Stel je persoonlijke vraag #37

Het is natuurlijk heel fijn dat je je rijbewijs vergoed hebt gekregen, maar ik vind het altijd een beetje naar (? weet het woord niet goed) dat je dat daarmee verdient (of met tot je 18e niet roken)
Je moet die dingen toch niet doen om een reden, niet om een weddenschap te winnen.

En ja, dat weet je natuurlijk wel en als mijn ouders voor mijn rijbewijs hadden willen betalen had ik daar ook graag gebruik van gemaakt (as if helaas :sweat_smile:) maar ik vind het altijd zo’n gekke/scheve beloning. Alsof je ouders je afkopen of met geld in bedwang houden of zo.
(er staat ‘je’ maar ik bedoel het natuurlijk niet persoonlijk naar jou maar in het algemeen)

9 likes

Oh echt? Zal eens kijken. Ja xtc (en later) coke gebruik zie ik hier ook wel toenemen/genormaliseerd worden.

@vitaminwater haha ja ik woon dus in een klein dorp, waar bijv ook nog jongeren “clubs” actief zijn die activiteiten organiseren waar zuipen echt centraal onderdeel is. Feestjes met €25,- entree en onbeperkt zuipen (o nee dat mag niet meer, dus nu krijg je 50 of iig meer dan je gaat gebruiken consumptiebonnen?!?) en ook daar komt steeds de jongere lichting bij. Maar je hebt gelijk het kan ook beide, maar afspraken of iig openheid met je kind lijkt me het belangrijkst.

@simsalabim nee je hebt ook wel gelijk mbt mixjes en daarna nog (wss katje lam) de hort op :sweat_smile: doet me eraan denken: Als 16 jarige ging ik ook naar een concept genaamd happy hour. Dit was van 14.00 tot 22.00 en dan alle bier/fris/wijn (en sangria) voor 1 euro: dat is, achteraf gezien. ook extreem. Zo veel jongeren zo extreem dronken wekelijks in de stad. Die tijd is overigens langzamerhand steeds korter geworden, dat dan weer wel…

3 likes

Oh-oh, ik hoor het nog :joy:

3 likes

Haha maar dit is gewoon je kind chanteren. Ook niet perse een opvoedtechniek om over naar huis te schrijven toch.

1 like

Ik ben eigenlijk wel benieuwd:

• Ik heb geen rijbewijs/rijlessen gehad
  • Ik heb rijbewijs/rijlessen, zelf betaald
  • Ik heb rijbewijs/rijlessen, gekregen van ouders/verzorgers voor tegenprestatie zoals niet roken/drinken/vergelijkbaar
  • Ik heb rijbewijs/rijlessen, zelf betaald omdat ik ging roken/drinken/etc, maar anders hadden mijn ouders/verzorgers betaald
  • Ik heb rijbewijs/rijlessen, betaald door ouders/verzorgers zonder tegenprestatie of verwachting
  • Je bent een optie vergeten/Anders

0 stemmers

2 likes

@Evenveel wat ben ik vergeten :joy:

1 like

Ik heb 50/50 gedaan met m’n ouders! Zonder tegenprestatie.

2 likes

Ik kreeg m’n rijbewijs omdat ik m’n middelbare schooldiploma had gehaald volgens mij. Althans zo brachten m’n ouders het, maar dat is niet helemaal hetzelfde als niet roken oid

2 likes

oh ja dat kan natuurlijk ook.
Wat veel mensen tot nu toe waarvan de ouders het betaald hebben trouwens! Dat had ik niet verwacht

1 like

Nou chanteren zou ik het niet noemen, ik had er alsnog voor kunnen kiezen om te drinken en dat was mijn goed recht geweest. Ik ken ook zat mensen zonder rijbewijs (moest overigens mijn herkansingen zelf betalen).

@LaPetiteRobeNoire ik vind het wel slim eigenlijk, want met zo’n afspraak/weddenschap speel je gewoon in op het kortetermijn denken van je puber. Je had mij op 16-jarige leeftijd ook wel kunnen vertellen dat alcohol slecht voor je is maar dan had ik gedacht (en ik denk vele anderen met mij), joee geen probleem voor nu. Maar er een spel-element aan hangen met beloning vind ik geen slecht plan, het was gewoon meer een uitdaging. Straffen zou een ander verhaal zijn geweest. En nogmaals, ik mocht legaal wel drinken

Edit: daarnaast besef ik uiteraard wat een privilege het is als je ouders of andere verzorgers zoiets voor je willen en kunnen betalen!

2 likes

Mijn ouders hebben het grootste deel betaald. Zou eigenlijk 50/50 zijn maar uiteindelijk heb ik maar een kwart betaald denk ik.

2 likes

Ik kreeg mijn rijbewijs met mijn 18e verjaardag, maar wel met als voorwaarde dat ik mijn HBO diploma moest halen. Deed ik dat niet moest ik het terugbetalen. Nou hou je ‘cadeau’ dan maar :thumbsup:

4 likes

Ik woon in België dus had geen rijlessen nodig voor mijn rijbewijs te halen. Mijn vader heeft mij leren rijden.

4 likes

Nooit één betaalde rijles gehad, in België mag je gratis leren rijden van één van je ouders.

Edit: wat @Serendipity dus zei

Maar ik geloof wel dat als je na x aantal keer niet slaagt voor je examen je wél verplicht wordt om betaalde rijlessen te volgen. Was toch ‘in mijn tijd’ zo.

1 like

Het lijkt me echt eng als er niemand naast je zit die ook pedalen kan bedienen, zeker als je net begint en daar nog helemaal niet goed mee overweg kan. Ik zou 7 kleuren schijten denk ik. En het zou de familiebanden ook geen goeddoen denk ik.

Maarja als het me die 4000 euro had bespaard had ik het er misschien wel voor over gehad

20 likes

Ik denk dat de meesten eerst gaan oefenen op een verlaten parking? Als het vertrekken en remmen daar goed lukt, gaan ze ‘pas’ de grote baan op. Maar ik begrijp dat het eng klinkt :smile:

Edit: 4000 euro??!! :exploding_head:

3 likes

Uh oh!

1 like

Mijn vriend en ik zouden op vakantie gaan, maar toen hadden we toch geen zin dus zijn we thuisgebleven. Waren hele ontspannen weken.

4 likes

Ik ben beginnen rijden op een verlaten parking, denk dat zowat elke Belg het op die manier doet :sweat_smile:
Maar het is inderdaad best wel eng als je erover nadenkt maar hier is rijles niet zo gebruikelijk.
En wat betreft de familiebanden, mijn vader is de meest rustige persoon die ik ken, met mijn moeder had ik dat nooit kunnen doen. Dat is ook 1 van de redenen dat sommige in België het wel met lessen doen omdat ouders het niet zien zitten.
Maar financieel is het natuurlijk een stuk beter, mijn rijbewijs heeft mij 30 euro gekost.

3 likes

Ik werk altijd in de zomer, fuck reizen in het hoogseizoen. En als de vakantie voorbij is ga ik met gierende banden weg for a penny.

17 likes