Stel je persoonlijke vraag #36

In het zuiden ook wel denk ik. Althans toen ik in Maastricht studeerde groette ook iedereen de buschauffeur bij het uitstappen en werd ik vaker gegroet dan nu in de randstad

4 likes

Dit is ook echt een onderwerp waar ik door gefascineerd ben. Ik zeg iedereen gedag maar de helft van de mensen zegt niks terug of kijkt mij zelfs boos aan. Als ik niks zeg, dan zeggen 9/10 mensen ook niks. Laatst toen ik terugkwam van een maandje Zweden, waar die twee of drie mensen die je in een week tegenkomt je heel enthousiast groeten, was ik er echt helemaal klaar mee. Van het weekend zei ik per ongeluk weer gedag tegen twee oudere dames die vervolgens keken alsof ik ze iets aandeed door te bestaan
Vraag mij af of het door Corona erger is geworden of dat het mij de laatste tijd meer opvalt.

(Woon in het midden van het land trouwens)

2 likes

Ik woon in het midden van het land in een klein dorp waar iedereen elkaar wel altijd groet op straat. Ik denk dat het dus plaatsafhankelijk is.

2 likes

Ik wel, maar heb niet gestemd waar ik woon (westen) omdat dat niet eerlijk is, gezien ik uit ‘het oosten’ kom en het vanuit daar heb meegekregen. Merk wel echt verschil. Ook in het ov inderdaad.

4 likes

Ik woon in het westen en dit gebeurd nu veel meer sinds we een hond hebben :joy: voel me nu af en toe echt zo’n buschauffeur

3 likes

Ja als ik met mijn hond loop zegt ook iedereen me gedag (ook westen). Dat is echt een verschil.

1 like

Nah volgens mij is het vooral een verschil tussen stad/platteland. In een drukke omgeving kun je er nu eenmaal niet aan beginnen om iedereen die je op straat tegenkomt te groeten. En die houding neem je dan mee als je naar een bos gaat, maar dan ga je toch twijfelen of je wel iets moet zeggen en dan krijg je van die halfslachtige begroetingen. Ik merk een duidelijk verschil tussen de plaats waar ik vandaan kom (iedereen groet, ook als je in de bebouwde kom loopt) en de steden waar ik daarna gewoond heb.

9 likes

En het is ook wel context-afhankelijk. Want als je om 06;00 gaat hardlopen in de stad en je komt een andere hardloper tegen, dan zeg je toch even gedag. Maar dan is het meer van; ‘wij zijn allebei gek genoeg om om 06:00 hard te lopen, hallo!’

8 likes

Ik denk dat het net als in de andere poll niet zoveel zegt omdat het grootste gedeelte hier sowieso in het westen in een stedelijke omgeving woont.

9 likes

Dit ja, ik woon nu in een dorp in het westen en hier groet iedereen elkaar. Toen ik nog in de stad woonde zeker niet.

Ik heb Ja gestemd en kom uit het westen/stad, maar ik heb ook alleen ja gezegd omdat ik in een bos wél mensen begroet en hier op straat zeker niet.

6 likes

K zeg alleen hoi tegen mensen als ik bij mn ouders ben, omdat ze nu in een dorp wonen en mensen daar ineens allemaal gedag zeggen. Ik denk meer dat het te maken heeft met de omgeving. Een klein dorp in het westen vs. Een grote stad in het noorden bijv. Denk ik toch dat een dorp vs stad veel meer uitmaakt dan de windstreek hoor. Ik woon in de binnenstad en ik denk dat mensen echt zouden denken, huh heb je het tegen mij? Als ik gedag zou zeggen.

Ja zo bedoelde ik het eigenlijk ook. Ik zeg op straat ook niet tegen iedereen hallo, maar in 't bos/heide/what ever (als je dus echt naar een plek gaat die bedoeld is om te wandelen) is dat anders.

Vind jij jezelf meer een stadsmens of een dorpsmens. Ook al heb je nog nooit in een dorp gewoont, of nog nooit in een stad. Wat VOEL jij jezelf meer? Lol

• Een stadsmens
  • Een dorpsmens

0 stemmers

Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit naar een dorp wil onder het mom van, ja we zijn nu oud, we hebben rust nodig etc.

1 like

Ik woon sinds kort echt in de stad, eerder altijd net 1 dorp ernaast en ik vind het echt super! Ik weet niet of ik er over 20 jaar nog zo over denk maar de komende 10 jaar zie ik mijzelf echt niet verhuizen

2 likes

Lijkt me echt kut om lang onderweg te zijn naar leuke winkels of, als je echt heel afgelegen woont, zelfs de supermarkt. Of ergens te wonen zonder metro ofzo. Dat de bus 1 keer per uur gaat en dan stopt om 19:00.

5 likes

dan leef ik jouw nachtmerrie :joy: er komt maar 1 bus per uur, er is maar 1 supermarkt, en de dichtstbijzijnde stad is 40 min rijden :joy: geen kroeg of café, gelukkig wel een tankstation haha

4 likes

Ik voel mezelf echt een dorpsmens, maar ik heb ook mijn hele leven alleen maar in (kleine) dorpen gewoond, dus niet echt vergelijkingsmateriaal. Ik heb wel in Amsterdam gestudeerd (niet gewoond) en dan was ik altijd blij als ik mijn dorp weer binnen reed. Al is de Zuidas misschien niet representatief voor de rest van de stad.

1 like

Ik woon het liefst ergens in the middle of nowhere, lekker in de natuur, buiten een dorp of stad en zonder bemoeizuchtige buren.

Helaas woon ik in een flat aan de rand van een stad met buren die de hele dag naar elkaar met een verrekijker lopen te turen en dan elk nieuwtje of vleugje drama op de Facebook groep zetten. :upside_down_face:

2 likes

Wtf? Waarom zou je dat doen? Wat bezielt die mensen echt

1 like