Stel je persoonlijke vraag #36

Nee wel liever geen ajaxied maar dat is mislukt

13 likes

Mja dat weten we toch helemaal niet? Zal vast een deel van de verklaring zijn, maar betekent niet dat het verband niet ook deels de andere kant op loopt

30% kans, had ik zelf ook wel zo ingeschat.

1 like

Mwa, ik durf er wel wat over te zeggen en tuurlijk loopt dat verband meerdere kanten op. Maar dat je het jammer vindt als je kind op het vmbo eindigt hoeft op zichzelf niks te betekenen voor gelijke of ongelijke kansen en is in mijn ogen een logisch gevolg van de verschillen tussen lager- en hogeropgeleiden. De vraag is wat je daarmee doet Ʃn vooral wat je daar binnen het onderwijs in een bepaald land mee kan doen.

Ik had juist havo advies, maar toen zeiden mijn ouders van doe maar TL/havo brugklas. Alleen daar ben ik naast dat ik lui werd ook heel veel gepest geweest. Twee jaar best wel alleen in de klas gevoeld. Ik denk toch dat je een kind beter iets hoger kunt plaatsen.

3 likes

ik heb dit ook heel erg, dan zie ik fotos terug en denk ik huh zijn zij zoveel langer? echt een soort grootheidcomplex.

2 likes

Maar willen jullie dan niet gewoon gemiddeld zijn, ipv lang zijn? Want als je lang bent heb je precies dezelfde problemen, maar omgekeerd.

4 likes

Ik zou echt heel graag 10 cm er bij hebben. Ben nu 164 cm. Merk vooral op m’n werk dat ik bij samenwerken rondom een patiĆ«nt in bed de kleinste ben en echt op m’n tenen moet staan.

Dat is de reden dat mijn ouders pleitten voor havo advies bij mijn docent (die ook zei dat hij met mijn ouders eens was). Maar ik had vmbo/havo advies, dus in mijn geval was het een miniem verschil.

Ik vind het sowieso gek dat er zo jong wordt bepaald welke kant je (eventueel) opgaat qua studie en loopbaan.

2 likes

Ja dat is maar net boven het gemiddelde voor nederland! Als je echt lang bent heb je namelijk weer dat alles te laag voor je is.

Er is altijd wel wat :stuck_out_tongue:

Ben wel benieuwd waarom mensen hier op ā€˜nee’ hebben gestemd? Iemand die dat wil uitleggen?

Ik weet dus zelf niet zo goed wat ik hiervan vind. Ben volledig bereid om het te wijzigen omdat men aangeeft het pijnlijk te vinden, maar ik vind het ook weer gek dat we steeds proberen met taal te verhullen wat wel blijft. Je kunt over praktisch en theoretisch gaan spreken, maar als men dan alsnog neerkijkt op praktisch en praktisch over het algemeen minder beloond wordt Ʃn in het systeem letterlijk lager op de ladder staat vraag ik me af wie we voor de gek houden. Ik heb dat ook met die paarjaarlijkse wijzingen van termen als allochtoon, niet-westers etc. Het probleem zit deels in de taal, maar door taal te veranderen verander je niet wat we ermee bedoelen

14 likes

Ik heb niet gestemd want ik weet het niet zo goed… ik heb zelf enkel m’n middelbare schooldiploma (equivalent van VWO dus vrij waardeloos op zichzelf) en ik beschouw mezelf daarom wel als laagopgeleid en heb geen moeite met die term. Heb verder wel gewoon een succesvolle carriĆØre, en ik voel daar ook geen schaamte (meer) over, het is gegaan zoals het is gegaan.
Maar iemand die praktische opleiding tot een einde heeft afgewerkt in het middelbaar, zou ik niet per se laagopgeleid noemen, want die heeft skills en is dus wel opgeleid tot iets. Ik hoor wel eens kort- en langgeschoold, dat vind ik in die context dan meer gepast denk ik? .

Ik had voor rekenen VMBO niveau gekregen omdat ik het een stom vak vond en er niks voor deed. Terwijl ik voor taal VWO advies had gekregen. M’n ouders vonden maar dat ik vmbo moest doen, dus voila.

Als je dat advies krijgt kom je er toch niet zo snel meer uit. Bij mij hadden ze niet echt tijd voor leerlingen die wel beter konden. Ze waren allang blij als je de wc niet in de fik zette.

2 likes

Ja ik snap het wel hoor en ik denk ook dat je helemaal gelijk hebt in dat het niet de oplossing is van het probleem, maar het kan (denk ik) ook geen kwaad om te stoppen met naar hele groepen mensen te refereren als ā€œlaagopgeleidenā€ en hoe langer ik erover nadenk, hoe vreemder ik het vind dat we dat uberhaupt ooit zijn gaan doen. Het veranderen van de termen moet geen doekje voor het bloeden worden, maar ik zie ook geen redenen om die termen niet meer te gebruiken?

2 likes

Uit mijn klas met tegen de 40 leerlingen gingen er 3 naar het vwo, nog een handjevol naar de havo en de rest naar het vmbo. Dus net als bij @kali was vmbo eerder de norm in mijn omgeving. Een buurvrouw zei zelfs tegen mij: ā€˜ga je naar het vwo? nou dat is wel hoog gegrepen’.

Lag trouwens deels aan sociaal-economische achtergrond en deels aan het feit dat de school op de bible belt was (veel kinderen van boeren waarvan de ouders het sowieso niet stimuleerden om te gaan studeren).

4 likes

Is er bij jou op school ooit (een)

• Brandgesticht
  • Tentamens gestolen
  • Dikke vechtpartij uitgebroken
  • Iemand neergestoken
  • Moord gepleegd
  • Bommelding gedaan
  • Anders
  • Niks

0 stemmers

Sorry slechte poll even over nieuw haha.

1 like

Niks van bovenstaande voor zover ik weet van de jaren dat ik er zat. Zelfstandig gymnasium :smiling_face_with_tear: (geen idee of dat iets zegt hoor, maar bij ons gebeurde echt niks in vergelijking met de scholengemeenschappen in dezelfe stad)

2 likes

Never forget Ronnie L. die niet voor zijn tentamen had geleerd en toen aan het brandalarm trok.

8 likes

Op mijn middelbare school heeft ooit een leerling zelfmoord gepleegd door zich van de derde verdieping naar beneden te laten vallen. Ik zat er toen nog niet op school. Dat had volgens mij vooral te maken met pestgedrag. Was een school waar ASO en TSO gemengd zaten. (De Belgische vorm van vwo en havo denk ik.)

1 like