Stel je persoonlijke vraag #39

Ik mocht een sternumpiercing toen ik 15 was. Mijn ouders waren denk ik al lang blij dat het geen tatoeage was. En ik was de jongste, dus alle zorgen hadden ze al gehad bij mijn broer en zus haha.

Ik weet al niet eens meer waarom ik dat wilde. Vond het denk ik stoer en wilde erbij horen bij al mijn emovriendjes. Ik vind het nu niet meer mooi. Ding heeft er twee jaar in gezeten en is nooit mooi genezen. Heb daar nu een klein litteken.

3 likes

Prima leeftijd (qua piercing dan) als het maar niet mijn kind is. Gaatjes doen wij trouwens heel jong (babytijd). Die zitten er dan toch al in.

4 likes

Omdat het toch hetzelfde product is vanuit dezelfde barre omstandigheden? En dan ‘ beloon’ je ook het systeem ( en de verkoper) door het product alsnog te kopen. Als je het tweedehands ook gaat kopen blijft het een ‘ populair’ product.

1 like

Zolang de Vinted-verkoper het Shein-product niet gekocht heeft met als doel verkopen op Vinted (bv. voor meer geld) vind ik het echt helemaal anders dan nieuw kopen bij Shein hoor.
De verkoper heeft het al gedragen, hoeft het niet meer en gooit het anders waarschijnlijk weg. Het is juist duurzaam dat iemand anders het nog kan/ gaat gebruiken.

Ik koop al jarenlang geen fast fashion meer, maar in een vintage winkel of kringloop boeit het me niet welk merk er in het label staat.

20 likes

Ik zou echt allemaal cringe tattoos hebben als het al vanaf 12 mocht, dan had ik sowieso zo’n snor op mijn vinger laten zetten

23 likes

Ik snap het wel voor de associatie. De mensen die de producten maken worden uitgebuit en onderbetaald en snap heel goed dat je dat dan niet wilt dragen.

2 likes

Maar wel beter nog een tweede leven dan weggooien toch.

3 likes

Ja er word geclaimd dat het volume veel groter en erger is, maar dan stel ik me weer de vraag of dit daadwerkelijk het probleem is of dat het probleem eigen verdoken sinofobie is. In china wone anderhalf miljard mensen die ook gekleed moeten worden.

2 likes

Hier ben ik het enerzijds mee eens, maar aan de andere kant is er een soort cyclus ontstaan waar mensen half shein leegkopen, alles misschien 2 keer dragen, de hele boel op Vinted gooien en van dat geld opnieuw half shein leegkopen. Het is fijn dat er een makkelijke manier is om kleding die je niet meer draagt te verkopen zodat iemand anders het niet nieuw hoeft te kopen, maar voor een vrij grote groep mensen faciliteert het juist overconsumptie. Ik weet niet hoeveel daar aan te doen is maar op platforms als Vinted probeer ik alsnog de echte fast fashion wel te vermijden in een poging niet al te veel aan die cyclus bij te dragen

37 likes

Het China argument gaat niet op want het is niet zo dat ze produceren voor de reële vraag of dat China de markt is waar ze op richten. Ze produceren gewoon wat ze verkocht krijgen.

Dus; extreem trendgevoelige kleding, constant nieuwe collecties, in groot volume tegen een extreem lage prijs. Direct inhaken op de nieuwste trends. Ze produceren letterlijk voor de vuilnisbelt. Kleding heeft een waanzinnig korte levensduur, korte draagduur omdat het zo trendgevoelig is en een groot deel verkopen ze gewoon niet. Dat doe je ook nog eens onder extreme omstandigheden (o.a. dwangarbeid, vervuilende materialen) want je kan dat niet op een gezonde manier doen.

Vind daarom dat je Shein ook niet tweedehands moet kopen. Het is gemaakt om snel weg te gooien (en ik zie tweedehands ook als weggooien) en gemaakt onder omstandigheden waar je niet in zou moeten willen lopen.

25 likes

Ja maar waar is voor jou dan het verschil met bijvoorbeeld H&M, Zara, C&A? Ik zie het namelijk niet op de geografische oorsprong van het bedrijf na.

5 likes

Shein is hm/zara maar dan in hyperslechte versie. Ik vind dat je bij Hm/Zara etc. al niks te zoeken hebt. Die zijn al het kwaad en als je afstapt van het feit dat je trends moet dragen kun je voor redelijk vergelijkbare bedragen eerlijkere kleding kopen. Dat weten we. Shein is Zara in een zeer extreme versie. Nog veel meer designs, nog lagere prijzen, nog veel meer intransparantie. Voorbeeld: Shein introduceert per dag het aantal nieuwe designs als dat Zara in een maand doet. Ze zijn daarnaast ook volledig intransparant, niks in hun proces is controlleerbaar.

20 likes

Mwah, ik vind dit echt zo’n gevalletje ‘de koe die nu verpakt in de winkel ligt is toch al geslacht dus kan ik het net zo goed eten’

4 likes

Niet helemaal waar want dat draagt direct bij aan de vraag naar (productie van) vlees. Tweedehands kleding kopen niet.

1 like

Nee maar je draagt wel bij aan de populariteit van ‘t merk, en misschien inspireer je dan anderen weer om het ook te kopen

Mja ik zou zo’n merk dus sowieso niet willen supporten, ook niet tweedehands

4 likes

Hmm ja in dat opzicht snap ik je punt wel. Ik vind de -naar mijn gevoel- selectieve verontwaardiging vooral vermoeiend en hypocriet omdat we uiteindelijk allemaal op onze eigen manier de status quo van deze aardkloot in stand houden. Inclusief hier forummen.

10 likes

Gezellig om zoiets te vragen aan een vriendin :smiling_face_with_tear:

3 likes

Het maakt het ene bedrijf niet slechter dan de ander want in mijn ogen zijn het allemaal verrotte bedrijven, maar ik vond het wel echt shocking toen ik hoorde hoe groot Shein is. Dat bedrijf is meer dan 100 miljard dollar waard wat meer is dan h&m en zara samen bijvoorbeeld. De negatieve impact die ze hebben is echt onvoorstelbaar groot.

1 like

Maar op wat zijn die waardes gebaseerd? Ik veronderstel dat Shein’s waarde van 100 miljard ook gebaseerd op claims van Chinese makelij waarvan we algemeen wel weten dat ze niet echt te vertrouwen zijn (ook een deel van de rede waarom de vastgoedproblemen in China eigenlijk niet zo serieus genomen worden in het westen).

Ik ook en ook omdat ik ook moeite heb met de hypocrisie dat ik geen fast fashion in de winkel wil kopen maar het dan wel prima vind als iemand anders het daar wél koopt en aan mij doorverkoopt
? Maar goed maak daar wel eens een uitzondering op hoor.
En vermijd ook zo veel mogelijk verkopers die 47382643748 heel vergelijkbare kledingstukken verkopen met bijna profi geposeerde foto’s in precies dezelfde setting, dat ziet eruit als een verdienmodel, niet als het doorverkopen van kleding die je niet meer draagt.

6 likes