Ik ben @Shaaar niet, maar het is toch gewoon een kwestie van bij jezelf te raden blijven gaan wat het contact met iemand met je doet? Als jij zelf voelt dat je iets niet fijn vindt, even bij jezelf nadenken wat je ermee kunt. Hoe hoog loopt het dan op, kun je het zelf in perspectief zien en iemand even laten razen zonder dat het invloed op jou heeft, of moet je dan toch aangeven dat je enorm met diegene meeleeft maar merkt dat je x of y niet trekt en even wat ruimte nodig hebt. En dat betekent niet meteen dat je diegene in de steek laat, maar dat je goed voor jezelf zorgt. Ik verwacht van mensen dat ze dat begrijpen, ook als ze in een burnout zitten of door een relatiebreuk gaan, omdat we wederzijds vertrouwen hebben dat we er voor elkaar zijn maar ook omdat we voor elkaar willen dat we onze eigen grenzen respecteren. Ik denk persoonlijk dat dat wel een goeie manier is om erin te staan.
Edit: specifieker, wat betreft je vraag over een vriendin met een burnout, ik denk dat het zo persoonlijk is wat je wel/niet kunt hebben van iemand in een vriendschap, iedere vriendschap is ook anders. Moet je denk ik echt zelf aanvoelen. Ik kan persoonlijk heel slecht tegen mensen die urenlang ratelen over zichzelf en allerlei negatieve dingen, dus ik blijf daar ook ver van weg. Maar een ander kan dat misschien makkelijker op een vriendelijke manier ombuigen, diegene helpen en er dan toch een fijn gesprek van maken.