Stel je persoonlijke vraag #38

Haha ja het is altijd het een of het ander in dat geval. Het liefst (vanuit een eerlijke keten) wil je oogsten, fermenteren, branden en verpakken in het land van herkomst doen. Dit zodat er zoveel mogelijk waarde wordt toegevoegd in dat land (en er dus zoveel mogelijk “waarde” ten goede komt aan de koffieboeren/coöperaties). Eigenlijk verschepen bijna alle grote koffiemerken de gefermenteerde bonen naar hun eigen fabriek in het Westen en worden de koffiebonen hier gebrand, omdat dat goedkoper is en zo meer marge overhouden. Bedenk je wel dat 80% van onze koffie geproduceerd wordt door kleine boeren, familiebedrijven, de zogenoemde “smallholders” die veelal onder de armoedegrens leven.

Nadeel van een korte keten is natuurlijk dat er een langere tijd zit tussen het branden en het consumeren. Merk jij daar een nadelig effect van? Als het goed is zou dit niet op de smaak moeten slaan. Meerendeel kan het waarschijnlijk geen bal schelen, maar al heb ik iemand bewust gemaakt van de situatie in de koffie sector dan ben ik al blij :sweat_smile:

5 likes

Het idee is in een kastje maar soms staat ie een paar dagen op t aanrecht.
Maar dan kan ik mn afwas niet goed kwijt

1 like

En dan niet noemen welke het is :disappointed:

1 like

Je hebt bij mij wel de ogen geopend om eens verder te kijken dan Nespresso :slight_smile:

4 likes

Precies dit. Als iemand tegen me gaat schreeuwen of schelden, is alle communicatie meteen klaar en ga ik weg. En dan moet je me ook echt laten en vooral NIET achterna komen.

Met spullen gooien en met deuren slaan vind ik iets kinderachtigs hebben. Je bent volwassen, oefen wat controle uit over jezelf zeg.

2 likes

Roast Factory!

3 likes

Knap dat jij je emoties zo onder controle kunt houden als je boos bent, maar niet iedereen is zo’n koele kikker. Als ik echt boos ben raak ik vaak heel gefrustreerd als de ander niet begrijpt waarom, en dan wil ik wel eens schreeuwen, of weglopen en de deur achter me dichtknallen. Ik weet ook wel dat dat niet de beste manier is om een geschil uit te praten, maar ik ben ook maar een mens :woman_shrugging:t3:

17 likes

Sommige therapeuten raden borden stukslaan aan. Eerlijk gezegd, lucht het wel op :joy:

1 like

Oh nee dat herken ik dan weer niet. Ik luister gewoon niet dus wordt niet boos terug, ga niet weg of slaan met deuren of wat dan ook. Bij ons werd vroeger thuis niet over emoties gepraat, er werd gewacht tot het uit werd geschreeuwd. Dat wil ik niet meer.

5 likes

Liever borden stukgooien dan een dure telefoon :rofl: De man van een vriendin heeft bijvoorbeeld al 5 keer zijn telefoon kapot gegooid.

@kika Ik snap best dat je wel eens je stem kunt verheffen als je heel kwaad bent hoor. Of boos weglopen en per ongeluk te hard die deur dicht trekken. Maar moedwillig tegen iemand blijven schreeuwen of zoals in mijn hierboven meermaals met spullen gaan gooien, vind ik niet normaal voor een ruzie. Als dat vaak voor komt, denk ik dat je een manier moet vinden om met die emoties om te gaan en te kunnen communiceren.

3 likes

Dat kan ik me echt niet voorstellen dat een therapeut dat zegt? Dingen gooien of stukmaken wordt letterlijk gezien als geweld in een relatie en kan heel intimiderend zijn.

6 likes

Dan nog? Ik zou het echt vet raar vinden als mijn partner zo boos is dat ie in zijn eentje borden gaat breken op een grasveldje :face_with_spiral_eyes:

Daar leer je ook helemaal niks van er zijn echt wel gezondere manieren om met woede om te gaan en technieken die je leren om meer in controle te zijn.

1 like

ik doe dat echt elke dag? Wat is daar raar aan haha

4 likes

Is echt een aanrader!!!

2 likes

Maar er zijn ook een hoop mensen met ingehouden of opgekropte woede? Je kunt een leuker mens worden (vooral voor jezelf) als je dat af en toe even kwijt kunt.

6 likes

Drink ook wel eens een ijskoude redbull onder de douche, echt heerlijk

10 likes

Douche of Sauna bier :heart_eyes:

4 likes

Oh nu weet ik mijn vraag weer die ik laatst had bedacht.

Gebruik jij je telefoon onder de douche? En dan bedoel ik niet alleen om muziek aan te zetten ofzo.

• Ja, regelmatig
  • Ja, af en toe
  • Nee, niet meer
  • Nee, nooit gedaan

0 stemmers

2 likes

Als je al therapie hebt lijkt het me dan logischer dat de therapeut je dan leert niet woede op te kroppen in plaats van te zeggen ga maar borden stuk gooien. Dat is symptoom bestrijding.

4 likes

Één keer gedaan na Lowlands. Had geen zin om daar te douchen en had op maandag natuurlijk een dikke kater, dus toen ik terugkwam heb ik een uur onder de douche gezeten met m’n mobiel om een serie te kijken. Was top.

2 likes