Stel je persoonlijke vraag #37

Voor een polyfonische cantus.

7 likes

Wel regelmatig mensen die in hun eentje aan het schreeuwen zijn

4 likes

Ik denk dat dat vaak voorkomt in situaties waarin macht of hierarchie een rol speelt. De zaken die jij noemt, ken ik bijv ook van sportverenigingen en toneelverenigingen. Dus dat is m.i. niet typisch iets voor het corps/studentenvereniging.

1 like

ja echt wat is dit voor argument, iemand heeft een goede baan dus hij is geen seksist, racist, facist :facepalm:

2 likes

Ik ben dan ook absoluut voor het stoppen met het handjevol sporten waarin grensoverschrijdend gedrag eerder regel dan uitzondering is.

2 likes

Ik vraag me alleen altijd af waarom dat afzien en testen dan zo nodig is. In mijn ogen ga je bij een studentenvereniging om nieuwe mensen te leren kennen, makkelijker een kamer te vinden en vooral veel feestjes en alcohol mee te maken daar. Het is niet een soort militaire operatie waarbij je altijd op elkaar moet kunnen vertrouwen etc.

Waarom moet daar een ā€˜test’ bij horen? Hoezo moet je persĆ© zo’n hechte groep vormen en waarom kan dat alleen maar door eerst samen af te zien?

Geen oordeel ofzo verder. Maar ik begrijp het gewoon niet zo.

13 likes

Ik moet zeggen dat ik tijdens mijn studententijd ook wel af en toe graag bij het corps had gehoord. Dat netwerk is echt insane. Was helaas te bruin en te arm.

5 likes

Daarbij kan het toch ook juist een leuke, positieve test zijn, als je dat wel wilt, dat schept ook een band denk ik dan? Het hoeft niet afzien te zijn als onderdanige in een groep.

1 like

Eens. Ik ben bij een vereniging gegaan om die redenen: alleen in een nieuwe stad, snel veel mensen leren kennen. Maar die ontgroening was gewoon stom, en ik heb er zelf later ook niet aan meegedaan. Je kunt prima een band creëren door gezellige activiteiten. Als je überhaupt al direct een band moet hebben, ik ging erbij om nieuwe mensen te leren kennen, een deel daarvan wordt een vriend en dan krijg je vanzelf een band.

5 likes

Haha ja ik ook. En hebben vrienden van je bij het corps gezeten? Het telt alleen als het vrienden zijn die je al kende toen ze bij het corps zaten en waar je nu nog steeds bevrind mee bent.

• 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 5+

0 stemmers

Ik heb wel een paar geweldige avonden/nachten vroeger gehad met corpslui van vindicat.

2 likes

Sorry? Geloof je echt dat je alleen zo’n band kunt krijgen door samen vernederd te worden, of begrijpen wij elkaar verkeerd?

1 like

Ik geloof dus zeker wel dat je daar vrienden voor het leven kunt opbouwen. Ik zou er zelf niet voor kiezen maar toch. De vader van mn oppaskinderen destijds had 30 jaar + nog steeds veel vrienden van die tijd.

Maar na de ontgroening ga je vooral gewoon elkaar leren kennen en doen wat je maar wil met elkaar. Je wordt niet gedwongen om vrienden te zijn. Mn vriendin heeft er vooral 1 hele goede vriendin aan overgehouden. Vaak samen op vakantie geweest etc. Daar heeft zo’n vereniging natuurlijk niks mee te maken.

2 likes

Net zo’n beetje als bij elke studie

39 likes

Corps mensen staan echt ver van me af :person_fencing:

11 likes

Het enige gekrijs hier, komt van kinderen. Maar ik woon ook dichtbij een basisschool

Ja deh, maar als mensen dat willen laat ze. Alleen die ontgroeningen ja, valt van alles over te zeggen. Ik vind het belachelijk. Maar als mensen zo aansluiting willen binnen hun studie/stad whatever. Doe maar. Kan daar geen sterke mening over hebben.

Deze heb ik ook gelezen en ben het nooit meer vergeten. Heeft toen echt indruk op me gemaakt en doe inmiddels echt actief m’n best hier ook naar te leven. Merk dat ik er blijer van ben geworden.
Was het niet @grace dit dit hier deelde?

Edit: @anon50301661 Gevonden!

11 likes

Ik denk ook zeker wel dat een ontgroening op een fatsoenlijke en leuke manier kan, maar dat het wel lastig is om de juiste structuren/procedures in te bouwen om te zorgen dat het niet misgaat. (Ontgroening is trouwens nogal een breed begrip waar van alles onder kan vallen, ook dingen als spellen doen, wildkamperen of een lied leren, ik noem maar wat)

Ik vond zelf mijn ontgroening (bij een andere en vrij brave vereniging) superleuk, ik zag het als een spel. Maar een paar jaar later heb ik nee gezegd tegen de rol van ā€˜ontgroener’ omdat ik mezelf niet vertrouwde (ik was bang dat ik te gemeen zou zijn :flushed:). Ik zou bijna zeggen: kende iedereen zichzelf maar zo goed dan zouden er een stuk minder problemen zijn met ontgroeningen. :crazy_face: Nee maar serieus: ik denk dat de cultuur bij het corps (en sommige andere verenigingen) zodanig verziekt is dat we daar voorlopig geen veilige en leuke ontgroeningen van kunnen verwachten.

3 likes

Dit 100%.

Vind het ook echt totaal misplaatst en victimblamerig om hiermee aan te komen, was het maar zo simpel

4 likes