Stel je persoonlijke vraag #40

Ik snap niet eens wat je met die dingen tussen die haakjes moet doen? Plus min delen keer? Staat er toch niet bij?

4 likes

Ben je trouwens bekend met de Amish keuken? Ik heb wel eens een recept gemaakt en was positief verrast. Broccoli met mandarijnen salade was het volgens mij. Het zijn wel vaak zwaardere recepten, beetje Duits ook wel, maar ze klinken vaak wel goed.

2 likes

Ik begin er niet eens aan. Ik heb gƩƩn idee en dit soort vraagstukken zie ik niet in mijn dagelijkse leven dus cannot care :upside_down_face:.

9 likes

Haakjes gaan voor, daarna komt gedeeld door en keer. Daarna mag je het ( haakje zien als X teken.

2 + 2 = 4
8 : 2 = 4
4 x 4 = 16

3 likes

Ik dacht eigenlijk vooral van niet omdat ze dat zeggen bij Mean Girls.

3 likes

Ik heb alleen de andere optie gestemd omdat ik het opnieuw moest proberen als ik op 16 uit kwam. Ik denk dat voor mij vooral de conclusie is dat ik te braaf ben :joy:

2 likes

Doet ovuleren pijn bij jou? Ik heb er altijd echt twee dagen last van en dan voelt het alsof ik een steen aan mijn eierstokken heb hangen. Zo kut!

• Ja, ik heb hier meer last van dan menstruatiepijn
  • Ja, maar minder dan menstruatiepijn
  • Ja, en ik heb geen menstruatiepijn
  • De pijn is gelijk aan mijn menstruatiepijn
  • Ik heb geen ovulatiepijn
  • Ik heb nooit pijn

0 stemmers

1 like

Heb kapotvaak pijn gelijk aan menstruatiepijn ook als ik niet ongesteld ben eigenlijk, vast ook rond mijn ovulatie. Maar eigenlijk de hele maand door wel op verschillende momenten.

1 like

Ooh joh dat wist ik niet eens

1 like

Even nagevraagd, bij een juf die algebra bijles geeft.

De nieuwe volgorde die zij aanleert is:
Het Mooie Witte Veulen Draaft Op en Af

Haakjes, machten, wortels, vermenigvuldigd, delen, optellen en aftrekken.

Dus dan is het zoals ik het zou doen.
2 + 2 = 4
2 x 4 =8
8 : 8 = 1

Antwoord van de juf:

2+2 is 4
2x 4 is 8
8:8=1

11 likes

De trauma van wiskunde b komt weer bij mij naar boven. Ik vind het nog knap dat ik het met een 5 afsloot

4 likes

Het probleem hierbij is volgens mij dat deze zin suggereert dat vermenigvuldigen voor delen komt, terwijl die volgens mij ā€˜tegelijk’ plaatsvinden. En dan moet je dus de som van links naar rechts afwerken. Dus in dit geval eerst het delen, en daarna het vermenigvuldigen. En dan kom je op 16 uit.

Voor wie het ook maar iets boeit: ik heb net deze uitleg opgezocht nadat ik het zelf ook fout had Meneer van Dalen wacht niet meer - Nederlands Mathematisch Instituut

8 likes

Nu wil ik niet in discussie gaan met een algebra juf, maar vermenigvuldigen en delen hebben toch nog steeds dezelfde prioriteit? En dan werk je van links naar rechts, waardoor je dus eerst zou moeten delen.

Lijkt me echt raar als ze dat hebben veranderd??

4 likes

Maar vermenigvuldigen gaat toch sowieso voor delen?
Ik heb het zo geleerd: Meneer Van Dale Wacht Op Antwoord
Machten - Vermenigvuldigen - Delen - Worteltrekken - Optellen - Aftrekken

En sowieso gaan haakjes nog voor dat allemaal.
Dus dan
2+2= 4 haakjes gaan voor
2x4 = 8 want vermenigvuldigen gaat voor delen
8:8 = 1

3 likes

Ik heb hier geen zin meer in :cry:

33 likes

Overigens vind ik de discussie over wiskunde en ovulatie wel leuk door elkaar heen lopen hier. :joy: Zijn we toe aan vakantie?

@mei maar je werkt toch ook van links naar rechts nadat de haakjes zijn opgelost. Gedeeld door en keer zijn gelijk aan elkaar volgens mij. Al lijkt het nu wel op dat er toch verschillende manieren gehandhaafd worden.

7 likes

Volgens mij is dit gewoon een slecht geschreven probleem en hadden er meer haakjes gebruikt moeten worden om verwarring te voorkomen :woman_shrugging:

1 like

Niet met gerechten, wel heb ik enkele simpele Amish baksels gemaakt. Is al wel een tijdje geleden.

1 like
  • Nee totaal niet
  • Mwah beetje
  • Ja

0 stemmers

Vind jij dat er zoiets is als meer mannelijke taken en meer vrouwelijke taken in het huishouden?

Srry maar ik vind vuilnis wegbrengen echt een mannentaak 🫢

1 like

Hoezo, dat kan je toch niet alleen met je piemel doen of wel

90 likes