Stel je persoonlijke vraag #37

Wij hadden met onze vriendinnen-groep toen we 15–16 jaar waren ook een mega “indrink-krat”, daar zaten dan flessen Coebergh, Passoa, Pisang, Amaretto, Safari (allemaal de goedkope varianten) en Stassen in en een traytje Golden Power en soms nog wat flesjes Smirnoff, WKD en Breezer. Elke week vulden we dan aan wat bijna op was en sleepten we die krat naar diegene waar we gingen indrinken, haha eigenlijk echt absurd.

17 likes

Deze was het ja :joy:

2 likes

Mijn moeder kocht dat voor ons :laughing: Indrinken mocht bij ons thuis haha Toen waren we 14/15 jaar oud
Kun je je ook niet meer voorstellen nu

1 like

Is die leeftijd dan nu opgeschoven, nu drank 18+ is? Ik heb oprecht geen idee. Maar deze loeder moeder ziet het probleem er niet van in dat een ouder beetje drank koopt/thuis faciliteert. Liever drank in een gecontroleerde omgeving dan random op een skatebaan oid denk ik dan :woman_shrugging:. Ik zou t niet aanmoedigen denk ik, maar als ze toch willen drinken komen ze er wel aan hoor. Ok, het zou wel gewoon bier en wijn zijn - geen smerige zoete zooi.

2 likes

Is bewezen dat hard verbieden beter werkt dan deze aanpak! De site van Nix18 geeft daar volgens mij ook uitleg over.

Ik zie vooral dat jongeren sneller een xtc pil kopem voor een avond want €5, dat was in mijn omgeving pas een ding vanaf 18+. Dat vind ik wel een bijzondere ontwikkeling.

15 likes

Ja sowieso is dat veranderd, voor m’n gevoel is die drankcultuur onder jongeren nu echt heel anders, op kleine dorpen na daar zul je nog steeds wel van die zuipketen hebben.

En miss onpopulaire mening hoor want ik hoor dit vaker, maar waarom je kinderen op jonge leeftijd (onder de 18 dan nu) enablen om alcohol te drinken? Onder het mom van liever onder toezicht: wie zegt dat ze dan niet alsnog in een skatepark OOK gaan zitten zuipen. Je normaliseert er alleen maar drankgebruik mee op een leeftijd waarop het nog schadelijker is dan normaal, vind dat gewoon best een kwalijke zaak

Edit: liever gewoon heldere afspraken maken met je kind. Ik had een weddenschap dat ik tot m’n 18e niet zou drinken (al mocht ik officieel op m’n 16e al) en dan kreeg ik mijn rijbewijs vergoed. Echt geen druppel op tot m’n verjaardag hoor, was een goede weddenschap

20 likes

Jazeker wel.

1 like

Over alcohol en leeftijden gesproken. Op welke leeftijd mocht jij legaal alcohol drinken?

• 16
  • 18
  • Ik hoorde bij de tussengroep die eerst met 16 mocht en toen ineens niet meer
  • Anders

0 stemmers

Ik voel me echt weer een forumbaby nu

1 like

Ik denk het wel eerlijk gezegd. Dit was ver voor de nieuwe leeftijdsgrens (midden jaren 90).
Ik vond voor mijn stiefdochter toen ze nog niet mocht drinken een glas wijn op speciale gelegenheden prima, gewoon om te proeven etc. Maar geen haar op mijn hoofd die eraan zou denken om haar en haar vriendinnen meerdere mixjes te geven en ze daarna uit te zwaaien om naar de disco te gaan.

Wij kregen als kinderen soms een mini-wijnglaasje met half wijn, half water.

2 likes

Het is natuurlijk heel fijn dat je je rijbewijs vergoed hebt gekregen, maar ik vind het altijd een beetje naar (? weet het woord niet goed) dat je dat daarmee verdient (of met tot je 18e niet roken)
Je moet die dingen toch niet doen om een reden, niet om een weddenschap te winnen.

