Stel je persoonlijke vraag #37

lange uitleg

De maximizer

Herkenbaar? Dan noemt de Amerikaanse psycholoog Barry Schwarz je een ‘maximizer’, ofwel iemand die kieskeurig op zoek gaat naar het allerbeste. Maximizers maken vaak de beste keuzes. Ze overzien alle opties, kennen alle ins en outs en weten precies waar ze ja tegen zeggen als dat een keer gebeurt.

Maar (je had vast al bedacht dat er een ‘maar’ zou komen) die ‘beste keuze’ van de maximizers vraagt een offer. Het kost tijd, energie en levert heel veel twijfel en frustratie op. Maximizers ervaren meer stress en zijn vaak achteraf minder gelukkig met hun keuze, omdat ze precies weten wat ze op een andere plek hadden kunnen krijgen. Sterker nog: vaak kiest een maximizer dan maar niet. Het aantal opties is zó groot, dat het je verlamt. Liever geen vakantiehuisje dan het verkeerde vakantiehuisje.

De satisficer

Of zit je in een andere categorie, die Barry Schwarz de ‘satisficers’ noemt? Waar maximizers soms een uur door de stad kunnen dwalen op zoek naar het beste terras, zit jij als satisficer al na een paar minuten te genieten van je kop koffie. De satisficers hebben vooraf ongeveer helder waar hun keuze aan moet voldoen – en zo gauw ze een optie hebben gevonden die daar aan voldoet (een huisje in de bergen, een terras in de zon) is het goed. De satisficer kan prima met het idee leven dat er ergens anders een mooier huisje staat of een leuker terras. Satisficers blijken meer ontspannen te zijn, meer geluk te ervaren én achteraf meer te kunnen genieten van hun keuze.

1 like

Ligt wel echt aan het moment van de dag. Nadat ik vanmorgen zwetend m’n bed uitkwam, vond ik ijskoud echt lekker. Maar nu zou een beetje lauw opzich wel beter zijn.

4 likes

Ik las net op nu.nl dat je alleen maar warmer wordt van een koude douche. Lauw is nu het beste

4 likes

Ik kom uit Limburg en mijn moeder noemde het “musjke” (mösjke? Ik schrijf geen dialect). Mijn dochter heb ik aangeleerd vulva te zeggen.

7 likes

Echt geen idee meer

26 likes

Wat is dit voor libelle psychologie van de koude grond?

10 likes

Als ze het zouden vragen zou ik geen nee zeggen, maar zolang er niets gevraagd wordt zou ik ook niets aanbieden.

15 likes

Als de band echt zo slecht is zou ik denken dat diegene ook best voor 30-50 euro een nachtje in een hostel kan slapen. Of gewoon in een hotel natuurlijk als dat betaalbaar is voor diegene. Als echt álle opties uitgeput zouden zijn zal ik het nog eens heroverwegen maar die kans lijkt me bijzonder klein eigenlijk

7 likes

Poenie werd het bij mij thuis genoemd

8 likes

Idk ik hoorde het in de ‘podcast psycholoog’ bij een afl over keuzes maken, hoofleraar psychologie van de UVA noemde die termen.

1 like

Frutje :woman_shrugging:

Tut :sweat_smile:

4 likes

Muis of poes :woozy_face:

3 likes

Ja wel met Antilliaanse/Surinaamse ouders maar het wordt aan beide kanten van de familie nog steeds zo genoemd. Ook door de jongere generatie.

Ik zou als ik ooit een kind heb wel de anatomische termen leren, maar in het dagelijks gebruik wel poenie gebruiken. Haha niet dat je het dagelijks zegt maar meer als standaard benaming.

1 like

Mimi noemde mijn moeder het. En pipi voor piemel

2 likes

Misschien een hele rare vraag, maar vraag je dat om aan te leren dat daar toestemming voor nodig is? Geen idee hoe oud je dochter is, maar voor mij klinkt het niet als een bekende vraag en ik was benieuwd naar de gedachte erachter.

1 like

Haha nee hoor ik heb er ook heel veel. Ik doe het echt voor de kleinste dingen al, bijvoorbeeld op tijd een cadeau voor iemand verzinnen. Of gewoon alvast herinneringen voor dingen die ik volgend jaar moet doen zodat ik het tegen die tijd niet ben vergeten op tijd te regelen.

2 likes

Gewoon een agenda dus? Ik gebruik wel de agenda op mijn telefoon voor afspraken/verjaardagen. Als je dat herinneringen noemt heb ik er ook wel 30+

2 likes

Deze standaard iPhone app bedoelde ik, weet niet of Android ook zoiets heeft:

Niet perse een agenda, want je kan ook gewoon iets erin zetten dat je om 17:00 op dinsdag een herinnering krijgt om te tanken ofzo, ik zeg maar wat. Je krijgt dan een pushnotificatie van je herinnering. Kan je in je agenda waarschijnlijk ook instellen maar ik vind het fijner om dat soort kleine dingen apart te houden

Vinden jullie het nog warm?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

1 like