

Verkoop jij vandaag iets op de rommelmarkt?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

1 like

Zeker ook meer, maar wel echt heel uitgebreid de Tweede Wereldoorlog. Zeker belangrijk hoor, maar daar is al behoorlijk veel aandacht voor. Ik weet niet of ik anno 2022 het curriculum behoorlijk zou herzien en iets meer in verhouding zou indelen. Of bijv een educatieve film kiezen, of een ‘racisme/ slavernij’ thema week oid.

Ik vind het te makkelijk om te zeggen, ja er is geen tijd. Ja er is ook tijd voor al deze andere dingen, waarvan ik een deel eigenlijk minder relevant vind voor onze huidige maatschappij. Ik vind het dan bijv ook weer typisch dat er wel tijd is voor 9/11 (wat ik ook echt wel een logisch onderwerp vind) maar bij andere dingen ‘geen tijd’ wel een argument is.

4 likes

Als je kijkt naar wat echt verplicht is, is er best veel ruimte (zeker bij havo/vwo vanwege de leerjaren). Er zijn scholen die dit ook vol benutten en bijvoorbeeld heel veel niet-Westerse geschiedenis geven, ook in de bovenbouw. Die ruimte voor het dekoloniseren van de canon/curriculum is er, maar er is vaak een soort handelingsverlegenheid omdat het voor de docent zelf onbekend terrein is. Bovendien zijn de lesmethodes vaak leidend en dan heb je geen tijd. Het lijkt me alleen de vraag of je wil dat de overheid dat inhoudelijk gaat bijsturen of dat dat juist uit de vakverenigingen e.d. zelf moet komen.

1 like

Voor bovenbouw havo/vwo die ook eindexamen doen in het vak is sowieso wat meer tijd. Bij het vmbo moet je alles er in 2 of 4 jaar doorheen jagen.

Maar mijn ervaring is dat er in bovenbouw havo/vwo al veel meer diversiteit is, zeker bij bv. tto en in wat meer progressieve gebieden van het land (vriendin van mij geeft bovenbouw les in de randstad: super divers wat zij doet). Zou wat mij betreft best verplicht mogen worden, meer aandacht voor bepaalde onderwerpen. Dan is er ook meer literatuur voor een doelgroep waarop docenten terug kunnen vallen. Want zelf tussen neus en lippen door zelf iets in elkaar zetten is lang niet voor iedereen weggelegd. Echter vind ik dan alsnog dat bepaalde dingen 100% zeker eerder aan bod moeten komen dan andere.

2 likes

Wel oranje soesjes

1 like

Wel die met banketbakkersroom. Die neppe met Zwitserse room vind ik niet lekker.

3 likes

Ja net 1 op. Maar na 50% toch best misselijk en bij 75% maar laten staan. Genoeg tompoes voor een jaar tijd.

Gisteren na werk niet meer kunnen scoren (was weer eens vergeten dat het uberhaupt koningsdag zou zijn) en heb echt zin in een tompouce, maar ben te lui om naar buiten te gaan om nog een poging te wagen. Het is een zwaar leven.

1 like

Zand?

• Vind dat heerlijk gevoel aan mijn voeten
  • Haat ‘t
  • Neutraal
  • Anders

0 stemmers

In zee zwemmen?

• Te zout om dat te doen
  • Heerlijk
  • Leuk in theorie, maar de praktijk is anders
  • Anders

0 stemmers

2 likes

Als ik op vakantie ben en ik ga naar t strand zie je me de hele dag niet meer. Deze walvis zwemt de hele dag in de zee. Ik ben alleen ff op t strand om te vreten en me in te smeren.

15 likes

Ik hou van de zee, maar haat het zand! En allemaal tussen m’n tenen en m’n vingers. Ik zou liever zee met gras hebben.

7 likes

Zand is ok als het droog is, maar als je net uit de zee komt en je benen zitten helemaal onder dan vind ik het wel kut. En ook als je thuiskomt van het strand en er 3 kilo zand door het huis ligt.

12 likes

Mijn huid is te droog daarvoor. Het zout bijt en droogt nog verder uit. En dan dat zand over m’n gortdroge voeten :cold_face: krijg er de bibbers van en vind het ook snel te koud. Ook op vakantie :disappointed:

3 likes

Doodeng.

1 like

Fysiek wel thanks to long covid, maar qua persoon/karakter niet. M’n beeld vd mensheid is wel veranderd (verder verslechterd :sweat_smile:).

6 likes

Tijdens de pandemie wel. Toen was ik echt vaak depri en zag ik het soms echt niet meer zitten. Maar nu dat ik het weer druk heb en gewoon kan doen waar ik zin in heb ben ik weer mezelf.

7 likes

Ja, in de zin dat ik nooit meer een baan wil hebben met veel reistijd en met weinig menselijk contact. Tijdens mijn carriĂšreswitch merkte ik dat ik het wel erg kut vond om achter een computer les te geven, nadat ik juist die tijd achter mij had gelaten en ik ben het erg gaan waarderen om dichtbij mijn werk te wonen.

Stel je vrienden gaan met z’n alle naar een koningsdag feest, jij vind dat type feest en muziek als enige Ă©cht niet leuk:

• Dan ga ik toch, wel gezellig met vrienden
  • Dan ga ik als enige niet
  • Anders

0 stemmers

Dit ben ik vandaag en kreeg appjes dat ik toch wel voor gezelligheid mee kon, maar als ik de muziek haat dan heb ik echt een minder leuke dag. :skull:

1 like