Stel je persoonlijke vraag #39

Ik vind het wel grappig dat je forumnaam dan victoria is. Klinkt dat ook als fictoria bij jou?

5 likes

Ik heb voor de v/f (en nog aantal andere klanken) logopedie gehad als kind. Anders zou het denk nu nog hetzelfde/verkeerd klinken. Soms moet ik er wel nog opletten trouwens.

Hahaha ik heb echt serieus nog nooit iemand de v en f hetzelfde horen zeggen? (Edit: behalve in plat Amsterdams)

Wel de c als een z (“Dezember”) en toen wou ik echt gillen

1 like

Zorg je goed voor jezelf?

• Ja
  • Kan beter
  • Nee

0 stemmers

3 likes

Ik denk dat als ik er heel bewust mee bezig zou zijn, ik wel onderscheid zou kunnen aanbrengen tussen mn v en f, maar als ik gewoon praat, doe ik dat echt niet eigenlijk. Net als dat mijn z vaak als een s klinkt omdat in een zin als ‘deze zin is bezet’ (echt mooie zin dit) niet mn uiterste best ga doen om die z zo duidelijk mogelijk uit te spreken. Maar misschien moet ik net als @anon81378386 ook logopedie krijgen :stuck_out_tongue:

2 likes

Als je hand op je keel legt dan zou je bij de ‘v’ een vibratie moeten voelen bij je stembanden, en bij een ‘f’ niet. En V is veel meer midden in je mond en F is meer voor in je mond denk ik? Dat is het verschil tussen de letters in een notendop haha

2 likes

Nee hoor is heel normaal om in het Nederlands geen verschil te maken tussen v/f en z/s, omdat het in het Nederlands bijna nooit voor betekenisverschil zorgt ook. Als ik het heel bewust ga uitspreken spreek ik ‘vis’ wel met een v uit, maar als ik gewoon praat zeg ik gewoon ‘fis’ hoor haha. Ik heb ook geleerd bij fonetiek dat de meeste mensen dit doen

10 likes

Ja ik begrijp het verschil tussen de stemloze en stemhebbende klank en ik kan ze ook maken etc etc etc maar als ik gewoon praat, klinken mijn v’s en f’s grotendeels hetzelfde, of althans, ik maak niet bewust mijn v’s stemhebbend en mijn f’s stemloos en dus zeg ik vast af en toe viets of fis (ipv vis)

@Slakje ahhh kijk dankjewel! Dus toch allemaal leugenaars in de poll!!

3 likes

Ja en in bijvoorbeeld het Frans zorgt v/f en z/s wel vaak voor betekenisverschil, bijvoorbeeld ils font vs. ils vont. Ik weet nog dat op de middelbare school mijn docent daar altijd heel erg op hamerde (bij iedereen, niet alleen bij mij) dat we echt heel duidelijk onderscheid moesten maken tussen die v en f uitspreken omdat ils vont bij iedereen eigenlijk als ils font klonk en ja dat betekent gewoon iets anders

Edit: in het Nederlands komt het ook weleens voor, bijvoorbeeld vee/fee, maar wel echt weinig

5 likes

Deze kleur broek in herfst/winter.

• Ja, kan prima
  • Nee, lichte kleuren zijn voor het voorjaar/zomer

0 stemmers

1 like

Ik zou het dan combineren met iets donkerbruins of zwart. Wel jammer dat ik een vlekkenmagneet ben met lichte kleuren. Dus ik zou het sowieso niet zo snel dragen.

4 likes

Oh huh haha ik heb nooit nagedacht over of bepaalde kleuren wel of niet zouden kunnen in de winter

27 likes

Mijn oudere collega’s zouden zeggen van niet, maar zij zijn ook allemaal alweer bezig hun haar donkerder te verven omdat het herfst is :rolleyes:

Ik zou eerder kijken of je gaat eten die dag. Eten + lichte kleren = nee

11 likes

Ik ook niet (en vind ook niet dat het uitmaakt) maar zou sommige “zomerse” patroontjes van jurkjes ofzo toch niet in de winter dragen, onbewust maak ik er toch verschil in. “Winterse” patroontjes heb ik dan weer niet apart.

(Niet patroontjes van palmbomen en teenslippers of pompoenen en sneeuwvlokken ofzo, gewoon abstracte kleur-patrooncombi’s)

3 likes

Ik snap echt niet dat mensen zo graag kleren kopen dat ze kunnen spreken over een herst/winter en lente/zomer garderobe. Op dikkere truien en een jas voor de winter na.

10 likes

Same. Ik draag alles het hele jaar door. Zomerse topjes kunnen ook onder een vest etc.

14 likes

Nee precies, ik vind beige gedurende het hele jaar lelijk.

27 likes

Wel kut dan, als je in de winter in de spiegel kijkt.

7 likes

Hahaha ja precies, mijn moeder is een beigefanaat en drukt te pas en te onpas beige jassen en tassen in m’n handen. Alsof ik naakt ben.

5 likes

Mag hopen dat het antwoord op die vraag elke dag ja is? Dan kan je toch nooit een witte broek aan

6 likes