Stel je persoonlijke vraag #37

Ja echt hoor, vind dit zo erg. Een ondernemer had ook een locatie beschikbaar gesteld hier in de buurt, maar dan wel met de voorwaarde dat alleen etnische Oekraïners mochten komen. Dus de mensen uit bv Syrië, die naar Oekraïne waren gevlucht en nu naar Nederland, mochten daar niet komen. Die samenwerking is gelukkig stopgezet door de gemeente maar wtf.

Nu denk je vast ‘o zal in een klein dorpje als Ter Apel zijn’ maar nee is in Amsterdam. :sob:

5 likes

Drie weken.

1 like

Ik ook @ufo. In mijn dorp zat eerst een AZC en er was gewoon veel meer problematiek zoals diefstal en inbraak dan nu het AZC hier weg is. Ik haat vooroordelen naar volledige groepen en ook niet alle mensen in het AZC waren hier voor verantwoordelijk, maar het geeft een andere dynamiek in je dorp/wijk helaas.

@Viktor wat maakt het voor jou zo erg?

1 like

er is laatst bij ons naast het kinderdagverblijf een tijdelijk centrum voor mensen die in ter apel zaten geopend, en de FB-pagina werd overspoeld met ‘niet bij me kind!!!’ etc.
inmiddels zit het er 3 weken ofzo en je merkt gewoon niks? zie 's avonds weleens kindjes fietsen daar op de parkeerplaats maar dat is het enige. snap niet hoe mensen zo hatelijk kunnen zijn naar anderen, niemand gaat voor z’n lol tijdelijk met je gezin in een ander land in een lege sporthal zitten zeg

15 likes

Bij mij om de hoek hebben ze een tijdelijke boot neergelegd waar vluchtelingen op wonen. Hoe tijdelijk het is weet ik niet want het wordt steeds verlengd. Echt nul problemen mee loop er elke dag met m’n hond en die mensen zijn altijd erg vriendelijk. Echt blij dat mijn buurt hier ook oke mee is en niet is gaan protesteren. Zou me echt schamen dan.

5 likes

zo ingewikkeld is het niet hoor, regeringen willen vooral gewoon niets doen
zelfs niet zorgen dat hun aanvraag snel behandeld wordt als je toch zo graag vast wilt houden aan fictieve grenzen

hier in belgië betaalt de overheid ook liever dwangsommen die hen meer kosten dan het oplossen van de problemen omdat ze allemaal graag racistische kiezers aanhouden

4 likes

Ik weet niet het lijkt me eerlijk gezegd best simpel: je wilt geen “”””overlast”””” ok zorg gvd dat je mensen als mensen behandelt en voor ze zorgt dan zal er weinig tot geen reden voor overlast zijn.

Je laat mensen aan hun lot over en ze moeten gvd in overvolle centra zo niet buiten slapen, ik wens iedereen die klaagt over overlast ditzelfde toe eens kijken hoe rustig je daaronder blijft.

21 likes

Als je thuis allemaal dingen aan het doen bent, denk bijv aan het huishouden, veel dingen koken, studeren, neem je dan ook altijd pauzes?

• Ja
  • Ja maar alleen lunchpauze
  • Nee

0 stemmers

1 like

Alleen maar pauze.

49 likes

maar is dat geen kink als een ander?

Pff wat een gelul weer over dat een azc zoo onveilig zou zijn. Als je dat soort dingen zegt zoek je gewoon een exuus om openlijk racistisch te zijn.

Ik heb meerdere mensen uit syrie gesproken die zich “schamen” voor t feit dat ze gevlucht zijn. Omdat ze weten dat er mensen een oordeel over hebben. Terwijl het mensen zijn die een oorlog hebben meegemaakt en allemaal traumas hebben opgelopen om te kunnen overleven. En dan zijn er van die walgelijke mensen ( zoals o.a een aantal van jullie. Kom maar met je domme argumenten waarom jouw bekrompen mening wel oke is. Zin in.)
Die op hun neerkijken. Triest.

41 likes

Vind het echt naar hoe dehumaniserend er gesproken wordt over vluchtelingen. Alsof het ineens geen mensen meer zijn.

15 likes

Vraag me af of je mijn opmerking hier ook mee bedoelt, ik voel me wel aangesproken. Mijn punt is niet dat mensen uit het AZC het per definitie onveilig maken toen ik sprak over meer diefstal. Mijn punt is dat de manier hoe mensen nu worden opgevangen niet werkt. Ik sluit me helemaal aan bij dat de keuze van opvang faalt en ik kan ook goed begrijpen dat dit mensen tot wanhoop drijft, als je geen uitzicht hebt op een menswaardig bestaan. En ik kijk absoluut niet neer op de mensen die hier moeten verblijven, ben een ontzettend linkse stemmer en helemaal voor verandering in het beleid zoals dat nu is vormgegeven. Het neemt gewoon niet weg dat het plaatsen van zo’n grote kwetsbare groep op één locatie niet werkt: niet voor de mensen die er wonen, niet voor de mensen die daar werken en ook niet voor de buren er omheen. Er is gewoon een hele duidelijke afname van delicten te zien sinds het AZC hier niet meer is, maar de oorzaak daarvan ligt niet bij de mensen uit het AZC maar bij het falend overheidsbeleid. Dat heeft in mijn ogen niets met racisme te maken, alles met hoe ons Rutte het weer verder verziekt.

2 likes

Nou gelukkig stem je links :sweat_smile:

7 likes

Je hebt een punt. Maar er zullen toch opvang plekken moeten komen voor die mensen. Betere soieso en op een andere manier. Maar als elk dorp het gaat tegenwerken vanuit vooroordelen dan komt er nooit verbetering.
Praat gewoon met de mensen bied desnoods zelf hulp aan. Maar van een afstandje lopen mokken helpt niemand.

Btw dat je je aangesproken voelt zegt wel iets tho haah

4 likes

Nou ik besefte me dat ik vanuit één hoek mijn eerste post schreef, maar je natuurlijk niet kunt ruiken hoe ik het verder bedoel in de context :smiling_face_with_tear:

3 likes

ik ga even heel pedantisch en tegendraads zijn maar kan je ook staven dat dit door het centrum komt, het kan net zo goed zijn dat de tatta brigade zelf meer crimineel gedrag gaan vertonen omdat ze zich toch al in een slachtofferrol hebben gestoken en zo denken te protesteren.

4 likes

De discussie over opvang is echt niet zo zwart wit als hier nu boven wordt geschetst. Je kunt ook vluchtelingen gewoon goede opvang bieden terwijl je tegelijkertijd erkent dat er bepaalde problemen zijn. Een goed voorbeeld is de buslijn naar Ter Apel, waar veel buschaffeurs al tijden niet meer op willen rijden omdat er zo veel ongein is.

Daarnaast is het AZC voor heel veel vluchtelingen zelf ook gewoon een onveilige plek. Als je daar niet over praat doe je ook afbreuk aan de opvang en bescherming die zij zelf nodig hebben.

Het is natuurlijk ook bizar als je zo’n grote groep mensen op zo’n klein oppervlak onderbrengt, wie zou daar niet gek van worden

13 likes

Tuurlijk gebeuren er dingen die niet door de beugel kunnen. Het probleem is alleen dat er bij een azc dan gelijk word gedacht “Ah zie je nou wel alle buitenlanders zijn slecht”
Er zijn weinig mensen die door hebben dat er getraumatiseerde mensen met zn alle op een vierkante meter wonen en in onzekerheid leven.

4 likes