Omdat ik het ook van dichtbij meemaak. Ik kan de keuze om de zwangerschap af te breken ook echt wel begrijpen, maar toch raakt het me elke keer weer als het hierover gaat.
Ik vind het moeilijk om uit te leggen omdat er natuurlijk 180 situaties zijn waarin het inderdaad beter is om de zwangerschap af te breken, en ik wil absoluut geen mensen kwetsen. Ik ga proberen uit te leggen waarom het me raakt, maar niet om een discussie te starten of mensen te overtuigen oid.
Voor mij zegt de optie “ik vind het geen moeilijke keuze en zou het weghalen” over het algemeen juist wel dat mensen met down er niet mogen zijn. Ja ze mogen er best zijn, “maar niet bij mij in huis.”
Ik denk dat 9 van de 10 stelletjes die wel voor een gezond kindje zonder beperking kunnen zorgen ook prima voor een kindje met down kunnen zorgen, maar dat gewoon niet willen. En dan kun je allemaal redenen noemen waarom het niet kan in jouw situatie, maar het komt er op neer dat zo’ n kindje gewoon niet welkom is.
En laat me duidelijk zijn: dat is hun volste recht want het ís ook echt wel zwaar, maar daarom steekt het me wel dat een kindje zonder down wel welkom is en een kindje met down niet.
Ik houd gewoon zo ontzettend veel van de downie in mijn leven en ik vind hem zo fantastisch (en ja ik weet ook echt dat de ene persoon met down de andere niet is). En ik vind het oneerlijk dat er over mensen zoals hem wordt gesproken als: “te zwaar om voor te zorgen dus die willen we niet.”