Stel je persoonlijke vraag #37

hahaha ja het eten van je tafelgenoot is altijd lekkerder

1 like

Ik heb gestemd op zou ik zelf ook doen maar ook deels omdat ik waarschijnlijk gewoon zou denken ‘oh leuk, Jip en Janneke kaartje’. Duurde echt even voordat ik me realiseerde dat blauw de ~jongetjeskleur~ is en dat je het daarom misschien niet zou doen. Maar als ik me dat op tijd zou bedenken zou het afhangen van de ouders van de baby, voor de meeste mensen die ik ken zou het helemaal prima zijn denk ik maar ik zou niet expres gaan provoceren bij iemand die net bevallen is

2 likes

Ik wil graag bloed doneren maar ik heb net genoeg ijzer voor mezelf dus dat mag niet

6 likes

Ik was bloeddonor maar door mijn dunne aderen was het iedere keer zo’n gevecht met prikken dat ik ben gestopt. Ze hebben me om die reden ook aangeraden geen stamceldonor te worden, want op het moment supreme zou het dan ook weer gedoe worden en dat wil je op dat moment niet.

1 like

Ze zijn ook heel streng met de eisen om stamcel/bloed/plasma te mogen doneren. Wat overigens terecht is natuurlijk, maar dat speelt denk ik ook wel mee.

2 likes

Ik ben bloeddonor maar de vorige keer dat ik gedoneerd heb heb ik weken last gehad van hoge hartslag en snel buiten adem zijn na de donatie, dusdanig dat ik niet eens meer normaal het huishouden kon doen (en bleek achteraf mijn ijzer flink gedaald door de donatie). Nu ben ik zwanger dus mag ik sowieso een tijd niet doneren maar ik twijfel of ik het na de zwangerschap nog een keer doe. Het gekke is dat ik de eerste drie donaties nergens last van had en dit pas na de vierde keer gebeurde.

1 like

Maar je wordt alsnog gecheckt. Ik heb me namelijk een paar jaar ingeschreven en ben toen door een arts daar afgekeurd omdat ik 8 jaar geleden een vaatziekte gehad heb. Denk dat best een percentage mensen uiteindelijk wegvalt, omdat ze ongeschikt zijn om te mogen doneren.

1 like

Als je deze allebei hebt gezien, welke vind je dan leuker?

• Floortje naar het einde van de wereld
  • Reizen Waes

0 stemmers

3 likes

Ik heb toen alleen met de ‘klantenservice ‘ van Sanquin gesproken, die me doorverwees naar de huisarts. Huisarts heeft toen twee keer bloedonderzoek gedaan en ijzer/hb was toen wel een stuk lager dan ten tijde van de donatie. En toen ik de volgende oproep kreeg was ik al pril zwanger dus toen mocht ik sowieso niet meer doneren. Als ik na de bevalling weer een oproep krijg zal ik het wel met Sanquin bespreken, hoe groot de kans op herhaling is en dan een keuze maken.

2 likes

Kan niet niet omdat het blauw is, maar omdat ik Jip en Janneke zwaar achterhaald vind met het seksisme etc.

3 likes

Nee ben niet opgeroepen, had me ingeschreven in het ziekenhuis en nav mn ingevulde formulier moest ik in gesprek met een arts. Denk dat op die manier veel mensen ook afgewezen worden. Maar ik denk ook dat vele mensen niet weten dat ze stamcellen of plasma kunnen doneren. Is toch minder bekend dan organen of bloed.

2 likes

Ja ik vind het ook een beetje to much. Ik snap dat het belangrijk is voor hun, maar ik word zelfs opgebeld als ik lang niet ben geweest. Ik doneer op het moment om dezelfde reden niet(is een paar keer niet lekker gegaan en inmiddels krijg ik er stress van en kijk ik er tegen op) en het voelt dan zo stom dat ze je door schuld aan te praten toch over willen halen.

7 likes

Voor orgaandonorschap hoef je niet meer aan te melden. Het is sinds kort afmelden.

2 likes

Ja precies! Ik regel al alles en dan voelt het krom om haar ook nog eens op te halen!? En daarnaast zou ik dat andersom nooit aan iemand vragen en daardoor dus ook niet voor iemand doen

Maar het is idd wel lief en fijn voor haar dat ze niet helemaal met de trein moet. En een half uurtje op een reis van 4 uur is ook niet heel veel langer

Ik ben echt verbaast en ook stiekem wel een beetje teleurgesteld dat er zo weinig mensen stamceldonor zijn. De kans dat je wordt opgeroepen is super klein en als je word opgeroepen is het een eenmalig moment waarmee je mogelijk iemands leven kunt redden.

11 likes

Ik kan de rest van de tekst niet goed lezen, maar dit is toch niet zo makkelijk als Nederlands, Moluks en/of Indisch bloed nodig hebben? Ik heb alles van dat en ben stamceldonor.

1 like

Nee er moet daarnaast een match in HLA-typering zijn. Die kans is echter groter (of alleen mogelijk?) wanneer men dezelfde afkomst heeft (hoe dat werkt weet ik ook niet precies).

1 like

Ik vind ook echt dat ze ipv die agressieve benadering van bestaande donoren beter moeten kijken naar openingstijden van donatielokaties en meer moeten investeren in werving.

Ze jagen bestaande donoren weg door die benadering en door het beperken van lokaties en openingstijden. Echt ik vraag me altijd waar zij mee bezig zijn.

Ik ben zelf na 15 jaar doneren gestopt omdat ik ten eerste qua Hb vaak te laag zat, maar zeker ook omdat ik strontziek werd van hun telefoontjes en ook omdat ik nog maar naar één lokatie kon na 17 uur, één avond in de twee weken ofzo, 35km van mijn huis (wel relatief dicht bij m’n werk).

Ik had bij m’n afmelding een heel beklag geschreven en toen werd ik door ze gebeld, haha. Ging die troelebel aan de telefoon zeggen: wist u dat uw werkgever u vrij dient te geven voor donatie? Ja what about als je de werkgever bent en je werk dat niet toe laat om “even” 1-2 uur weg te zijn. Ik vond dat echt een naïeve gedachte.

18 likes

Denk dat heel veel mensen niet mogen. Ik mag iig niet en ik ken eigenlijk weinig mensen die mogen (en in mijn familie is doneren sws niet iets wat je doet. Denk dat mensen voor wie doneren al niet iets is wat je meekrijgt, waar je over geïnformeerd wordt etc zo’n website vol eisen ook best wel afschrikt).

4 likes

Bij een BMI van boven de 30 mag het niet, anders had ik mijzelf wel aangemeld.

3 likes