Stel je persoonlijke vraag #36

Ik weet dus zelf niet zo goed wat ik hiervan vind. Ben volledig bereid om het te wijzigen omdat men aangeeft het pijnlijk te vinden, maar ik vind het ook weer gek dat we steeds proberen met taal te verhullen wat wel blijft. Je kunt over praktisch en theoretisch gaan spreken, maar als men dan alsnog neerkijkt op praktisch en praktisch over het algemeen minder beloond wordt én in het systeem letterlijk lager op de ladder staat vraag ik me af wie we voor de gek houden. Ik heb dat ook met die paarjaarlijkse wijzingen van termen als allochtoon, niet-westers etc. Het probleem zit deels in de taal, maar door taal te veranderen verander je niet wat we ermee bedoelen

14 likes

Ik heb niet gestemd want ik weet het niet zo goed… ik heb zelf enkel m’n middelbare schooldiploma (equivalent van VWO dus vrij waardeloos op zichzelf) en ik beschouw mezelf daarom wel als laagopgeleid en heb geen moeite met die term. Heb verder wel gewoon een succesvolle carrière, en ik voel daar ook geen schaamte (meer) over, het is gegaan zoals het is gegaan.
Maar iemand die praktische opleiding tot een einde heeft afgewerkt in het middelbaar, zou ik niet per se laagopgeleid noemen, want die heeft skills en is dus wel opgeleid tot iets. Ik hoor wel eens kort- en langgeschoold, dat vind ik in die context dan meer gepast denk ik? .

Ik had voor rekenen VMBO niveau gekregen omdat ik het een stom vak vond en er niks voor deed. Terwijl ik voor taal VWO advies had gekregen. M’n ouders vonden maar dat ik vmbo moest doen, dus voila.

Als je dat advies krijgt kom je er toch niet zo snel meer uit. Bij mij hadden ze niet echt tijd voor leerlingen die wel beter konden. Ze waren allang blij als je de wc niet in de fik zette.

2 likes

Ja ik snap het wel hoor en ik denk ook dat je helemaal gelijk hebt in dat het niet de oplossing is van het probleem, maar het kan (denk ik) ook geen kwaad om te stoppen met naar hele groepen mensen te refereren als “laagopgeleiden” en hoe langer ik erover nadenk, hoe vreemder ik het vind dat we dat uberhaupt ooit zijn gaan doen. Het veranderen van de termen moet geen doekje voor het bloeden worden, maar ik zie ook geen redenen om die termen niet meer te gebruiken?

2 likes

Uit mijn klas met tegen de 40 leerlingen gingen er 3 naar het vwo, nog een handjevol naar de havo en de rest naar het vmbo. Dus net als bij @kali was vmbo eerder de norm in mijn omgeving. Een buurvrouw zei zelfs tegen mij: ‘ga je naar het vwo? nou dat is wel hoog gegrepen’.

Lag trouwens deels aan sociaal-economische achtergrond en deels aan het feit dat de school op de bible belt was (veel kinderen van boeren waarvan de ouders het sowieso niet stimuleerden om te gaan studeren).

4 likes

Is er bij jou op school ooit (een)

• Brandgesticht
  • Tentamens gestolen
  • Dikke vechtpartij uitgebroken
  • Iemand neergestoken
  • Moord gepleegd
  • Bommelding gedaan
  • Anders
  • Niks

0 stemmers

Sorry slechte poll even over nieuw haha.

1 like

Niks van bovenstaande voor zover ik weet van de jaren dat ik er zat. Zelfstandig gymnasium :smiling_face_with_tear: (geen idee of dat iets zegt hoor, maar bij ons gebeurde echt niks in vergelijking met de scholengemeenschappen in dezelfe stad)

2 likes

Never forget Ronnie L. die niet voor zijn tentamen had geleerd en toen aan het brandalarm trok.

8 likes

Op mijn middelbare school heeft ooit een leerling zelfmoord gepleegd door zich van de derde verdieping naar beneden te laten vallen. Ik zat er toen nog niet op school. Dat had volgens mij vooral te maken met pestgedrag. Was een school waar ASO en TSO gemengd zaten. (De Belgische vorm van vwo en havo denk ik.)

1 like

Oh dat is ook wel heftig zeg voor die studenten.

3 likes

Ja dat denk ik wel inderdaad als je naar de 50+ liter gaat

Oh en als 100 dagen ‘stunt’ hadden ze de fontein die in het gebouw stond vol met zeepsop ofzo gegooid en toen was het 100 dagen feest afgelast want ‘ja ja mensen dat gaat te ver hoor’.

Ligt echt helemaal aan de school. En kan soms ook zo binnen een paar jaar veranderen. Zelf zie ik ook niet zo’n verband met schoolniveau. De ‘elitaire’ scholen hebben vaak het meeste te maken met (hard) drugsproblematiek.

Wij hadden alleen die 1040 uur staking. Dat was wel leuk tho.

14 likes

Ik heb na mijn MBO nog HBO gedaan, of ja geprobeerd, omdat ik het gevoel had dat ik dat móest omdat MBO niet voldoende zou zijn voor een goeie baan. Niet vanuit mijn ouders, maar echt door de media/omgeving/wereld.

Mensen hebben aan mij en mijn ouders gevraagd of ze het niet vervelend vonden dat ik naar het VMBO ging. Echt wat de fuck gewoon? Dat hakt er in als je 12/13/14 bent.

2 likes

Vuurwerk in de kantine afgestoken

…nee ik was het niet. Leerlingen van een andere school waren speciaal daarvoor naar mijn school toegekomen.

3 likes

Ik mocht daar niet heen van m’n ouders en was zo boos!! (je mocht bij ons alleen de school uit met een toestemmingsbriefje van je ouders HALLO zo werken stakingen niet!!!)

maar goed nu ik achteraf de beelden terug zie snap ik wel dat ze mij daar niet als 11-jarige van 1.40m tussen de waterkanonnen op het museumplein wilden hebben

1 like

Op mijn zelfstandige gymnasium waren best wel eens vechtpartijen, en er is ook wel eens een bommelding geweest. Maar dat is wel zo’n 25 jaar geleden :sweat_smile:

1 like

Als iemand die op havo/vwo en mavo heeft gezeten (en mbo, hbo en universiteit), kan ik dit bevestigen. Heb zelfs nog een blauwe maandag op praktijkonderwijs gezeten. Daar zitten kinderen die nog wel leerplicht hebben maar feitelijk niks anders doen dan aanwezig zijn, drugs dealen in de pauze, opscheppen over hun criminele activiteiten en de boel terroriseren.

1 like

Toen we in het laatste jaar zaten en uit middagpauze kwamen en terug naar de klassen liepen, was er een koppel ruzie aan het maken en zij kon het niet meer aan en liep door waarbij hij haar bij de haren greep en zo een paar meters over de grond sleurde.
Ik heb onmiddellijk 5 mannelijke leerkrachten op hem zien springen en wij liepen naar haar om te troosten.
Bleek dat ze in een gewelddadige relatie zaten en ze het uitmaakte. Jongen werd definitief geschorst hierna.

Vechtpartijen gebeurden niet op school, wel daarbuiten

2 likes