Stel je persoonlijke vraag #37

Kreeg ik altijd als souvenir mee van mijn nichten als ik daar op vakantie was…

1 like

Goede muziek niet per se, Sinterklaasliedjes daarentegen zorgen wel voor een significant minder goede winkelervaring

4 likes

Mijn werk op school. Afgelopen jaren een keer of 3 luizen gehad :sob::woman_facepalming:t3:

3 likes

Verschilt jouw benadering van vriendschappen (hoe je die invult, wat je met elkaar bespreekt/doet, hoe je afspreekt, hoe close je bent, lichamelijke nabijheid, etc) van de algemeen geldende Nederlandse norm?

• Ja (tell me)
  • Nee

0 stemmers

Ik had laatst namelijk een gesprek met een Italiaan die aangaf dat hij Nederlanders gek vond in hoe hier sociale activiteiten zo gepland worden (datumprikkers) en zo afgekaderd is (dus niet dat vriendengroepen makkelijk mengen) en wij dus fysiek niet erg close zijn. Hier was ik het wel mee eens en ik heb dan ook een ongelofelijke schurfthekel aan dat iedereen alles zo vol loopt te plannen. Maar ik was dus benieuwd naar welke andere manieren van omgaan mensen nog meer hebben die afwijkt van de standaard

2 likes

Ugh ja ik stelde laatst op maandag iets voor, voor op die vrijdag en iedereen had al plannen. Ik heb een vriendin die oorspronkelijk niet uit Nederland komt (maar wel bijna Nederlandse is :tada:) met wie je gewoon spontaan plannen kan maken

3 likes

Ik heb gestemd op nee, maar al deze dingen doen mijn vrienden niet. We doen niet aan datumprikkers, maar doen gewoon spontaan (hey wie wil zwemmen vandaag), mengen vrienden juist altijd (vind ik super leuk als m’n vrienden elkaar leren kennen of ik vrienden van vrienden) en ik ben fysiek wel close met de meesten. Maar ik vind mezelf wel heel erg een Nederlander dus idk ?

5 likes

Nee maar ik wil dat wel heel graag anders zien alleen het lukt niet? Ik heb niet super veel vrienden en de vrienden die ik heb willen alles altijd helemaal dichttimmeren qua afspreken en ik vind dat zoooooooo saai. Ik blijf wel volhouden haha want vraag heel vaak als ik zin heb om iets te doen dezelfde dag of ze willen afspreken. En dan is het altijd van oh ja hm nee niet echt, maar we kunnen volgende week donderdag tussen 18.30 en 19.15 wel even wandelen? En dan denk ik ja nee laat maar.

Ik had dit wel eerst met een vriendin die niet Nederlands was en dat was altijd heel chill. Ze kon gewoon altijd afspreken want ook al was ze al met iemand anders zei ze gewoon kom ook gezellig. En dan sprak je af in de ochtend en dan soms was ja na de lunch alweer thuis maar op sommige dagen besloten we dan om uit te gaan omdat we daar zin in hadden en waren we gewoon de hele dag samen. Ik mis dit echt want die manier van afspreken past echt veel beter bij mij alleen ze is helaas verhuisd. Haha dit klinkt wel heel sad allemaal maar ik vind dit echt een van de meest frustrerende dingen dat afspreken met de mensen die ik ken altijd zo ingewikkeld is

17 likes

en @Zemraluani ja voor mij geldt dit ook, ik (en de mensen waar ik nu het meest mee afspreek) zijn redelijk relaxed en doen spontaan dingen, maar dat wijkt ook weer niet gigantisch van de norm af om echt ‘ja’ te antwoorden.

@quarterlife

ja helemaal mee eens, ik vind dit zo focking gaar altijd. En met die andere vriendin klinkt ook zoals ik het liefste zie, gewoon spontaan afspreken en dan evt de hele dag hangen samen

7 likes

Hm ik zou graag stemmen op nee, maar de laatste tijd moet ik toch helaas veel meer gepland afspreken omdat mijn stomme vrienden allemaal zo ver weg zijn gaan wonen :imp: Maar verder mengt het allemaal prima, ga ook regelmatig op vakantie met een groepje ‘losse’ vrienden bijvoorbeeld

2 likes

Pfff ja laat maar dan hahah

Ik vind het ook zo leuk als mensen verschillende vrienden bij elkaar brengen. Dat je vraagt: zullen we morgen wat doen? En diegene dan zegt, ja leuk, ‘s middags dit en dat doen samen en ‘s avonds komen er mensen eten blijf je ook? Of als je samen ergens bent gaan eten bijv en dan sluiten andere vrienden aan om nog wat te drinken. Als ik altijd iedereen 1-op-1 moet zien dan zou ik ook altijd volgepland zitten ja…

Wat ik wel heel irritant vind is met mensen die dus (niet ver weg wonen ofzo maar) 1x in de 3 maanden kunnen en dan heb je eindelijk een zondag waar je dus 1,5 maand van tevoren hebt afgesproken en dus zo lang naar uitkijkt, dus je maakt geen andere plannen voor die dag want je brengt die dag met die vriend(in) door. En dan komt die dag dichterbij en ga je een concrete tijd afspreken en dan is het: ik kan om 18:00 even koffie drinken?
Okeeeee heb ik daarvoor m’n dag vrijgehouden?

