Je kan ook wel losse tickets kopen voor groepsrondleidingen op vaste momenten, ben dat er vergeten bij te zetten
Dan is het ook €5 maar wel een max. van 15 deelnemers. De €75 is voor privé-rondleidingen, die vaak ook gepersonaliseerd zijn (bv. een rondleiding voor een klas met tieners zal anders zijn dan bv. een rondleiding voor beroepsarchitecten).
Ik kan niet voor alle steden spreken, maar in de stad waar ik gids concurreren ze helaas wel met elkaar. Ook omdat de stad verbiedt dat je mensen ronselt op de pleinen. Onze verenigingen doen dat dus niet, maar die free guides wel. Zo krijgen ze veel mensen die zich spontaan bij zo’n tour aansluiten. Als ze dan bij ons officieel een ticketje moeten kopen bij het toerismekantoor of online, vinden ze dat meer hassle dan gewoon aansluiten bij de groep die al op het plein staat (wat ik begrijp, maar wel jammer vind).
Ik geloof trouwens best dat die “piraten” rondleidingen best goed kunnen zijn en dat er waarschijnlijk ook goede gidsen tussen zitten. Maar alsnog vind ik het jammer dat ze vaak in de illegaliteit opereren en zo de markt verpesten.