Stel je persoonlijke vraag #39

Dit is al vaker gezegd dus ook geen specifieke reactie op iemand maar ik vraag me wel echt af of Shein nou zo veel erger is dan bijvoorbeeld H&M of Bershka ofzo. Ik heb er nooit besteld maar toch

2 likes

Hahah als je iets aan je lichaam laat doen dan maar meteen permanent. Leert je wel keuzes maken ofzo :rofl:?

3 likes

Ow wow ik zie nu dat een kind al een tatoeage (of piercing) mag laten zetten vanaf 12 tot 16 jaar met toestemming van ouder/voogd en die moet dan wel aanwezig zijn.

Vind jij dit te jong?

• Ja
  • Nee prima leeftijd
  • Ik weet het niet

0 stemmers

Ik had trouwens op mn 11e een piercing? Zo’n helix. Of net 12 misschien dan. En dat terwijl ik tot aan groep 6 heb gesmeekt of ik gaatjes mocht laten schieten in mn oorlel. Mn vader vond dat zo erg :woozy_face:

2 likes

Hoezo rekenen ze een tatoeage en piercing ook als hetzelfde. Het is compleet verschillend. Stel ik heb een dochter van 14 die een navelpiercing wil, zou ik zeker nee zeggen maar een tatoeage laten zetten al helemaal.

Wat zijn de regels als ik een piercing of tatoeage wil aanbrengen? | Rijksoverheid.nl.

Vind jij een piercing of tatoeage laten zetten/plaatsen bij je kind in principe hetzelfde?

• Ja
  • Nee
  • Ik weet het niet

0 stemmers

1 like

Het is vooral de hoeveelheid die ze produceren. Shein produceert veel meer kleding dan Zara, h&m en andere fast fashion merken. Dat betekent dat shein werknemers meer kleding moeten maken in minder tijd, maar wel voor hetzelfde schamele bedrag.

Even voor wat betere uitleg:

8 likes

Ik dit zelfde kader vertelde een vriendin van de week in de sportschool nadat ik vroeg waarom ze in vredesnaam een sportlegging van shein aangad dat ze ā€œ er drie op Vinted had gekocht hoor, niet bij Shein zelfā€. Alsof dat dan minder erg is. Ik kreeg het er niet door.🫠

3 likes

Waarom is dat niet minder erg?

18 likes

Kwam die hier zelf mee? Dat jij zei Hoi mag ik een navelpiercing? en je ouder zei Nee mag niet neem maar een tatoeage?

Ik vind 12 echt een belachelijke leeftijd voor een tatoeage

14 likes

Ik mocht een sternumpiercing toen ik 15 was. Mijn ouders waren denk ik al lang blij dat het geen tatoeage was. En ik was de jongste, dus alle zorgen hadden ze al gehad bij mijn broer en zus haha.

Ik weet al niet eens meer waarom ik dat wilde. Vond het denk ik stoer en wilde erbij horen bij al mijn emovriendjes. Ik vind het nu niet meer mooi. Ding heeft er twee jaar in gezeten en is nooit mooi genezen. Heb daar nu een klein litteken.

3 likes

Prima leeftijd (qua piercing dan) als het maar niet mijn kind is. Gaatjes doen wij trouwens heel jong (babytijd). Die zitten er dan toch al in.

4 likes

Omdat het toch hetzelfde product is vanuit dezelfde barre omstandigheden? En dan ā€˜ beloon’ je ook het systeem ( en de verkoper) door het product alsnog te kopen. Als je het tweedehands ook gaat kopen blijft het een ā€˜ populair’ product.

1 like

Zolang de Vinted-verkoper het Shein-product niet gekocht heeft met als doel verkopen op Vinted (bv. voor meer geld) vind ik het echt helemaal anders dan nieuw kopen bij Shein hoor.
De verkoper heeft het al gedragen, hoeft het niet meer en gooit het anders waarschijnlijk weg. Het is juist duurzaam dat iemand anders het nog kan/ gaat gebruiken.

Ik koop al jarenlang geen fast fashion meer, maar in een vintage winkel of kringloop boeit het me niet welk merk er in het label staat.

20 likes

Ik zou echt allemaal cringe tattoos hebben als het al vanaf 12 mocht, dan had ik sowieso zo’n snor op mijn vinger laten zetten

23 likes

Ik snap het wel voor de associatie. De mensen die de producten maken worden uitgebuit en onderbetaald en snap heel goed dat je dat dan niet wilt dragen.

2 likes

Maar wel beter nog een tweede leven dan weggooien toch.

3 likes

Ja er word geclaimd dat het volume veel groter en erger is, maar dan stel ik me weer de vraag of dit daadwerkelijk het probleem is of dat het probleem eigen verdoken sinofobie is. In china wone anderhalf miljard mensen die ook gekleed moeten worden.

2 likes

Hier ben ik het enerzijds mee eens, maar aan de andere kant is er een soort cyclus ontstaan waar mensen half shein leegkopen, alles misschien 2 keer dragen, de hele boel op Vinted gooien en van dat geld opnieuw half shein leegkopen. Het is fijn dat er een makkelijke manier is om kleding die je niet meer draagt te verkopen zodat iemand anders het niet nieuw hoeft te kopen, maar voor een vrij grote groep mensen faciliteert het juist overconsumptie. Ik weet niet hoeveel daar aan te doen is maar op platforms als Vinted probeer ik alsnog de echte fast fashion wel te vermijden in een poging niet al te veel aan die cyclus bij te dragen

37 likes

Het China argument gaat niet op want het is niet zo dat ze produceren voor de reƫle vraag of dat China de markt is waar ze op richten. Ze produceren gewoon wat ze verkocht krijgen.

Dus; extreem trendgevoelige kleding, constant nieuwe collecties, in groot volume tegen een extreem lage prijs. Direct inhaken op de nieuwste trends. Ze produceren letterlijk voor de vuilnisbelt. Kleding heeft een waanzinnig korte levensduur, korte draagduur omdat het zo trendgevoelig is en een groot deel verkopen ze gewoon niet. Dat doe je ook nog eens onder extreme omstandigheden (o.a. dwangarbeid, vervuilende materialen) want je kan dat niet op een gezonde manier doen.

Vind daarom dat je Shein ook niet tweedehands moet kopen. Het is gemaakt om snel weg te gooien (en ik zie tweedehands ook als weggooien) en gemaakt onder omstandigheden waar je niet in zou moeten willen lopen.

25 likes

Ja maar waar is voor jou dan het verschil met bijvoorbeeld H&M, Zara, C&A? Ik zie het namelijk niet op de geografische oorsprong van het bedrijf na.

5 likes