Ik zou het weglaten om de focus op de badkamer te leggen.
Maar inderdaad; Kitchen Lemon van Bath & Body Works for the win!
Haha huh echt? Wel haar kind voor ingezet toch ga ik vanuit
Met zoān vissie
Als je op het Zweedse Platteland in the middle of nowhere wil wonen dan doe je dat niet alleen voor het huis maar ook voor een bepaalde vibe. Je eigen bessen plukken, verse wilde bloemen, haardvuurtje aan, een simpele leven. Wat ook helpt; het dak van dit specifieke huis is zo lek als een mandje, maar dat zie je pas vele fotoās verder https://www.hemnet.se/bostad/villa-3rum-bortan-arvika-kommun-bortan-sodra-lyckebo-1-18710467
Maar dat kan ik toch ook gewoon zien als ik naar mijn bankrekening kijk in plaats van naar een potje? Als ik nog genoeg geld erop heb staan om de rest van de maand mijn boodschappen te kunnen betalen en daarnaast ook voor een festivalkaartje/de broek die ik graag wil (tot voor kort 9 van de 10x niet, tegenwoordig gelukkig iets meer ruimte), dan koop ik dat festvalkaartje/die broek, en zo niet, dan niet. Begrijp niet wat een apart potje voor broeken en festivalkaartjes (kleding en concerten/vrije tijd) daar dan bij zou helpen.
Dat je jezelf een denkbeeldige grens oplegt.
Ik ben heel makkelijk want krijg wekelijks loon van het uitzendbureau, de twintigste toeslagen en 24 stufi.
Van dat eerste doe ik alles wat ik leuk vind + boodschappen en het laatste mijn vaste lasten. Werkt prima voor nu maar geen lange termijn visie.
Oh ja, dat zou bij mij echt niet werken. Als ik een broek zou zien die ik heel graag zou willen hebben, en geen geld meer in mijn broekenpotje had, maar wel in mijn festivalkaartjespotje, dan zou ik alsnog die broek vanuit mijn festivalkaartjespotje betalen⦠Ik weeg liever in mijn hoofd af of ik iets de moeite waard vind dan dat mijn potjes mij dat moeten vertellen. Maar fijn als het bij andere mensen wel werkt natuurlijk!
Ik heb het geprobeerd maar liep tegen hetzelfde als jou aan
Ik vind het zo interessant hoe anders mensen naar budgetten en überhaupt geld aankijken. Ik vind het zelf heel rustgevend om voor een vakantie bijv van te voren een beetje te bedenken hoeveel geld ik ga uitgeven. Dan is dat geen verrassing achteraf zeg maar. Een vriendin van me vond dat juist heel verstikkend
Ik vind over budgetten nadenken voor een vakantieā¦
- Lekker: creƫert overzicht en rust
- Niet lekker: creƫert stress en voelt verstikkend
0 stemmers
Vreeeselijk. Ik heb t wel eens gedaan omdat ik toen minder te besteden had. Maar ik vind t veel chiller om gewoon te kopen en bestellen waar ik zin in heb. Dan zie ik later wel de schade ( die valt altijd reuze mee)
Ik heb een paar āpotjesā (gewoon op de rekening, maar goed), maar niet zo super gedetailleerd. Meer zoiets als: spaarrekening, zorgverzekering, nood, iets anders als ik op dat moment specifiek ergens voor wil sparen. Ik ben echt makkelijk in het overboeken van spaar naar betaal, maar ik weet dat ik niet aan mn zorgverzekeringspotje moet komen bijvoorbeeld. Ik betaal zorgverzekering jaarlijks, daar spaar ik dan het hele jaar voor
Ik ben getrouwd met een accountant, hij doet aan speciale vakantie Excel spreadsheets
Maar meer voor ons eigen overzicht dan dat we echt harde en vaste potjes hebben. Meer gewoon een indicatie. Plus vet handig als we dan een volgende vakantie plannen, kan hij me precies vertellen waar we heen zijn geweest, voor hoeveel, welke hotelkamer precies etc. Als hij ooit een tattoo neemt is het denk ik een spreadsheet, mss met iets romantisch, zoals onze bruiloftsspreadsheet ofzo.
- Check ik netjes in bij die mobiele incheckpaal
- Check ik alleen in als er iemand staat te controleren
- Check in niet in
- Ik weiger te reizen met NS-bussen
0 stemmers
Niet anoniem, invullen op eigen risico
Langetermijn planning ook wel. Als ik niet met potjes zou werken en er is een duurdere uitgave nodig dan moet ik het ergens vandaan toveren. Door elke keer wat opzij te zetten gaat dat dan best goed. Maar ja als het niet nodig was dan zou ik een stuk minder potjes hebben hoor en meer dingen op een hoop gooien.
En wat @solee zegt de grens bepalen.
Je kan het ook van je bankrekening aflezen natuurlijk, maar dar zegt mij dan nog niet veel. Een excel bestand werkt dan makkelijker omdat je dan echt alles overneemt en bij langs gaat. Dat zal wel per persoon verschillen.
Oh ja, ik heb ook wel een spaarrekening waarmee ik eventuele onverwachte grotere uitgaven kan betalen. Maar daar maak ik als ik mijn salaris krijg een bedrag naar over en kijk ik verder niet naar. En als ik eens geld over houd aan het eind van de maand gaat het ook daarheen. Maar voor meer adhoc uitgaven als festivalkaartjes of kleding werk ik gewoon met mijn lopende rekening. Maar dat werkt voor mij, en voor jou (en anderen) werkt het met potjes beter. Allemaal prima uiteindelijk natuurlijk.
Edit: en ik heb inmiddels het privilege dat ik dit kan doen, doordat ik het geluk heb goedkoop te wonen en redelijk te verdienen. Dat maakt uiteraard ook een verschil
Dat laatste is echt zo waar! Super fijn dat je dat nu gewoon voor jezelf hebt
Ik ga gewoon all inclusive en kom niet van het resort af
Dit, alleen vind ik mijn schade vaak nog best shocking.
Ik heb dus nog nooit in zoān bus gezeten omdat ze nooit op kwamen dagen bij mij. Ik strandde altijd op Gouda Goverwelle en dan riepen ze om dat er bussen kwamen, maar die kwamen dan nooit. En dan was het uiteindelijk maar lopen naar het gewone station van Gouda en de normale (eeuwig durende) bus naar Rotterdam nemen.
Nee maar ik had ooit toen ik een bijbaantje had in de thuiszorg een vrouw die daar was geweest en werkelijk iedere week had ze het daar over en dan ging ze de plattegrond laten zien. Dus volgens mij is het wel lit