Stel je persoonlijke vraag #38

Ik dacht dat het zelfs verplicht was vrij te geven. Zeker als je fulltime werkt, wanneer zou je anders moeten gaan?

4 likes

In principe zou je gewoon (even uit mijn hoofd) bijzonder verlof moeten kunnen aanvragen hiervoor. Ik probeer wel op mijn vrije dag of aan het begin van de dag te doen, maar soms gaat dat gewoon niet.

3 likes

Mijn Engels is prima maar ik zou niet willen dat mijn baby mijn Engels overneemt haha. Ik hoor wel vaker dat mensen tweetalig opvoeden terwijl ze niet native in een taal zijn en dat lijkt me best een slecht idee.

7 likes

Dat is het ook ja. Elke ouder de eigen eerste (D.w.z. best beheerste) taal, vanaf het begin en consequent, dat is het beste.

18 likes

Op zich kun je wel twee talen native spreken natuurlijk. Maar Nederlanders die Engels spreken tegen hun kind vind ik altijd een beetje pretentieus ofzo, haha. Tegen een kind praat je ook heel anders dan in je werk bijvoorbeeld.

6 likes

Ja dat kan zeker natuurlijk! Of kan ook dat je in het land van je partner woont en de taal van je partner spreekt die niet jouw eerste (of beste) taal is maar besluit het als gezin bij die taal te houden en jouw taal niet door te geven. Dat kan best, krijgt het kind niks van. Maar juist wat jij zegt ja, twee Nederlanders die ā€œgoed Engels sprekenā€ - ja maar niet zó goed als Nederlands - die houden het beter bij gewoon Nederlands.

Óók als ze ā€œzich gewoon beter kunnen uitdrukken in het Engels, dat is gewoon een rijkere taal!ā€ :crazy_face::crazy_face:

10 likes

Dit hebben wij wel gedaan, ieder de eigen taal spreken tegen ons kind. Onderling spreken we Engels, maar niet rechtstreeks tegen kind. Heeft ze inmiddels toch opgepikt op deze manier, ze is nu 4 en spreekt best aardig Engels voor haar leeftijd.

15 likes

Dus ze spreekt drie talen? Zo knap!

Wij spreken ook Engels onderling maar dat is ook de taal van mijn man. Wordt nog regelmatig gecorrigeerd op mijn Amerikaanse uitspraken door hem (fall ipv autumn bijvoorbeeld).

2 likes

Echt tering veel kinderen van migranten kunnen dat of mensen uit India etc waar ze meerdere talen spreken.

17 likes

Is toch alsnog knap?

Ik bedoel gewoon dat ik het knap vind dat een kinderbrein dat allemaal kan absorberen. Ik weet dat het normaal is maar het blijft knap.

21 likes

Des te jonger het brein des te makkelijker ze zelfs een nieuwe taal kunnen leren volgens mij. Begrijp wel dat je dat vindt maar relatief gezien is het dus ā€˜knapper’ om op latere leeftijd nog veel verschillende nieuwe talen te leren.

3 likes

Ja dat vind ik ook nog knapper, maar daar zei ik toch ook niets over?

4 likes

Vier zelfs, we wonen in weer een ander land (zweden). Qua Engels is het eigenlijk niet zo best dat ze dat van ons meekrijgt, we spreken onderling een soort van mengelmoes met veel Frans ertussen door haha

@Zemraluani Heel knap is het niet nee, het gaat eigenlijk allemaal vanzelf. Ik vind het wel fascinerend, hoe zoiets werkt, dat ze al die verschillende woorden in de juiste ā€˜hokjes’ plaatst en weet tegen wie ze welke taal moet spreken. En dat ze me verbetert in mijn Zweedse uitspraak :laughing: Wij zijn ook migranten hier uiteindelijk, en hoe hard ik ook mijn best doe, zij is de enige die foutloos Zweeds zonder accent spreekt.

16 likes

Nja mn ouders spraken ieder hun eigen taal tegen mij maar engels tegen elkaar. En ik kan nu prima engels.
Het is natuurlijk niet perfect maar ik ben wel blij dat ik het zo heb opgepikt.

5 likes

Ah een mede-begin-december-slachtoffer.

1 like

Rutte straks in Op1.
Welke vraag zou jij hem willen stellen?

• Hoe vind je zelf dat het gaat?
  • Anders

0 stemmers

Beetje flauw maar ik hoorde hier vanmiddag mensen op de radio over praten, wat zou je hem willen vragen, en ik kon echt niks anders bedenken dan dit. Ik hoef verder echt niks van hem te weten (maar ga natuurlijk wel stukje kijken). Maar ben wel benieuwd wat jullie zouden vragen!

5 likes

Waarom

4 likes

En dan ook zo lekker aardig zonder vraagteken :joy:

1 like

Het irritante is dat je nu al kan voorspellen hoe hij daarop gaat antwoorden en welk hoofd hij daarbij trekt

6 likes

Idd. Niks nieuws te verwachten. Ben nog benieuwder naar de reacties in m’n familie enzo. Er zijn nog zoveel mensen die dan hun mening weer bijdraaien ā€œoja hij werkt toch wel heel hardā€

1 like