Ik vraag me af of we uberhaupt nog 4 seizoenen gaan hebben in de verre toekomst, de seizoenen lijken steeds meer in elkaar over te lopen.
Ik geniet van het weer, maar dat soort opmerkingen zijn best kortzichtig. Je zorgen maken over het klimaat en genieten van het weer kunnen wat mij betreft wel gewoon naast elkaar bestaan, maar wel met het bewustzijn dat het echt niet oké is eigenlijk.
Het is niet dat ik me geen zorgen om het milieu maak (en ik doe wat ik kan), maar ik kan nu niks aan vandaag veranderen.
Nee dat maatschappelijke doel kan je zeker ook op een andere manier bereiken.
Nee want zoân opmerking sluit mijns inziens het kunnen genieten van het weer uit.
Ik zeg dit voortdurend.
Ja ik zat direct aan het dagboek van anne te denken. Maar ik denk dat dat wel heel bewust is gedaan en het leek iig alsof ze het ook niet erg zou vinden om dit aan de wereld te laten horen. Maarja dat is alsnog invulling. Haar dagboek heeft wereldwijd een maatschappelijk doel gehad. Ik vind dat niet opgaan voor het dagboek van etty hillesum.
het meest toepasselijk is toen we met school naar parijs gingen en het direct de busrit des heils was omdat één persoon met gedragsproblemen al direct (weer) ruzie aan het maken was en uiteindelijk half instortent eerst uren aan stuk heeft zitten schreeuwen en huilen en uiteindelijk nog een docent probeerde te wurgen. Geweldig begin van je trip naar parijs. Vind het nog steeds een kutstad.
Is het ook niet? Er zit voor mij een nuanceverschil. âIk maak me zorgen om het klimaat en ik geniet van het weerâ tov âbalen dat het klimaat verandert, maar wat is het lekker weerâ. Dat is niet exact wat er gezegd werd, maar zo interpreteerde ik hem.
Etty Hillesum was midden / eind twintig toen ze een dagboek ging bijhouden tijdens de bezetting. Ze was afgestudeerd in Rechten en Slavische talen en deed daarna nog Psychologie tot het niet meer mocht. Een dagboek bijhouden was ook een van de weinige manieren waarop een vrouw zoals zij ĂŒberhaupt een stem had. Ik weet niet of ze publicatie voor ogen had (ze wilde wel schrijven in elk geval) en ik denk dat het goed is om daar kritische vragen over te stellen. Maar door persoonlijke documenten automatisch privĂ© te houden, herhaal je regelmatig ook de onderdrukking van bepaalde stemmen uit het publiek debat van die tijd. Het is in elk geval echt geen meisjesdagboek, maar een oorlogsdagboek van een jonge intelligente en getalenteerde vrouw.
Ze hebben wel een tijd terug paginaâs uit har dagboek uitgepluist terwijl heeel duidelijk was dat ze dwt niet wilde delen. Doorgekrast/bladzijden vastplakken. Dat vind ik echt heel ver gaan en van weinig respect getuigen.
Edit: oh je hebt het zelf daar ook over in een later bericht. Sorry!
En @LazySusan ja heel goed punt. Er is ook een dagboek uitgebracht van een jonge meid in de tijd van de Sovjet unie. Zij leefde zelf volgens mij nog wel toen het werd gepubliceerd. het geeft echt een stem en een duidelijk beeld hoe iemand het heeft beleefd. Ik vind het Nederlands dagboekarchief ook wel een goed instituut. https://www.dagboekarchief.nl/
Ik ben hier misschien iets te pragmatisch in maar als je dood bent heb je er toch geen last van dat anderen in je privé informatie zitten te kijken. Ik kan me wel voorstellen dat er nabestaanden kunnen zijn die dat niet prettig vinden en dan lijkt het me inderdaad niet oke.
Oh dit heb ik ook gehad ja! Voelde me echt zo onveilig daar. Heb een boek gekocht en me in mân hostel opgesloten en na twee dagen ging ik naar huis gelukkig. Was in Medan op Sumatra.
Ik ben ooit met een vriendje en zijn familie meegeweest op skivakantie. Superlief dat ik mee mocht, maar ik was de enige die nog nooit geskied had en worstelde dus elke dag in mân eentje op de kinderpiste (en later de blauwe) terwijl de rest zich op de rode en zwarte pistes vermaakte. Ik had heimwee en mijn vriendje keek eigenlijk niet echt naar me om (het ging daarna ook vrij snel uit). Ik heb nog een verzwikte enkel geveinsd om gewoon een dagje te kunnen lezen in de berghut
Vraagt jouw baas (te)veel van je?
Dit is uiteraard een breed begrip, maar wordt er van je verlangd dat je buiten je boekje gaat, altijd maar beschikbaar bent, dat beetje (of boel) extra geeft, dingen doet die eigenlijk niet bij jouw functie horen etc.
- Ja
- Nee
- Soms
0 stemmers
Heb jij een lievelingsdier?
- Ja
- Nee
0 stemmers
Heb jij wel eens last gehad van wasberen? Ik krijg daar helemaal hartkloppingen van. Mn vader moest echt zeggen:in europa zijn er geen wasberen. Ik denk nog steeds dat die overal zijn. Raccoons dus.
- Ja
- Nee
0 stemmers
Net zoals dat de wolf dan terug is in Nederland, ik vind het doodeng.
Zouden Etty en die vriendin daarover misschien ook niet zelf iets beslist hebben in hun testament bijvoorbeeld? Dat ze wilden dat het na hun overlijden gedeeld mocht worden?
Oh nee okĂ©, ik vroeg me al af over welke dieren we het hadden toen je âwasbeerâ zei.
wasberen zijn mijn lievelingsdieren hahahaha, sorry