Stel je persoonlijke vraag #37

Ik denk dat als alle ambtenaren die zijdelings of rechtstreeks meewerken aan sociaal-maatschappelijke dossiers (minstens 500.000 personen in Nederland?) dit zouden begrijpen of hun best zouden doen om het te begrijpen, het beleid er héél anders uit zou zien.

Edit: dan moet het uiteraard wel veel verder gaan dan “bewustzijn” zoals @Corvus zegt, en ook doorklinken in bv. de beleidsadvisering. Maar ik denk wel echt dat we in dat geval in een heel ander land zouden leven.

1 like

Ik denk eerlijk gezegd dat het merendeel er helemaal niet zo over denkt, ik bevind mij ook in een behoorlijke bubbel. Dan kijk ik naar het nieuws (steun voor de boeren etc) en daar kan ik en mijn omgeving zich helemaal niet in vinden.

Plus uiteindelijk: wie betaalt die bepaalt, dus in die zin moeten we dan hopen dat de 1% wat altruïstischer wordt mss? #fatchance

2 likes

Als ik trouwens ook denk aan bedrijven die geprofiteerd hebben van de coronacrisis: unilever en ahold e.d., word ik zo woest. Super veel bedrijven vielen om, maar zij hebben er een slaatje uit weten te slaan.
En nu ook Shell en andere energiebedrijven weer.
En dan blijkt het ook nog eens te zijn dat de winst méér gestegen is dan de omzet. Dus al die prijsverhogingen is niet enkel om kostenverhogingen op te vangen, maar doelbewust ook om meer winst te creëren. En wie profiteren daar van? Aandeelhouders in de vorm van bedrijven waardoor een paar personen bovenaan meer geld binnenkrijgen waar ze amper belasting over betalen.
Maakt mij zo geïrriteerd. Waarom doet de overheid daar niks aan.

15 likes

Maar de overheid maakt wetten en regels en zou nu kunnen inspelen op de crisis (maar doen dat amper), denk je dat het kabinet niet al genoeg bewust is van de puinhoop in het land? Dat een hoogopgeleide/goedverdienende bubbel er niet van op de hoogte is, ook dom, maar die hebben geen invloed. Het gaat om Rutte en die heeft gewoon oogkleppen op. Teveel ingrijpen past niet bij de ideologie die ze voor ogen hebben.

1 like

Het ligt er inderdaad ook heel erg aan wat je vaste lasten zijn natuurlijk. Onze vaste lasten (partner en ik) zijn al bijna 1600 euro in de maand. En dan heb ik het puur en alleen over de echt vaste lasten die we delen zoals huur, gwl, belastingen, internet, parkeervergunning (auto nodig voor werk). Daar is nog niks aan boodschappen, (zorg)verzekeringen, telefoonabonnementen etc. bij gerekend. Voor ons zou 2250 per maand dus wel krap worden. De huurkosten a >1200 euro per maand zijn de grootste hap uit het budget. Ik kan me voorstellen dat als je daar een stuk minder aan kwijt bent je wel prima rond kan komen.

2 likes

Zo kreeg ik gister nog de tip van iemand om zonnepanelen aan te schaffen als ik me zorgen maakte om de energieprijzen, hij had het pas sinds 2 maanden en waar ie in juni nog 150 moest betalen was het nu al -30 dus dat heb je in no time terug!!

:roll_eyes: Echt, in zo’n bubbel leven sommige mensen. Wat jij ook zegt, “rijke” mensen kunnen duurzame keuzes maken, voor “arme” mensen is dit simpelweg geen optie. Los van dat je daar helemaal niks over te zeggen hebt in een sociale huurwoning appartementje.

En dan is dit maar één klein voorbeeld vd velen. Mensen lijken zichzelf als de standaard te houden (bijv; dan maar minder vaak uit eten) en gaan er vanuit dat mensen die echt móeten bezuinigen dit op dezelfde manieren kunnen doen als hen :roll_eyes:

11 likes

Ja, dat is ook zo. In dat opzicht verbaast het me ook niet eigenlijk. Blijkbaar toch een soort naïeve illusie dat mensen beter zouden weten

3 likes

Nee niet voeden als in lekker genieten van de ellende van een ander. Wat ik bedoel met mijn stem is dat als ik ellende zie van anderen, zoals bijvoorbeeld landen in oorlog of extreme armoede, dat ik blij ben dat ik zoveel geluk heb gehad in mijn leven dat ik in Nederland ben geboren en dat ik het geluk heb gehad dat mijn ouders ervoor hebben kunnen zorgen dat ik kon studeren. Gewoon dat een groot deel van mijn leven en de kansen die ik heb gekregen gebaseerd is op geluk (en natuurlijk hard werken van mijn ouders).
Dan vind ik dat ik wel wat minder kan zeuren en wat meer tevreden kan zijn met wat ik allemaal heb, omdat ik weet dat veel anderen dat niet hebben. En dan bedoel ik zeuren over de prijs als ik ga tanken of als ik boodschappen heb gedaan die tegenwoordig het dubbele kosten.
Daarmee bedoel ik dus absoluut niet dat ik het heerlijk vind dat anderen het kut hebben en dat mijn leven lekker veel beter is, want het lijkt alsof jij dat bedoelt met “voeden”

2 likes

Ik heb onlangs een workshop gevolgd over racial injustice en hoe je ervoor kan zorgen dat dit onderwerp ‘aanslaat’ om het zo maar te zeggen en toen zei één van de deelnemers iets in de trant van: we don’t need any more conversation, people are tired of talking and having to prove to others that their suffering is legitimate. Instead of conversation, we need convers-ACTION.
Hij gebruikte toen BLM als voorbeeld en hoe er wel bewustzijn werd gecreëerd, maar dat er an sich eigenlijk niet gek veel is veranderd voor POC.

