Stel je persoonlijke vraag #38

Mijn vriend schreeuwde vaak in ruzies. Dat is echt een gewoonte binnen zijn gezin volgens mij. Ik word daar altijd doodkalm van en zeg dan heel ijzig dat zijn geschreeuw geen indruk op mij maakt en dat ik pas weer verder wil praten als hij normaal kan doen. Hij doet het nu veel minder gelukkig.

15 likes

ik vind schreeuwen niet heel gek als je echt heel boos bent, die emotie zeg maar hebt. ik kan me ook moeilijk voorstellen om scheldwoorden te gebruiken maar niet te schreeuwen.

3 likes

Je moet me niet skreeuwen.

6 likes

Als je zelf je ticket naar Spanje betaalt, wil mijn oma je daar van alles over toeschreeuwen.

5 likes

Ja met af en toe bedoelde ik meer bijna nooit, maar kies wat je wil!

5 likes

Waterkoker

• Staat standaard op het aanrecht (of een andere plek) klaar voor gebruik
  • Staat in een kastje/la/etc, wordt tevoorschijn gehaald voor gebruik en daarna weer opgeborgen
  • Ik heb geen waterkoker/kook water op het fornuis/heb een quooker/etc
  • Anders

0 stemmers

Ik bestel eigenlijk altijd koffie van Moyee wegens die redenen. Maar waar ik stiekem wel van baal is dat je de koffie best een tijd na de branddatum krijgt omdat ze in het land van herkomst de koffie branden (wat anderzijds ook juist een reden is waarom ik daar koop haha).

2 likes

Ik vind ruzie zo’n heftig begrip en klinkt voor mij as iets waar ik actief in moet deelnemen. :sweat_smile:

Ik doe echt niet aan dealen met mensen die hun stem verheffen tegen me, of oneerbiedig tegen me praten. Ik accepteer dat al helemaal niet van mn partner. Partner en ik hebben wel met enige regelmaat onenigheid/discussie. Maar vaak agree to disagree, dus tja dan zijn we het gewoon niet met elkaar eens en dat was t dan.

Afgelopen jaar heb ik welleens 24 uur ofzo niet tegen hem gepraat, op wat logistieke afstemming na, tot ie sorry zei. Maar toen was ik echt boos/not amused, maar in mn hoofd was dat geen echte ruzie ofzo maar dat zullen andere misschien wel zo labelen :smiling_face_with_tear:

2 likes

Ik denk dat wij wel zo nu en dan een flinke discussie hebben, over de opvoeding van de kinderen bijvoorbeeld met soms het verheffen van een stem, maar echt slaande ruzie met schreeuwen, uitschelden, deuren slaan, een nacht ergens anders slapen/op de bank en noem het maar allemaal op, gelukkig nooit en alles wordt uitgepraat.

Toen mijn vader ernstig ziek werd en ik daardoor continu op mijn tenen liep, toen mijn schoonvader plotseling overleed, toen wij maandenlang slapeloze nachten hadden door een pasgeboren baby, toen mijn partner niet gelukkig op zijn werk was en dat eigenlijk allemaal achter elkaar/tegelijkertijd, reageerden wij absoluut veel emotioneler en gefrustreerder naar elkaar en dat zorgt dan weer voor meer discussies/elkaar sneller afsnauwen etc. Rond dit soort gebeurtenissen heb ik wel gemerkt dat die dynamiek dan ineens heel erg kan veranderen door invloeden van buitenaf. Je emmer is dan gewoon vol en dat reageer je dan (on)bewust sneller op elkaar af. Daar praat je dan vervolgens samen over en daar kom je wel weer doorheen, maar dat kan zeker wel voor druk op de relatie zorgen. Nu zijn we ons daar bewust van, dus proberen dan beter te communiceren.

10 likes

Haha ja het is altijd het een of het ander in dat geval. Het liefst (vanuit een eerlijke keten) wil je oogsten, fermenteren, branden en verpakken in het land van herkomst doen. Dit zodat er zoveel mogelijk waarde wordt toegevoegd in dat land (en er dus zoveel mogelijk ā€œwaardeā€ ten goede komt aan de koffieboeren/coƶperaties). Eigenlijk verschepen bijna alle grote koffiemerken de gefermenteerde bonen naar hun eigen fabriek in het Westen en worden de koffiebonen hier gebrand, omdat dat goedkoper is en zo meer marge overhouden. Bedenk je wel dat 80% van onze koffie geproduceerd wordt door kleine boeren, familiebedrijven, de zogenoemde ā€œsmallholdersā€ die veelal onder de armoedegrens leven.

Nadeel van een korte keten is natuurlijk dat er een langere tijd zit tussen het branden en het consumeren. Merk jij daar een nadelig effect van? Als het goed is zou dit niet op de smaak moeten slaan. Meerendeel kan het waarschijnlijk geen bal schelen, maar al heb ik iemand bewust gemaakt van de situatie in de koffie sector dan ben ik al blij :sweat_smile:

5 likes

Het idee is in een kastje maar soms staat ie een paar dagen op t aanrecht.
Maar dan kan ik mn afwas niet goed kwijt

1 like

En dan niet noemen welke het is :disappointed:

1 like

Je hebt bij mij wel de ogen geopend om eens verder te kijken dan Nespresso :slight_smile:

4 likes

Precies dit. Als iemand tegen me gaat schreeuwen of schelden, is alle communicatie meteen klaar en ga ik weg. En dan moet je me ook echt laten en vooral NIET achterna komen.

Met spullen gooien en met deuren slaan vind ik iets kinderachtigs hebben. Je bent volwassen, oefen wat controle uit over jezelf zeg.

2 likes

Roast Factory!

3 likes

Knap dat jij je emoties zo onder controle kunt houden als je boos bent, maar niet iedereen is zo’n koele kikker. Als ik echt boos ben raak ik vaak heel gefrustreerd als de ander niet begrijpt waarom, en dan wil ik wel eens schreeuwen, of weglopen en de deur achter me dichtknallen. Ik weet ook wel dat dat niet de beste manier is om een geschil uit te praten, maar ik ben ook maar een mens :woman_shrugging:t3:

17 likes

Sommige therapeuten raden borden stukslaan aan. Eerlijk gezegd, lucht het wel op :joy:

1 like

Oh nee dat herken ik dan weer niet. Ik luister gewoon niet dus wordt niet boos terug, ga niet weg of slaan met deuren of wat dan ook. Bij ons werd vroeger thuis niet over emoties gepraat, er werd gewacht tot het uit werd geschreeuwd. Dat wil ik niet meer.

5 likes

Liever borden stukgooien dan een dure telefoon :rofl: De man van een vriendin heeft bijvoorbeeld al 5 keer zijn telefoon kapot gegooid.

@kika Ik snap best dat je wel eens je stem kunt verheffen als je heel kwaad bent hoor. Of boos weglopen en per ongeluk te hard die deur dicht trekken. Maar moedwillig tegen iemand blijven schreeuwen of zoals in mijn hierboven meermaals met spullen gaan gooien, vind ik niet normaal voor een ruzie. Als dat vaak voor komt, denk ik dat je een manier moet vinden om met die emoties om te gaan en te kunnen communiceren.

3 likes

Dat kan ik me echt niet voorstellen dat een therapeut dat zegt? Dingen gooien of stukmaken wordt letterlijk gezien als geweld in een relatie en kan heel intimiderend zijn.

6 likes