Stel je persoonlijke vraag #36

Ik ben bekeert tot de islam, en de ervaringen in landen waar voornamelijk moslims wonen hebben hier zeker mee geholpen. Uiteindelijk was de religie natuurlijk wel het belangrijkst.

11 likes

Hahaha :roll_eyes: = ik kijk naar god om hem te kunnen bedanken voor deze geweldige dochter

4 likes

Ik laat mijn boodschappen dan bij de fiets, maar ik let altijd van te voren al op waar ik mijn fiets neerzet. Namelijk naast de karrenstalling.

3 likes

Klinkt misschien niet helemaal correct en ik wil er ook niemand mee voor het hoofd stoten, maar als het Ramadan is voel ik weleens een soort jaloezie naar moslims.
Ik ben christen en natuurlijk ‘vieren’ wij ook thuis, maar zo intens als de Ramadan is bij moslims, is het qua christelijke feesten niet, althans niet voor mij.

Het lijkt me prachtig om zo’n maand samen helemaal te beleven, het vasten samen te verbreken en de onderlinge verbondenheid te voelen.
Natuurlijk lijken alle lekkernijen na het vasten me ook heel prettig (ik zou liegen als ik zei dat dat me niet aantrekkelijk lijkt), maar het gevoel waar ik jaloers op ben gaat een stuk verder dan alleen mijn maag vullen. Het gaat om het totaalplaatje van de Ramadan.

Ik vind het ook heel mooi dat de moslims die ik ken niet-moslims volledig laten meedelen in die vreugde en geen afwerende houding hebben naar andersdenkenden. Dat is een houding waar veel behoudend christenen een voorbeeld aan zouden kunnen nemen.

46 likes

Ik zou dat ook wel eens mee willen maken. Vooral idd het savonds samenkomen enzo dat vind ik mooi. En dat je ook stilstaat bij bepaalde dingen en je die maand extra lief bent voor je naasten.

5 likes

Wat vind jij ervan als een niet gelovige een sieraad met een kruis draagt?

• Ik vind het ongepast
  • Geen mening
  • Boeit me niet

0 stemmers

Ik moet zeggen dat ik dat vroeger als puber dus wel als heel irritant heb ervaren.

Ik vind soms sieraden met een kruisje nog steeds leuk maar ik vind vanuit mezelf dat ik dat niet kan maken omdat ik me niet (meer) rooms katholiek voel.

1 like

Volgens mij is het gebruik van het kruis als symbool veel ouder dan het christendom.

Willen alle Gerda’s dan ook hun Boeddha’s weghalen :joy:

18 likes

Ih heb geen idee joh, maar voor veel mensen hangt er wel een hele duidelijke religieuze betekenis achter. Mn vader moet niks meer van het christendom weten maar het kruis in hun huis moet als enige nog wel blijven hangen. Ik heb 0.0 zin om meer om me in religie te verdiepen moet ik zeggen. Vind het soms alleen leuk om te lezen.

Is er een religie waar jij je graag in zou willen verdiepen? Dit moet dan wel een andere zijn als je eigen religie mocht je die hebben.

• Nee
  • Ja meerdere
  • Ja 1

0 stemmers

Flashback naar 2005 waar het superhip was een rozenkrans te dragen. Iedereen had ze ook echt in alle kleuren.

afbeelding

21 likes

Dit kan ook echtniet, mijn opa lag met een rozenkrans in zn armen in zn kist. Ja dat vind ik wel best ver gaan. En ik weet ook exact hoe je dat moet gebruiken, dus als zo’n jochie dat ineens draagt nee. Bij elk bolletje bid je weer.

4 likes

Ongepast misschien niet maar een beetje apart. Doet mij denken aan een klasgenootje die een roze plastic rozenkrans droeg. Het heeft wat kitscherig, maar doe wat jij wilt.

@Jumpsuit een rozenkrans gebruik je voor Maria Weesgroetjes om de tel bij te houden waar je ongeveer bent gebleven. Maar @FrauHelga kan er waarschijnlijk meer over vertellen

1 like

Deze had ik ook, in neonroze (waarom weet ik niet maar het was inderdaad “in”)
en zo’n armbandje
image

47 likes

Omg er was zelf iets met ‘jesus is my homeboy’

jesus-is-my-homeboy_kutcher

7 likes

Als ik dit zo lees over die kettingen, armbanden rozenkransen, t shirts met jesus, lijkt het wel een enge campagne geweest :joy: ik kreeg ook zo’n armband geval toen een vriendinnetje op vakantie was geweest, als souvenir toen lol .

2 likes

Klopt helemaal wat jij zegt.

Ik heb er zelf meerdere, puur voor de kitsch en omdat ik sommige exemplaren heel mooi vind, maar ik gebruik ze niet wekelijks of zo.
Een katholieke vriendin heeft een rozenkransring met puntjes er op, daarmee kan je het in het klein doen. Met de puntjes die op zo’n ring zitten kan je dan 10 Weesgegroetjes doen.

Ik hou zelf de tel niet bij als ik het doe overigens. Het is voor mij meer meditatief (om mezelf te kalmeren als ik erg bezorgd ben bijvoorbeeld) dan dat ik 150 Weesgegroetjes opzeg als boetedoening of zo.
Als niet-gelovigen met kruisjes, iconen, rozenkransen etc lopen om welke reden dan ook, boeit dat me niet. Dat is mijn zaak niet, ze hebben zelf hun redenen om iets bij zich te dragen en die gaan mij niet aan. Uiteindelijk zijn het ook gewoon maar spulletjes die puur uit zichzelf geen sacramentele werking hebben.
Hetzelfde geldt wat mij betreft voor beelden, ik heb er een flink aantal omdat ik ze lekker protserig vind maar de beelden op zich hebben voor mij 0 waarde als het gaat om religie. Ik geloof niet dat ze bloed kunnen huilen, magische krachten bezitten of wat dan ook. Ik buig me er niet voor neer, ik heb ze enkel voor de esthetische waarde.

12 likes

Ja deze armband had ik ook. Kostte ook echt maar 1 euro volgens mij.
Die rozenkrans en jesus is my homeboy trends heb ik overgeslagen

1 like

Als je iemand een sieraad met een kruis ziet dragen, ga je er dan vanuit dat diegene gelovig is? (Plastic rozenkranstrend niet meegerekend)

• Ja
  • Nee
  • Anders (?)

0 stemmers

2 likes

Ja, behalve als je zo’n kruis draagt die zo groot is dat jezelf de kruiswegstatie kunt naspelen.

Voorbeeldje

10 likes

Als kind heb ik een gouden ring met een kruisje gekregen van mijn oma (gelovig) en die draag ik nooit (want ik ben niet gelovig), maar laatst vond ik 'm weer en heb 'm toen een dagje gedragen en vind het meer een herinnering aan mijn oma dan een religieus symbool.

4 likes