Edit:
Ik heb nog een ergernis trouwens, niet zo zeer een ergernis maar iets wat vroeger anders was dan nu. Vroeger had ik met veel vrienden dat we “gewoon afspraken”, we spraken een dag af en een tijd en een plaats en vervolgens lag het nog open. Dan ging je bijv lunchen bij iemand thuis en daarna de stad in want de een moest nog iets ophalen bij winkel 1, de ander had een korte afspraak bij opticien B, dan weer naar het postkantoor, dan moest je nog even boeken terugbrengen bij bibliotheek C, etc. Maar die dingen waren meteen gezelliger als je ondertussen kon bijkletsen en tussen afspraken door naar een café, wat drinken, etc. Het nuttige met het aangename verenigen.

Tegenwoordig moet afspreken bij veel van m’n vrienden echt om pure quality time gaan, dus we kunnen pas als alle errands run zijn dus dat is veel minder vaak want “die dag heb ik al een afspraak”. Of dan heb je dus 1 uur voor een kop koffie want “daarna moet ik naar een winkel”.

16 likes

Kreeg je ook meteen jeuk van deze vraag?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

2 likes

Pff ja vroeger was het nog spontaan, maar toen kreeg iedereen kinderen en ging naar suburbia verhuizen. Uit met de pret. Nu mag ik blij zijn als ik als ik überhaupt een afspraak krijg. Het is nu ook regelmatig ik kan niet bellen want moe en/of druk, ik bel je morgen. Hoor je vervolgens maanden niks meer. Eerst was ik hier echt sad over maar inmiddels heb ik mijn verwachtingen naar beneden bijgesteld.

4 likes

Nee want ik had al jeuk, omdat ik aan het vervellen ben op mijn hoofd (verbrand op de plek waar mijn scheiding zat) :unamused:

2 likes

Als je ergens bent (bv op een feest of op een leuke plek op vakantie) en je ziet zo’n fotohokje, zou je daar dan in willen?

image

• Nou nee
  • Misschien/soms/ligt eraan
  • Ja leuk

0 stemmers

1 like

Als t op een feest is waar t gratis of goedkoop is wel. Ga er geen grof geld voor betalen want zo leuk is t nou ook weer nie

7 likes

Dat eerste wat je schrijft (de dag 1,5 maand lang vrijhouden en dan kan de ander alleen een uurtje koffiedrinken) klinkt indd super irritant. Maar als ik zo ver van tevoren iets afspreek wil ik altijd bij het afspreken direct wel duidelijk hebben hoe laat of op welk deel van de dag we afspreken ofzo, dan voorkom je dit.

En dat tweede, van samen een boodschap doen (of opticien/postkantoor etc), dat vind ik nou juist altijd irritant. Dan heb ik met iemand afgesproken en houd ik m’n dag (of een deel ervan) vrij daarvoor, en dan kom ik bij diegene en is het ineens van ‘oh ja ik moet zo nog dit en dat en die komt iets afgeven en ik heb daar nog een afspraak’ en daar moet je dan allemaal mee naartoe, als een soort vijfde wiel. Ik voel me dan altijd nogal onbelangrijk en tweede keuze, alsof die afspraken schijnbaar belangrijker zijn dan quality time voor mij vrij maken. Maar het maakt misschien ook uit hoe close je bent en hoe vaak je elkaar ziet daarin (bij iemand die je wekelijks ziet en lowkey spontaan mee afspreekt is het wel weer anders, en is dat minder erg ofzo).

1 like

Als jij in de trein (bijvoorbeeld) vlakbij een man of vrouw zit die heel veel tattoos heeft, vind jij het dan interessant om te bestuderen wat diegene allemaal op zijn armen ofzo heeft staan?

• Nee
  • Beetje
  • Ja dat doe ik eigenlijk wel

0 stemmers

Ugh en dan totaal inwisselbare foto’s maken, iedereen met ludieke attributen dat hokje in en bij elke flits een andere gekke bek met de mond open
en dan net te lang wachten op de foto en dan de grote onthulling oh hahaha wat staan we er gek op wat zijn we dronken

7 likes

Jaa deze logica volg ik ook helemaal en snap je dus heel goed, maar het ligt er voor mij allemaal een beetje aan hoe de insteek was enzo. Ik vind het ook gewoon leuk om m’n vrienden in alledaagse situaties te zien en bij te kletsen, zo ging een tijd geleden een vriend verhuizen bijv dus dat is een drukke tijd en je kan zeggen: ik zie je over 3 weken wel weer of over 2 maanden als het achter de rug is en alles gesettled is, of ik ging gewoon langs en hielp met dozen inpakken en kasten uit elkaar halen, maar we hadden tussendoor ook lekker geluncht, uitvoerig bijgekletst en zijn ‘s avonds uit eten geweest, dus voor mij was het evengoed een leuke dag.
Denk voor mij: denken dat je quality time hebt met iemand en diegene is de helft van de tijd met andere dingen bezig: niet zo beleefd;
Gewoon communiceren dat je dit en dat moet doen maar dat je daar graag gezelschap bij hebt en dus afspreken: leuk!

9 likes

Haha ja wel eens. Vind jij volwassen mensen op een scooter in Nederland een beetje sneuig ? (Geen idee of dit een woord is maar ik voel hem)

• Ja
  • Nee

0 stemmers