En ja, dat weet je natuurlijk wel en als mijn ouders voor mijn rijbewijs hadden willen betalen had ik daar ook graag gebruik van gemaakt (as if helaas :sweat_smile:) maar ik vind het altijd zo’n gekke/scheve beloning. Alsof je ouders je afkopen of met geld in bedwang houden of zo.
(er staat ‘je’ maar ik bedoel het natuurlijk niet persoonlijk naar jou maar in het algemeen)

9 likes

Oh echt? Zal eens kijken. Ja xtc (en later) coke gebruik zie ik hier ook wel toenemen/genormaliseerd worden.

@vitaminwater haha ja ik woon dus in een klein dorp, waar bijv ook nog jongeren “clubs” actief zijn die activiteiten organiseren waar zuipen echt centraal onderdeel is. Feestjes met €25,- entree en onbeperkt zuipen (o nee dat mag niet meer, dus nu krijg je 50 of iig meer dan je gaat gebruiken consumptiebonnen?!?) en ook daar komt steeds de jongere lichting bij. Maar je hebt gelijk het kan ook beide, maar afspraken of iig openheid met je kind lijkt me het belangrijkst.

@simsalabim nee je hebt ook wel gelijk mbt mixjes en daarna nog (wss katje lam) de hort op :sweat_smile: doet me eraan denken: Als 16 jarige ging ik ook naar een concept genaamd happy hour. Dit was van 14.00 tot 22.00 en dan alle bier/fris/wijn (en sangria) voor 1 euro: dat is, achteraf gezien. ook extreem. Zo veel jongeren zo extreem dronken wekelijks in de stad. Die tijd is overigens langzamerhand steeds korter geworden, dat dan weer wel…

3 likes

Oh-oh, ik hoor het nog :joy:

3 likes

Haha maar dit is gewoon je kind chanteren. Ook niet perse een opvoedtechniek om over naar huis te schrijven toch.

1 like

Ik ben eigenlijk wel benieuwd:

• Ik heb geen rijbewijs/rijlessen gehad
  • Ik heb rijbewijs/rijlessen, zelf betaald
  • Ik heb rijbewijs/rijlessen, gekregen van ouders/verzorgers voor tegenprestatie zoals niet roken/drinken/vergelijkbaar
  • Ik heb rijbewijs/rijlessen, zelf betaald omdat ik ging roken/drinken/etc, maar anders hadden mijn ouders/verzorgers betaald
  • Ik heb rijbewijs/rijlessen, betaald door ouders/verzorgers zonder tegenprestatie of verwachting
  • Je bent een optie vergeten/Anders

0 stemmers

2 likes

@Evenveel wat ben ik vergeten :joy:

1 like

Ik heb 50/50 gedaan met m’n ouders! Zonder tegenprestatie.

2 likes

Ik kreeg m’n rijbewijs omdat ik m’n middelbare schooldiploma had gehaald volgens mij. Althans zo brachten m’n ouders het, maar dat is niet helemaal hetzelfde als niet roken oid

2 likes

oh ja dat kan natuurlijk ook.
Wat veel mensen tot nu toe waarvan de ouders het betaald hebben trouwens! Dat had ik niet verwacht

1 like

Nou chanteren zou ik het niet noemen, ik had er alsnog voor kunnen kiezen om te drinken en dat was mijn goed recht geweest. Ik ken ook zat mensen zonder rijbewijs (moest overigens mijn herkansingen zelf betalen).

@LaPetiteRobeNoire ik vind het wel slim eigenlijk, want met zo’n afspraak/weddenschap speel je gewoon in op het kortetermijn denken van je puber. Je had mij op 16-jarige leeftijd ook wel kunnen vertellen dat alcohol slecht voor je is maar dan had ik gedacht (en ik denk vele anderen met mij), joee geen probleem voor nu. Maar er een spel-element aan hangen met beloning vind ik geen slecht plan, het was gewoon meer een uitdaging. Straffen zou een ander verhaal zijn geweest. En nogmaals, ik mocht legaal wel drinken

Edit: daarnaast besef ik uiteraard wat een privilege het is als je ouders of andere verzorgers zoiets voor je willen en kunnen betalen!

2 likes