Ik denk niet dat het zo verwonderlijk is en dat het ook niet echt iets instinctiefs is, eerlijk gezegd. Bij kinderen valt afwijkend gedrag namelijk juist meer op, omdat kinderen nog niet dezelfde tools hebben geleerd om met hun diagnose/gedrag om te gaan als volwassenen. Ik sta voor de klas en kinderen met adhd of ass (of welke diagnose dan ook) reageren vaak toch net wat anders in sociale situaties dan kinderen die geen diagnose hebben. Of voelen sociale situaties anders aan. Een enkele keer kan dat gebeuren en zal het niet zo snel opvallen, maar als dat structureel zo is en een kind met met ass bijvoorbeeld steeds gaat gillen als hij/zij overprikkeld raakt dan zien andere kinderen dat natuurlijk gewoon. Je probeert altijd om ervoor te zorgen dat ze begrijpen waar bepaald gedrag vandaan komt of, als ze dat gewoon echt niet kunnen begrijpen, leren dat ook afwijkend gedrag okƩ is - maar dat lukt niet altijd.
Ik vind dit voorbeeldje in dit geval niet geweldig. Omdat dat een vrij extreme reactie is dat iedereen opvalt.
Ik gebruik mijzelf maar even als voorbeeld (ook niet geweldig maar goed). Als ik overprikkeld ben, ben ik eerder een schaap dat schrikt. Dus heel stil. Dat valt meestal niet op in een groep van 25-30 kinderen.
Daarmee wil ik zeggen, dat kinderen dan hele subtiele gedragingen oppikken. Meestal kunnen volwassenen dat minder goed.
En dat vind ik opvallend.
Dat gebeurt, zeker in de onder- en middenbouw, regelmatig. Ook bij het spelen in vrije situaties, als er een ongelukje gebeurt en diegene bijvoorbeeld een bal tegen zijn hoofd krijgt en dan volledig overstuur raakt.
En het voorbeeld dat je beschrijft zou inderdaad niet opvallen als dat het enige afwijkende zou zijn en dat op zichzelf zou staan. Maar vaak zijn er meer van die reacties en gedragingen, en juist de combinatie van die reacties en gedragingen maakt dat het kinderen echt wel opvalt als iemand āandersā is. Plus ze brengen natuurlijk veel tijd met elkaar door want ze zijn op school de hele dag (en meerdere jaren achter elkaar) non-stop bij elkaar, waardoor het ze na verloop van tijd steeds meer gaat opvallen.
Komt dit ook niet doordat meer kinderen dan volwassenen daadwerkelijk afwijken van de ānormā en met het opgroeien meer naar die norm toe bewegen? Misschien doordat āanders zijnā wordt afgestraft door de maatschappij, maar ook gewoon vanwege de hersenontwikkeling die je doormaakt en het leren reguleren van gevoelens etc.
Ik was als kind namelijk wel echt āandersā, ook objectief gezien haha. Dat was niet alleen iets wat ik zelf vond. Ik wou alleen maar zwarte kleren dragen en kon totaal niet relaten met leeftijdgenoten en dat zijn kleine voorbeelden . Met het opgroeien / ouder worden ben ik veel meer richting de doorsnee gegaan en nu voel ik me bijna nooit meer āandersā.
Ik vind het fijn dat jij er zoveel oog voor hebt, maar niet dat je dit als de waarheid presenteert. Ik heb op mijn 24e pas de diagnose ass gekregen en er zijn vele met mij op dit forum. Het hoeft niet op te vallen en toch kun je gepest worden. Gillen, van schrik stil blijven staan zijn de ene kant van het spectrum maar dat spectrum is groot.
Ik weet nog zo goed dat ik vanaf mān middelbare (in een dorp) waar ik altijd degene was die eruitsprong omdat ik nogal avontuurlijke fashion choices maakte voor die plek, eens naar een open dag van de HKU in Utrecht ging. Haha al die uniekheid die ik voelde was in 1 klap verdwenen, voelde me opeens zó doorsnee
Ga je dit weekend de kerstboom opzetten?
- Ja!
- Nee hoor die stond al
- Nee doe ik later pas
- Misschien
- Ik zet hem helemaal niet op
0 stemmers
Na de Sint, gouden regel hier
Maandag! Want ik denk dat het vandaag en morgen veel te druk is bij het tuincentrum om een kerstboom te kopen en daar heb ik nul zin in.
Yes, hij mag weer van stal
- Papa/Mama
- Pappa/Mamma
0 stemmers
Ik word er echt bijna agressief van als mensen pappa en mamma gebruiken haha, maar misschien moet ik daarvoor naar het taalergernissentopic
Denk jij dat (als je zou willen) jij de Berghain in Berlijn binnenkomt?
- Ja, ben er al vaker binnen geweest (en nog nooit afgewezen)
- Ja, is mij wel 1x gelukt
- Ja, denk het wel (maar nog nooit geprobeerd)
- Nee, dat denk ik niet (maar nog nooit geprobeerd)
- Nee, wel geprobeerd maar ik ben geweigerd
- Ja, is me weleens gelukt, maar ik ben ook weleens geweigerd
0 stemmers
Naja zal wel niet want het is vast verboden voor oude mensen. Plus ik heb geen hip Rape Me topje.
Ook bij gymmen?
Hmmm dat zie ik niet zo vaak eigenlijk. En gymen ziet er juist wel gek uit?
Ik mis context geloof ik
Hoezo gymmen? Dat lijkt gewoon een ander random woord waar wel 2 mās in zitten?
En haha ik ook @littlenumbers
Nee hoor, helemaal niet. Alleen voor Elon Musk.