Het is idd vreselijk! Ik heb er ooit eentje in mijn boterham gehad die ik aan het eten was toen proefde ik iets zoets terwijl ik een boterham met kaas at, en ja hoor. Groot dieptepunt uit mijn leven.
Het heeft wel een jaar of twee geduurd voordat ik er helemaal vanaf was. Ik krijg echt een hartverzakking als ik een mot zie in mijn keuken, bewaar ook zoveel mogelijk alles afgesloten in goede potten idd.
Ja echt hoor. Nog steeds traumaâs van die keer dag ik hagelslag op mijn boterham wilde doen er maden bij zaten. Je ziet het idd pas wanneer het al op je boterham zit
Zit ik in het biechten zonder omg-reacties-topic?
Die walibi fright night experiences zoals the clinic en slaughterhouse, waar je in je ééntje wordt vastgemaakt (bv op een brancard) en door dat spookhuis gaat, helemaal alleen. Zou je dat durven?
- Ja vet leuk
- Ja maar saai/stom
- Mmm misschien nét aan maar weet niet of ik ervan zou genieten
- Nee sws niet
0 stemmers
Ik had lange tijd last van mân darmen, en veel lucht enzo. Sinds ik het gebruik heb ik er geen last meer van.
Als een volwassene â @username van degene waar die persoon een relatie mee heeftâ in diens bio heeft staan
- Leuk
- Kinderlijk
- Geen mening
0 stemmers
Toen ik even bij de AH werkte stonden er bij de sericebalie altijd 2 meiden te hangen in ânetteâ AH kleding. En ze hadden echt grootheidsaanzin en sindsdien vind ik het niet kunnen
Haha bij mij ging in een bepaalde periode sommigen ineens een colbert dragen, zag er zo niet-passend uit :â)
Maar die hadden dus wel iets blauws! Volgens mij heb je bij ons ook 2 soorten inderdaad. Maar deze jongen ziet er supergoed uit in zijn olijfgroene trui. En ineens bedacht ik vanmiddag⊠misschien willen zijn collegaâs er ook wel zo goed uitzien maar die mogen dat niet
Overigens heb ik me inmiddels bedacht dat hij op die manier misschien wil voorkomen dat hij de hele dag âwaar ligtâŠâ vragen krijgt. Maar hij is de zoon van âde baasâ (de eigenaar) en die loopt zelf wel in blauw shirt.
Ik vind mensen die doodgaan ook erger maar vind het er toch vreemd uitzien!
Heb jij vaak spraakverwarringen? Dat je het verkeerde woord gebruikt of begint aan een woord en het dan vervolgens verkeerd eindigt?
- Ja
- Nee
- Soms
0 stemmers
Of ik zeg met het berkeerde veen uit bed gestapt ofzo
Met het verkeerde bed uit been gestapt
Recent wou ik tijdens een adviesgesprek op het werk âplausibelâ zeggen, maar tijdens het spreken vond ik âpassendâ beter en toen zei ik âplassendâ.
Ik heb wel het idee dat ik dit in mijn jeugd veel minder had, toen dacht ik meer na voor ik mijn mond open trok.
Ik had heel kort Spaans op school maar was daar eigenlijk heel slecht in dus ben zo snel mogelijk gestopt. Ik kwam die docente nog wel vaak tegen en twijfelde dan of ik hola of hallo moest zeggen wat er dus wel eens uitgekomen is als âhala â
Story of my life zodra ik meer dan 3 zinnen achter elkaar uit moet spreken. Mijn mond kan mn hoofd niet bijhouden en dan gaat alles door elkaar. Dan snapt niemand er meer wat van, inclusief ikzelf. Aantal keren dat ik mezelf onderbreek op mn werk met iets als âwow sorry, even opnieuwâ is echt beschamend
Ik veel ook wel drink dus dan hoort het erbij. Proost.
Ik ben aan het bijlezen dus ik reageer nu pas op deze post.
Ik ben zelf officieel stadsgids van een toeristische stad. Daarvoor heb ik 3,5 jaar opleiding in volwassenenonderwijs gevolgd (gemiddeld 6u per week). Het inschrijvingsgeld voor deze cursus kwam neer op ± âŹ350/jaar, daar reken ik nog niet het printen van cursussen, educatieve uitstapjes⊠bij. In die 3,5 jaar krijg je eerst 2 jaar algemene opleiding (geschiedenis, geografie en spraaktechnieken), het laatste 1,5 jaar gaat specifiek over de stad die je gidst.
Inmiddels ben ik aangesloten bij een officiĂ«le gidsenvereniging. Een gidsbeurt kost bij ons ⏠75 in totaal voor 2 uren (ongeacht de grootte van de groep, dus ben je alleen betaal je ⏠75, ben je met 20 dan betaal je âŹ3,75). OfficiĂ«le gidsenverenigingen investeren om in orde te zijn met de regels:
- werken alleen met gediplomeerde gidsen die een licentie hebben van de stad
- sluiten verzekeringen af, bv. stel iemand slaat zijn voet om tijdens de gidsbeurt en moet naar de dokter of naar het ziekenhuis, dan dekt de verzekering die kosten
- hebben afspraken met de stad om overlast te beperken. Bv. groepen mogen niet groter zijn dan 20 personen (met meer wordt het hinderlijk om de groep door smalle straatjes te loodsen), je mag je stemgeluid niet versterken met speakers (in-ears kunnen wel als alternatief)⊠etc.
- je houdt je aan een ethische code (bv. geen handelaars aanprijzen in ruil voor geld)
In mijn stad zijn er helaas veel âpiratenâ: ze kennen de geschiedenis niet echt dus vertellen wat ze gelezen hebben op wikipedia (en kunnen bijgevolg niet antwoorden op meer diepgaande vragen), ze zijn niet verzekerd, hebben geen licentie, lopen soms met groepen van 40 personen of meer met luide speakers, laten handelaars tegen elkaar opbieden om er dan toeristen naar te sturen (bv. gidsen krijgen commissie bij bepaalde restaurants of winkels, die vaak dan nog eens tourist traps zijn) ⊠De tour is zogezegd gratis maar achteraf vragen ze wel fooi. De meeste mensen geven dan âŹ5 (daar pushen ze je naartoe). Zoân illegale gids verdient dan vaak meer dan ik (bv. groep van 30 personen x ⏠5 = âŹ150 plus dan nog eens smeergeld van handelaars)âŠ
Het is sowieso een hobby en geen hoofdberoep (je kan er niet van leven), maar ik vind het jammer dat deze piraten marktaandeel wegnemen en de sector zo verpesten.
Ja als ik dit zo lees snap ik het helemaal!
Snap ik!
Alhoewel ik laatst wel een rondleiding heb gehad van een oud-verslaafde en dat was wel serieus heel interessant.
Concureert het uberhaupt met elkaar? Kan mij voorstellen dat oudere toeristen toch vaker de officiële wegen bewandelen. Vind het eerder problematisch dat een rondleiding een vast bedrag js, ongeacht de groepsgrootte.