Heb jij vaak spraakverwarringen? Dat je het verkeerde woord gebruikt of begint aan een woord en het dan vervolgens verkeerd eindigt?
- Ja
- Nee
- Soms
0 stemmers
Heb jij vaak spraakverwarringen? Dat je het verkeerde woord gebruikt of begint aan een woord en het dan vervolgens verkeerd eindigt?
0 stemmers
Of ik zeg met het berkeerde veen uit bed gestapt ofzo
Met het verkeerde bed uit been gestapt
Recent wou ik tijdens een adviesgesprek op het werk ‘plausibel’ zeggen, maar tijdens het spreken vond ik ‘passend’ beter en toen zei ik ‘plassend’.
Ik heb wel het idee dat ik dit in mijn jeugd veel minder had, toen dacht ik meer na voor ik mijn mond open trok.
Ik had heel kort Spaans op school maar was daar eigenlijk heel slecht in dus ben zo snel mogelijk gestopt. Ik kwam die docente nog wel vaak tegen en twijfelde dan of ik hola of hallo moest zeggen wat er dus wel eens uitgekomen is als ‘hala ’
Story of my life zodra ik meer dan 3 zinnen achter elkaar uit moet spreken. Mijn mond kan mn hoofd niet bijhouden en dan gaat alles door elkaar. Dan snapt niemand er meer wat van, inclusief ikzelf. Aantal keren dat ik mezelf onderbreek op mn werk met iets als “wow sorry, even opnieuw” is echt beschamend
Ik veel ook wel drink dus dan hoort het erbij. Proost.
Ik ben aan het bijlezen dus ik reageer nu pas op deze post.
Ik ben zelf officieel stadsgids van een toeristische stad. Daarvoor heb ik 3,5 jaar opleiding in volwassenenonderwijs gevolgd (gemiddeld 6u per week). Het inschrijvingsgeld voor deze cursus kwam neer op ± €350/jaar, daar reken ik nog niet het printen van cursussen, educatieve uitstapjes… bij. In die 3,5 jaar krijg je eerst 2 jaar algemene opleiding (geschiedenis, geografie en spraaktechnieken), het laatste 1,5 jaar gaat specifiek over de stad die je gidst.
Inmiddels ben ik aangesloten bij een officiële gidsenvereniging. Een gidsbeurt kost bij ons € 75 in totaal voor 2 uren (ongeacht de grootte van de groep, dus ben je alleen betaal je € 75, ben je met 20 dan betaal je €3,75). Officiële gidsenverenigingen investeren om in orde te zijn met de regels:
In mijn stad zijn er helaas veel “piraten”: ze kennen de geschiedenis niet echt dus vertellen wat ze gelezen hebben op wikipedia (en kunnen bijgevolg niet antwoorden op meer diepgaande vragen), ze zijn niet verzekerd, hebben geen licentie, lopen soms met groepen van 40 personen of meer met luide speakers, laten handelaars tegen elkaar opbieden om er dan toeristen naar te sturen (bv. gidsen krijgen commissie bij bepaalde restaurants of winkels, die vaak dan nog eens tourist traps zijn) … De tour is zogezegd gratis maar achteraf vragen ze wel fooi. De meeste mensen geven dan €5 (daar pushen ze je naartoe). Zo’n illegale gids verdient dan vaak meer dan ik (bv. groep van 30 personen x € 5 = €150 plus dan nog eens smeergeld van handelaars)…
Het is sowieso een hobby en geen hoofdberoep (je kan er niet van leven), maar ik vind het jammer dat deze piraten marktaandeel wegnemen en de sector zo verpesten.
Ja als ik dit zo lees snap ik het helemaal!
Snap ik!
Alhoewel ik laatst wel een rondleiding heb gehad van een oud-verslaafde en dat was wel serieus heel interessant.
Concureert het uberhaupt met elkaar? Kan mij voorstellen dat oudere toeristen toch vaker de officiële wegen bewandelen. Vind het eerder problematisch dat een rondleiding een vast bedrag js, ongeacht de groepsgrootte.
Je kan ook wel losse tickets kopen voor groepsrondleidingen op vaste momenten, ben dat er vergeten bij te zetten Dan is het ook €5 maar wel een max. van 15 deelnemers. De €75 is voor privé-rondleidingen, die vaak ook gepersonaliseerd zijn (bv. een rondleiding voor een klas met tieners zal anders zijn dan bv. een rondleiding voor beroepsarchitecten).
Ik kan niet voor alle steden spreken, maar in de stad waar ik gids concurreren ze helaas wel met elkaar. Ook omdat de stad verbiedt dat je mensen ronselt op de pleinen. Onze verenigingen doen dat dus niet, maar die free guides wel. Zo krijgen ze veel mensen die zich spontaan bij zo’n tour aansluiten. Als ze dan bij ons officieel een ticketje moeten kopen bij het toerismekantoor of online, vinden ze dat meer hassle dan gewoon aansluiten bij de groep die al op het plein staat (wat ik begrijp, maar wel jammer vind).
Ik geloof trouwens best dat die “piraten” rondleidingen best goed kunnen zijn en dat er waarschijnlijk ook goede gidsen tussen zitten. Maar alsnog vind ik het jammer dat ze vaak in de illegaliteit opereren en zo de markt verpesten.
interessant om er zulke insiders informatie over te krijgen! zijn er ook officiële gidsen gaan piraten omdat je zo meer verdient? en zit er op zulke opleidingen ook een bepaalde toelating/toetsing op zodat je niet mega saaie gidsen krijgt haha?
Aah zo! Bedankt voor je uitleg.
Ja, dat snap ik. Zeker als je er echt voor opgeleid wordt. Wist ik overigens ook niet. Klinkt ook vrij pittig!
Nee, de officiële gidsen hebben te veel beroepseer om te gaan piraten Er staan boetes op (helaas zijn er weinig controles) en je kan ook je licentie verliezen als je dat doet, en dat is ook zonde. Het blijft een hobby/bijverdienste en geen hoofdberoep.
Bij onze opleiding moesten we elk trimester examens afleggen van het vak dat we dat trimester hadden. Die examens werden serieus genomen, het is niet dat je zomaar je punten kreeg. Je kon 1x herkansen en anders was het je jaar overdoen.
De gidsen bij de officiële verenigingen worden wel getoetst, terwijl iedereen als free guide op het marktplein kan gaan staan. De officiële gidsen moeten om toegelaten te worden tot de vereniging eerst een rondleiding doen bij wijze van examen, en dan ook nog een kleine rondleiding in de specifieke taal die ze willen gidsen naast het Nederlands (de meesten gidsen in 2 talen, is vaak een vereiste van de vereniging). Je kan m.a.w. een gidsendiploma hebben en nog geweigerd worden door een vereniging als zij vinden dat jouw stijl van gidsen niet bij hen past. Er wordt achteraf vanuit de vereniging ook altijd gevraagd wat je ervaring was met de gids. Zo zijn ze zeker dat de kwaliteit behouden blijft.
Wat leuk om te lezen! Is dit in Nederland trouwens of in het buitenland?
In België.
Ah oke! Dus zo’n opleiding heb je ook daar gedaan?
Inderdaad.
Leuk! Hoevaak geef je een rondleiding?
Momenteel staat het helaas op een lager pitje omdat het nu een hele drukke periode is op mijn fulltime job. Maar ik zou graag tegen Kerst terug evolueren naar 2 dagen per maand.