Ja dat is eigenlijk wel waar
ik heb ze alle twee geprobeerd en hij rekende ze bij mij alle twee fout
heb jij wel eens deelgenomen aan een ‘free city tour’. en dan bedoel ik niet tours die toevallig gratis werden aangeboden door een museum/gemeente/ed maar door zo’n persoon in een lelijk hesje
- ja, was leuk
- ja, viel tegen
- nee
0 stemmers
vind jij het een goed concept?
- ja
- neutraal
- nee
0 stemmers
Waarom vind jij het geen goed concept?
Ik doe er eigenlijk altijd wel een in het buitenland als ik in m’n eentje ergens ben. Vind het altijd wel leuk om wat van de stad te zien en je komt vaak andere backpackers of mensen die alleen zijn tegen.
omdat het markt wegneemt van mensen die ervoor opgeleid zijn, het vaak mensen zijn zonder fatsoenlijk contract (uber-style maar nog ontransparanter), en van die groep vaak mensen die helemaal geen affiniteit met de stad en haar geschiedenis zelf hebben maar vooral praatgrage expats
mochten deze zaken anders zijn in bepaalde steden of tours, ander verhaal
maar vind het verder een vrij ongezond deel van de toeristische economie
Ik wandel veel door Rotterdam centrum en zie nu regelmatig volgens mij dat soort tours. Ze lullen ook gewoon uit hun nek af en toe hoor. Wees ook gewoon naar het verkeerde gebouw.
Ik heb die tours echt ontelbaar vaak gedaan en soms waren het locals, soms slecht engels sprekende expats. Ik vind het een heel toegankelijke manier van naar een wandeltour gaan en omdat het op fooi basis is doen veel echt hun best. Maar ik snap ook helemaal wat jij bedoeld met dat het de markt ruineert en dat er ook mensen tussen zitten die niks met de stad hebben.
Op welke manier raad je dan aan om een tourguide te vinden?
Ik smeer me sowieso altijd in na het handen wassen, na het douchen, soms ook gewoon tussendoor als mijn handen droog aanvoelen en ik snap niet hoe mensen het insmeren van je lichaam sowieso raar kunnen vinden? Ik vind het eerder raar dat je dus blijkbaar kunt leven met dat trekkerige gevoel aan je lichaam haha, word er al naar van als ik er überhaupt aan denk.
Ja, daad ben ik dus ook bang voor… en dan heb je al betaald.
De beste die ik had was in Praag: hij vertelde ontzettend inspirerend en met ook veel verhalen over personen. Op het einde kwam het allemaal samen en toen bleek de persoon waar het vaak over ging zijn opa te zijn.
Ik kwam er dus achter dat tourguides moeten betalen (ong 2 euro) per aanmelding zodat het bedrijf ervan verzekerd is dat ze op komen dagen. Dus stel je bent met 25 moeten zij 50 euro betalen om de spot te securen. Dus als je denkt ohh joh we zijn met een grote groep ik geef maar een beetje fooi dan kan het dus dat die gids er bijna niks aan overhoudt. Sinds dat ik dat weet denk ik er wel anders over
Ik heb er super veel gedaan, vaak aan het begin van m’n tijd in een stad. Dan heb je de highlights meteen gezien, krijg je achtergrond informatie over de stad en als je alleen reist leer je meteen wat mensen kennen. Ik heb maar 1 keer een tour gedaan die ik niet leuk en interessant vond. Toen ik nog in Amsterdam woonde, heb ik het 2 keer gedaan met vrienden uit het buitenland, was ook echt leuk om meer over je woonplaats te weten te komen.
Hahaha omg
Ik hoorde pas zo’n persoon bezig
“This is the Rotterdam Central Station. The architect of the station was inspired by the local dish Kapsalon and modeled the station completely after the plate the dish is served on.”
Volgens mij is dat gewoon een grapje/bijnaam “Station Kapsalon” maar die gids was dat dus héél serieus en gewichtig aan het vertellen aan nietsvermoedende toeristen.
Ik heb het wel eens gedaan maar altijd alleen bij een groep enthousiaste vrijwilligers die wel echt affiniteit hadden met de geschiedenis van de stad (geschiedenisstudenten vaak, of mensen die mij een museum werken). Het is altijd vrij amateuristisch maar wel heel leuk om te doen.
Ik weet dat je in Utrecht een club hebt vol geschiedenisstudenten, daar zit geen professionele organisatie boven ofzo. Daar merk je ook wel verschil per persoon (ik heb er twee gedaan). Ik weet niet hoe het bij andere steden zit maar ik zou er niet altijd vanuit gaan dat mensen het echt doen als inkomen of vanuit een organisatie die ze uitbuit.
En ik vraag me af in hoeverre de mensen die je betaald zijn opgeleid? Ik heb ook wel eens betaald maar dat vond ik net zo goed als de onbetaalde.
Maar doen die onbetaalde lui dat dan alleen voor een eventuele fooi en voor de leuk ofzo? Of geven mensen bij zo’n gratis tour dan echt een goede fooi?
Meestal voor de leuk, ook maar een paar keer per maand ofzo. Wat ik dus van Utrecht weet. Dat doen ze naast hun baan, maar ze verdienen er wel leuk mee (100 euro fooi voor een tour van 1,5 uur is weinig, zeg maar).
Ik heb het heel moeilijk met mijn handen wassen als ik geen handcreme heb.
Als jouw ouder/verzorger vroeger je haar kamde of borstelde, deed dat dan (over het algemeen) pijn?
- ja au aaaauww
- nee dat deed geen pijn
- ik weet het niet meer
- mijn haar werd nooit geborsteld/nvt
0 stemmers
Als mijn moeder mijn haar borstelde was dat echt altijd heel pijnlijk, maar als de kapster het deed niet. En vanaf dat ik het zelf ging doen ook niet.
Ik heb best wel makkelijk haar, vroeger ook al, dus over het algemeen weinig klitten. = Geen pijn
Het is echt een wonder dat ik nog haar heb pff.
Ik had ook geen klitten maar mijn moeder gaf me altijd een facelift door mega strakke staarten te maken