Ik ben aan het bijlezen dus ik reageer nu pas op deze post.
Ik ben zelf officieel stadsgids van een toeristische stad. Daarvoor heb ik 3,5 jaar opleiding in volwassenenonderwijs gevolgd (gemiddeld 6u per week). Het inschrijvingsgeld voor deze cursus kwam neer op ± €350/jaar, daar reken ik nog niet het printen van cursussen, educatieve uitstapjes… bij. In die 3,5 jaar krijg je eerst 2 jaar algemene opleiding (geschiedenis, geografie en spraaktechnieken), het laatste 1,5 jaar gaat specifiek over de stad die je gidst.
Inmiddels ben ik aangesloten bij een officiële gidsenvereniging. Een gidsbeurt kost bij ons € 75 in totaal voor 2 uren (ongeacht de grootte van de groep, dus ben je alleen betaal je € 75, ben je met 20 dan betaal je €3,75). Officiële gidsenverenigingen investeren om in orde te zijn met de regels:
- werken alleen met gediplomeerde gidsen die een licentie hebben van de stad
- sluiten verzekeringen af, bv. stel iemand slaat zijn voet om tijdens de gidsbeurt en moet naar de dokter of naar het ziekenhuis, dan dekt de verzekering die kosten
- hebben afspraken met de stad om overlast te beperken. Bv. groepen mogen niet groter zijn dan 20 personen (met meer wordt het hinderlijk om de groep door smalle straatjes te loodsen), je mag je stemgeluid niet versterken met speakers (in-ears kunnen wel als alternatief)… etc.
- je houdt je aan een ethische code (bv. geen handelaars aanprijzen in ruil voor geld)
In mijn stad zijn er helaas veel “piraten”: ze kennen de geschiedenis niet echt dus vertellen wat ze gelezen hebben op wikipedia (en kunnen bijgevolg niet antwoorden op meer diepgaande vragen), ze zijn niet verzekerd, hebben geen licentie, lopen soms met groepen van 40 personen of meer met luide speakers, laten handelaars tegen elkaar opbieden om er dan toeristen naar te sturen (bv. gidsen krijgen commissie bij bepaalde restaurants of winkels, die vaak dan nog eens tourist traps zijn) … De tour is zogezegd gratis maar achteraf vragen ze wel fooi. De meeste mensen geven dan €5 (daar pushen ze je naartoe). Zo’n illegale gids verdient dan vaak meer dan ik (bv. groep van 30 personen x € 5 = €150 plus dan nog eens smeergeld van handelaars)…
Het is sowieso een hobby en geen hoofdberoep (je kan er niet van leven), maar ik vind het jammer dat deze piraten marktaandeel wegnemen en de sector zo verpesten.