Stel je persoonlijke vraag #38

Ik koop alleen koffie bij simon levelt, ik weet niet hoe zij omgaan met fairtade en duurzaam eigenlijk

3 likes

80% van hun assortiment is biologisch geteeld dus dat is al positief! Al is dat bij thee wel wat makkelijker dan bij koffie, maar volgens mij streven ze wel naar 100%.

3 likes

Ja dit is allemaal afhankelijk van waar die ruzies ook over gaan lijkt me.

4 likes

Ik drink meestal nespresso, ik weet eigenlijk niet hoe fair dat is.

Ben wel eens een dagje op een koffie boerderij geweest en daar het hele proces gevolgd, vond ik wel super interessant om te doen.

4 likes

Ruzie zonder schreeuwen is toch niet echt ruzie?
Of heb ik nou zo’n vreemd beeld?

Overigens zeg ik altijd dat je het bij ons voelt aankomen, als het een tijdje geleden(paar maanden) is weet je dat het weer eens tijd is :sweat_smile:
2 binnenvetters bij elkaar, 9 jaar samen

5 likes

Nee ik vind dat echt niet kunnen als je kinderen/dieren hebt. Ik kan echt heel boos zijn tegen mn vriend op normaal stem volume

39 likes

Ik heb nu een nespresso, dus dan ben je iets beperkter, maar ik zou graag een machine willen waar je bonen voor moet kopen. Ik ken een hele leuke koffiebrander in Den Haag die werkt met bonen van regeneratieve boeren (en de koffie is heel lekker). Dus dan zou ik die graag willen gaan gebruiken. Op mijn werk schenken we zijn koffie ook.

3 likes

Nespresso valt onder Nestlé, waar de omstandigheden van koffieboeren echt best wel schrijnend zijn (ik heb hier voor mijn studie een hele casus over gedaan). Zo heeft Nestlé onlangs een plan gepresenteerd waarbij zij het produceren van koffie duurzamer willen maken. Ze liggen op het moment best wel onder vuur omdat ze jarenlang geprofiteerd hebben van de machtspositie in de markt die zij hebben, zonder dit terug te investeren in een klimaatbestendige keten. Wakuli heeft hier bijvoorbeeld een interessante open brief over geschreven. (Ja je moet kritisch blijven op wat het belang van Wakuli hierbij is, maar toch spot on). Dit is een beetje mijn heuvel dus vandaar dat ik benieuwd was naar het koopgedrag van forummers. Overigens is het heel erg moeilijk om in de supermarkt (AH) koffie te kopen die wél zorgdraagt aan een eerlijke keten, enige voorbeelden zijn op dit moment Fair Trade Original (zie deze interessante blog!) en Moyee.

13 likes

Voor de mensen in een relatie:
Hoevaak hebben je ruzie?

• Nooit
  • Af en toe
  • Soms
  • Regelmatig
  • Vaak

0 stemmers

Voor de mensen zonder relatie:

Hoevaak heb je ruzie?

• Nooit
  • Af en toe
  • Soms
  • Regelmatig
  • Vaak

0 stemmers

Zit er een verschil tussen soms en af en toe?

11 likes

Ik luister niet naar schreeuwende mensen, dus daar heb ik ook geen ruzie mee

7 likes

Mijn vriend schreeuwde vaak in ruzies. Dat is echt een gewoonte binnen zijn gezin volgens mij. Ik word daar altijd doodkalm van en zeg dan heel ijzig dat zijn geschreeuw geen indruk op mij maakt en dat ik pas weer verder wil praten als hij normaal kan doen. Hij doet het nu veel minder gelukkig.

15 likes

ik vind schreeuwen niet heel gek als je echt heel boos bent, die emotie zeg maar hebt. ik kan me ook moeilijk voorstellen om scheldwoorden te gebruiken maar niet te schreeuwen.

3 likes

Je moet me niet skreeuwen.

6 likes

Als je zelf je ticket naar Spanje betaalt, wil mijn oma je daar van alles over toeschreeuwen.

5 likes

Ja met af en toe bedoelde ik meer bijna nooit, maar kies wat je wil!

5 likes

Waterkoker

• Staat standaard op het aanrecht (of een andere plek) klaar voor gebruik
  • Staat in een kastje/la/etc, wordt tevoorschijn gehaald voor gebruik en daarna weer opgeborgen
  • Ik heb geen waterkoker/kook water op het fornuis/heb een quooker/etc
  • Anders

0 stemmers

Ik bestel eigenlijk altijd koffie van Moyee wegens die redenen. Maar waar ik stiekem wel van baal is dat je de koffie best een tijd na de branddatum krijgt omdat ze in het land van herkomst de koffie branden (wat anderzijds ook juist een reden is waarom ik daar koop haha).

2 likes

Ik vind ruzie zo’n heftig begrip en klinkt voor mij as iets waar ik actief in moet deelnemen. :sweat_smile:

Ik doe echt niet aan dealen met mensen die hun stem verheffen tegen me, of oneerbiedig tegen me praten. Ik accepteer dat al helemaal niet van mn partner. Partner en ik hebben wel met enige regelmaat onenigheid/discussie. Maar vaak agree to disagree, dus tja dan zijn we het gewoon niet met elkaar eens en dat was t dan.

Afgelopen jaar heb ik welleens 24 uur ofzo niet tegen hem gepraat, op wat logistieke afstemming na, tot ie sorry zei. Maar toen was ik echt boos/not amused, maar in mn hoofd was dat geen echte ruzie ofzo maar dat zullen andere misschien wel zo labelen :smiling_face_with_tear:

2 likes

Ik denk dat wij wel zo nu en dan een flinke discussie hebben, over de opvoeding van de kinderen bijvoorbeeld met soms het verheffen van een stem, maar echt slaande ruzie met schreeuwen, uitschelden, deuren slaan, een nacht ergens anders slapen/op de bank en noem het maar allemaal op, gelukkig nooit en alles wordt uitgepraat.

Toen mijn vader ernstig ziek werd en ik daardoor continu op mijn tenen liep, toen mijn schoonvader plotseling overleed, toen wij maandenlang slapeloze nachten hadden door een pasgeboren baby, toen mijn partner niet gelukkig op zijn werk was en dat eigenlijk allemaal achter elkaar/tegelijkertijd, reageerden wij absoluut veel emotioneler en gefrustreerder naar elkaar en dat zorgt dan weer voor meer discussies/elkaar sneller afsnauwen etc. Rond dit soort gebeurtenissen heb ik wel gemerkt dat die dynamiek dan ineens heel erg kan veranderen door invloeden van buitenaf. Je emmer is dan gewoon vol en dat reageer je dan (on)bewust sneller op elkaar af. Daar praat je dan vervolgens samen over en daar kom je wel weer doorheen, maar dat kan zeker wel voor druk op de relatie zorgen. Nu zijn we ons daar bewust van, dus proberen dan beter te communiceren.

10 likes