Stel je persoonlijke vraag #37

Mijn telefoon is verre van een nieuw model en heeft dual sim dus ik dacht dat dat echt courant was, de uitslag verbaast me haha.
Ik heb het niet speciaal zo uitgezocht maar ben er nu wel blij mee aangezien ik m’n Belgische en Franse sim tegelijk kan gebruiken

1 like

iPhone heeft geen dual sim, dus daardoor is ook vaak neen.
( Of is mijn informatie achterhaalt)

3 likes

Jawel, iPhone XS en nieuwer hebben dual sim: Dual-sim gebruiken met een eSIM - Apple Support (NL)

3 likes

Zo een Esim is trouwens ook retehandig op vakantie in een niet -EU land, dus dikke tip.

6 likes

Maar dual sim is niet een nieuw iets, het bestaat al heel lang toch? Dus de kans dat een oudere telefoon dual sim heeft is net zo groot als dat een nieuwere telefoon dual sim heeft.
Ik wil het ook altijd inderdaad, echt handig.

1 like

Ja, per ongeluk eigenlijk, kregen een werktelefoon met dual sim en dat kwam errrg goed uit toen mijn eigen kapot ging

Ik moest ineens denken aan het geven van fooi in restaurants. En toen ging ik een beetje zoeken en toen vond ik o.a. dit

https://www.ad.nl/geld/we-geven-steeds-minder-fooi-maar-hoeveel-is-eigenlijk-gebruikelijk~a18e5379/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Geef jij vaak fooi in een restaurant?

• Nooit
  • Altijd
  • Soms
  • Anders

0 stemmers

Er staat ook bij dat je bijv. in Amerika verplicht bent fooi te geven, ik denk dus dat veel Nederlanders daar geen idee van hebben? In Canada is dat volgens mij ook zo. Als wij vroeger uit eten gingen deden we dus altijd fooi erbij. Vorige maand ging ik met mn ouders uit eten. Mn vader betaalde maar ik heb dus geen idee of hij dan fooi geeft. Ik doe het bijna nooit in Nederland bedenk ik me nu. :neutral_face:

1 like

Als ik ergens wat ga drinken of lunchen meestal niet, als ik echt uit eten ga wel altijd.

6 likes

Je bent in Amerika niet echt verplicht, maar ze gaan er wel vanuit dat je (veel) fooi geeft. Personeel krijgt daar slecht betaald en dat wordt gecompenseerd met fooi. Ik ben er toevallig recent geweest en vaak stond er op de rekening dan 15, 18 of 20 procent en kon je een van de drie aankruisen. Maar je kon soms ook wel zelf wat invullen en stonden die bedragen er als voorbeelden bij. Bij veel afhaal zaakjes kon je direct op de kassa een percentage aanklikken of nul/een ander bedrag invullen.

Ik vind het overigens echt een hele rare situatie. Ik werk zelf in de horeca en ze stonden daar bij bijna iedere zaak met veel te veel personeel en de helft stond vaak ook nog te niksen. Als ze de helft van het personeel zouden inplannen en hen meer zouden uitbetalen zou dit fooi verhaal ook niet nodig zijn. Sowieso vind ik het een rare gang van zaken dat er van de consument wordt verwacht het slechte betalen van de werkgever te compenseren (maar dit is weer een hele andere discussie haha).

12 likes

Ja dat wat je verteld staat allemaal in dat nieuwsartikel ook haha. Ik vind dat eigenlijk wel onder verplicht fooi geven vallen? Sowieso als je het al moet aankruisen. Amerika spoort uberhaupt niet. En het maakt het denk ik ook wat ongemakkelijk om letterlijk iets te moeten aankruisen qua fooi. Ik bencblij dat wij niet dat rare systeem hebben.

3 likes

Vind het ook raar. Doe het braaf hoor maar inderdaad bizar dat het zo werkt. Geef gewoon een loon waar je van kunt leven.
In New York een keer meegemaakt dat we de rekening kregen en dat de ober er met highlighter van alles had bijgezet over hoe 20% minimaal was met heel veel uitroeptekens. Hij had waarschijnlijk vervelende ervaringen met toeristen ofzo maar vond dat zó ongelofelijk onbeschoft.

3 likes

Echt shock dat jullie soms geen fooi geven

12 likes

Haha ja dat kan toch niet, en ik denk dat het personeel het zelf ook graag anders ziet. In New York wat super toeristisch is lijkt het me voor werknemers al helemaal een ramp.

1 like

Dit had ik ook een keer op reis, we hadden geen fooi gegeven omdat de service belabberd was en het in dat land ook niet ‘verplicht’ was om fooi te geven. Toen kwam de ober terug en tikte zonder iets te zeggen het stukje van de bon aan waar in kleine letters stond dat zoveel procent fooi verplicht was.

Aiii ook lullig…

Maar wij hadden helemaal nog niet betaald, en we waren ook gewoon van plan om fooi te geven. Dus het voelde echt heel vervelend om zo de rekening te krijgen.

2 likes

Ik heb helemaal 0.0 tegen hotels met een zwembad erbij. Boeie lekker doen.

Ben jij ooit in een hotel geweest met een zwembad erbij?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Ik bedacht me wel, het is 11 jaar geleden dat ik in een hotel ben geweest met een zwembad erbij geloof ik. Mn vader was volgens mij moe van mn moeder en ik en we zaten 12 dagen in een hotel met zwembad alles erbij zodat hij stressvrij kon werken. Duidelijk een actie van een bijna burnout lol . Gelukkig had ik net schoolvakantie. Of nee dat was natuurlijk gepland al, wist ik veel.

Regelmatig, maar heb echt nog nooit dit soort praktijken meegemaakt. Dus denk dat het bepaalde hotels met zwembad zijn.

11 likes

Ik kijk geërgerd naar die ‘bezette’ ligstoelen, maar ik doe er niks aan. Behalve dan erover zeiken tegen mijn reisgenoot

1 like

Boeit me nul, ik kom alleen bij het zwembad om even te zwemmen en in het water te dobberen, eventueel wat te eten aan een tafeltje. Nul behoefte om op zo’n ligbed te gaan liggen bakken, dus ik leg m’n spullen dan gewoon ergens in een hoekje.
Maar kom inderdaad ook niet in het soort hotels waar dit een ding is.

2 likes

Wat voor soort praktijken? Wat zijn “dit soort praktijken”. Want wij zaten gewoon in een superfijn hotel met een prachtig zwembad en ik kan nergens lezen over dergelijke praktijken. Of komt dat in een ander topic naar boven? Ik begreep alleen niet waarom wij zo snel weg moesten maar het was leuk.

1 like