Ik vind het echt misdadig dat schoolzwemmen in een land als Nederland afgeschaft is. Je weet gewoon dat dat tot te voorkomen overlijdens leidt onder juist kwetsbare groepen. Er zijn nu maar een paar gemeentes die het nog aanbieden. Veel scholen willen wel, maar durven het risico niet te nemen vanwege de aansprakelijkheid.
Bij ons had je twee groepen: diegene die nog geen a hadden en niet konden zwemmen en diegene die dat wel hadden. Ik denk?? Dat die eerste groep ook ging afzwemmen, maar ik zat in die andere groep en daar gingen we niet afzwemmen.
Kijk jij momenteel naar de Wimbledon finale?
- Ja!
- Ja, maar met een schuin oog
- Nee, wil ik ook niet
- Nee, maar zou ik wel willen
- Shit vergeten, ik ga nu kijken!
0 stemmers
Heb jij schoolzwemmen gehad?
- Nee
- Ja
0 stemmers
Ik heb zelf van dit forum gehoord dat mensen schoolzwemmen kregen. Ik dacht misschien alleen heel vroeger. Maar vind het juist een heel goed iniatief. En ik denk dat veel ouders er ook blij mee zijn.
Maar als je dus schoolzwemmen kreeg maar geen diploma erbij, moest je dan alleen nog zelf ergens een diploma halen of? Want sommige kregen het dus wel via hun basisschool.
Schoolzwemmen gebeurt nog steeds op sommige scholen hoor! Is echt niet alleen iets van vroeger
Ik werk veel met mensen met lage inkomens en in onze gemeente is er een vergoeding voor ouders met kinderen tot zwemdiploma A
Bij onze haalde je gewoon je zwemdiploma tijdens schoolzwemmen.
Ik kon alleen niet afzwemmen vanwege een blessure en het schooljaar daarna wilde ik niet meer of hebben m’n ouders gezegd 'je kan zwemmen, je hoeft van ons geen diploma te hebben '. Geen idee eigenlijk.
Ik heb mijn A & B diploma gewoon gehaald en met schoolzwemmen kon je dan voor je C/kikkerbrevet. Waren ook mensen in mijn klas die pas bij het schoolzwemmen hun A of B haalde.
Een vriendin van mij vertelde dat ze haar kind ging inschrijven voor zwemmen en ik schrok best van de kosten + dat er overal lange wachtrijen zijn. Zullen denk ik genoeg gezinnen zijn die net te veel verdienen voor regelingen maar weer net te weinig om zulke bedragen te kunnen betalen.
Wat fijn en relaxed dat dat zo kon! Bij ons zat alles vol, we moesten echt ver rijden elke week en ik kan mn moeder vragen maar volgens mij was het 25 of 30 gulden per les. En ja ik weet niet hoe die regeling zit maar ik weet wel dat ik vaak hoorde vroeger al, als ouders boven modaal verdienen kom je sowieso niet in aanmerking.
Maar wat ik me dan afvraag, had je dan heel dichtbij een zwembad of? Want ik denk ook weer kinderen in gebieden die heel dungevolkt zijn voor nederlandse begrippen, je kan geen 10 km fietsen met klein kinderen.
Ik keek zelf nog ff op de eerste basisschool waar ik dan eventueel schoolzwemmen misschien had kunnen krijgen en dat zwembad is dan 3 km van de school.
Wij gingen dan met auto’s (ook op schoolreisje enzo) we waren met te weinig om een bus te huren. Dus dan reden er ouders per tour-beurten
Ja wij werden ook elke week door 1 ouder gebracht, om en om met 3 andere vriendinnetjes. Ik ken ze nu allemaal nog! Haha. Maar alles zat bomvol waarschijnlijk door het niet aanbieden van schoolzwemmen denk ik . En jeetje wat is dat eigenlijk veel te duur joh.
Ooh maar ik bedoel vanuit school naar schoolzwemmen gingen we met auto’s zeg maar
We gingen naar een zwembad 11km verderop met zo’n schoolreisjesbus elke week voor schoolzwemmen. In ons dorp was geen diep zwembad.
Wij gingen ook met de bus, maar de afstand was maar 1,5 km naar het zwembad toe
Ja ik vind eigenlijk bizar dat het zoveel kost terwijl het wel om de veiligheid van kinderen gaat. Alleen al op de wachtlijst staan is €50. Die vriendin heeft haar kind op 2 wachtlijsten staan ben je €100 kwijt en je weet niet eens of er uberhaupt plek is.
@Jumpsuit het zwembad zat niet om de hoek maar we gingen volgens mij op de fiets of ouders reden met auto’s? Ik weet het eigenlijk niet meer
Ik heb ook alleen maar mijn A diploma omdat mijn moeder niet meer lessen kon betalen. Met 4 kinderen was dat in de jaren 90 ook al best duur! En dat je dan klasgenootjes had met het hele alfabet aan diploma’s en die dat maar gek vonden.
Ja ik las hierboven 25-30 gulden dat inderdaad maal het aantal lessen (wat zal het zijn rond de 20?) en maal 4 kinderen dat is echt niet normaal qua geld. En je wilt ook dat je kinderen veilig zijn en zichzelf kunnen redden in het water.
Mijn broer vertelde toevallig gisteren dat hij voor zijn kinderen (een tweeling) 800 euro per kind kwijt is voor zwemdiploma A, B en C. Echt bizar gewoon.