Eventjes heel kort samengevat.

9 likes

Ik werk veel. Maar om nou te zeggen dat ik hard werk :joy:

2 likes

Op de wc zitten kan ook hard werken zijn :joy:

5 likes

Zo zwart-wit is het niet. De kaders van het beleid dat je maakt worden bepaald door het regeerakkoord en dus door de politiek. De minister heeft altijd het laatste woord.

Je hebt wel enige invloed als ambtenaar omdat je op de nota’s wel advies kunt meegeven (maar dat gaat vaak over dingen als uitvoerbaarheid, juridische haalbaarheid en samenhang met ander beleid) maar die invloed is beperkt en wordt ook net zo vaak opzij gezet omdat andere belangen zwaarder wegen. En eerlijk gezegd zou ik het ook raar vinden als je als ambtenaar die macht wel zou hebben, want de Tweede Kamerleden en ook de politieke wind die door een ministerie waait is democratisch gekozen. Het is dus niet zo dat je als SP-gekleurde ambtenaar het VVD beleid kan aanpassen ofzo. Je kunt je natuurlijk wél uitspreken over gewetensbezwaren of ontslag nemen als je beleid moet maken/uitvoeren wat te ver van je eigen normen en waarden afstaat.

8 likes

Ik snap wel wat je bedoelt want er zijn natuurlijk heel veel mensen die zich niet bewust zijn van hun vooroordelen in hun werk etc, maar zoals je het nu stelt heb je echt een verkeerd beeld van de ‘macht’ van ambtenaren. Ook al heb je kennis van zaken en geef je heel goed advies: 9 vd 10 keer wordt het gewoon genegeerd of wordt je overruled door de politieke waan van de dag. (Heb het nu over gemeentelijk niveau) Ik begon echt super idealistisch maar werd na een half jaar gillend gek omdat er gewoon heel vaak niet gekeken wordt naar wat bekend is over wat werkt, wat goede maatregelen zou zijn vanuit kennis die er is etc. Alleen maar omdat het hele systeem zo ingericht is op het bedienen/tevreden houden van de macht (burgemeester). Het is echt vreselijk demotiverend haha dus ben ook snel weer weggegaan want ik vond het zo fucking dom allemaal. Maar dit ligt vaak echt niet aan ambtenaren die kennis van zaken hebben hoor. Die kennis is er wel alleen wordt echt genegeerd hoe hard je ook schreeuwt.

15 likes

@Corvus Ja je hebt gelijk. Dit was eerder een voorstelling van mijn persoonlijke utopie (systeemverandering waarin iedereen doordrongen zou zijn van deze mechanismen en daar ook naar zou handelen) en is zo surrealistisch dat het eigenlijk onzinnig is om te melden. Overigens denk ik dat Rutte de theoretische basics wel kent, maar vanuit zijn ideologie praat hij toch recht wat scheef is. Dat blijkt toch uit zijn uitspraken over kansenongelijkheid “Het is onvermijdelijk dat sommige kinderen het geluk hebben dat zij in een nest worden geboren waar alles kan, en anderen niet. Beide is prima, wij hoeven ons daarvoor niet te schamen.”.

@Tostibrood @quarterlife het is inderdaad niet zo zwart-wit en de minister beslist. De ambtelijke top heeft echter juist ontzettend veel (strategische) macht, want zij adviseren rechtstreeks de minister die inhoudelijk vaak minder kennis heeft en dus het advies van topambtenaren volgt. Ben het met jou eens @quarterlife dat het politieke spel altijd aanwezig is op de achtergrond met alle gevolgen van dien.

1 like

Ja de ambtelijke top inderdaad, dus dat is relatief gezien echt een super klein groepje ambtenaren. Maar jij had het in je post over ambtenaren die zijdelings of rechtstreeks meewerken aan dossiers dus daar reageerde ik op!

1 like

Stel je voor:
Je zit bij je partner achterop de scooter en hij/zij rijdt plots door rood op een druk kruispunt. Zonder waarschuwing etc.

• Prima, ben toch levensmoe
  • Niet oke, maar ik zeg er later wel wat van
  • Niet oke, maar ik zeg er niks van
  • Ik word boos en zeg er meteen wat van

0 stemmers

1 like

Joe, ook mijn leven vriend

5 likes

Waarschijnlijk zou ik direct al “ben jij wel helemaal lekker?!” eruit gooien

15 likes

Ok fijn om te weten dat het niet aan mij ligt hahaha.
Ik zag gewoon een scooter door rood rijden en ik kon me niet voorstellen dat zij het ok vond dat haar vriend aan het einde van de middag door rood reed.

1 like

Kan ook per ongeluk zijn gegaan toch? Ik ben laatst ook vol door rood gereden met de auto en op het moment dat ik het deed dacht ik omg het was rood??? En mijn vriend naast me van waaaaaahh omg wat doe je :flushed::flushed::flushed::flushed:

1 like