Stel je persoonlijke vraag #41

Nja als ze doodgaan veel toch wel?

1 like

Denk dat nu meer mensen dan ooit het snel doen omdat ze geld nodig hebben.
Ik eigenlijk ook maar hier op het forum lezen dat mensen moeten betalen die voorheen geld terugkregen zorgt toch weer voor uitstelgedrag.

2 likes

Jij denkt dat ze het dan allemaal schenken?

15 likes

Een deel erfbelasting natuurlijk. Dat is in hun ogen ongetwijfeld oneerlijk veel maar vergeleken met hun vermogen niets dus daarom stemde ik op nee

1 like

Bedoel je via erfbelasting? Hangt natuurlijk af per land, maar over het algemeen echt niks of heel weinig.

5 likes

Nee ik bedoelde inderdaad belasting over de erfenis zoals hierboven werd benoemd. Maar in mijn hoofd was dat dan een groter percentage dan in werkelijkheid.

2 likes

Nou ja misschien wel slimmer in gehaaide shit uitvoeren
Maar voornamelijk door regels te verbreken/mensen uit te buiten/ellebogenwerk denk ik
Naast privilege

10 likes

Ik denk dat ze slimmer of beter zijn dan rest, maar niet alleen dat. Het is een combinatie van factoren: ook geluk speelt een rol, en vaak ook privilege. Het belangrijkste is - denk ik - de juiste beslissingen maken op het juiste moment op de juiste plaats. En ook dat komt weer neer op combinatie slim zijn (om de opportuniteit te spotten), lef hebben (om de knoop door te hakken en bv. geld of tijd te investeren) en geluk hebben (toevallig op het juiste moment ergens zijn).

3 likes

Ik weiger te geloven dat iemand als Donald Trump slimmer en beter is dan vele anderen.

19 likes

Door estate planning, filantropie (:nauseated_face:), belastingconstructies etc. blijft er weinig geld over voor de belasting. Ondertussen komt er weinig tot niks terecht bij publieke diensten, zoals gezondheidszorg en sociale rechtsbijstand.

6 likes

Welnee zoveel mensen met goede ideeën en lef die nooit rijk worden. En laffe mensen met kut ideeën die stinkend rijk zijn. Volgens mij heb je vooral een combinatie van oud geld/privileges en een gebrekkig ontwikkeld geweten nodig.

14 likes

Sluwer is een beter woord

4 likes

Ik heb het vanochtend vroeg al gedaan

3 likes

Plus dat veel miljardairs hun geld ook hebben verdiend met technologie die ontwikkeld is met publiek geld (en daar dus niet naar terugvloeit). Geldt in elk geval voor de meeste Techmiljardairs.

5 likes

Ik kan de toewijding van een goeie scammer altijd wel waarderen. Mensen die totaal onethisch handelen maar daar wel heel veel moeite voor doen.

Vind het toch ergens knap.

In heeeel veel landen wordt er geen of amper erfbelasting geheven. Daarnaast bestaan er allerlei constructies om deze te omzeilen (zoals in Nederland de baby bv). Verder zijn mensen geen miljardair omdat ze een miljard op de bank hebben staan. Dit zit vaak in aandelen, waar weer een miniem percentage belasting op wordt geheven. Al met al komt er bijzonder weinig bij de belasting terecht als een miljardair overlijdt.

1 like

20% van een miljard is best veel toch haha, laat staan als ze meer hebben. Dan is het toch ineens wel meer dan een paar personen bij elkaar per
Jaar afdragen aan belasting toch?

1 like

Heel graag, als dat is waar ze behoeften aan hebben. We dwingen ze niet om bij ons te liggen en hebben ook gewoon eigen beddenz
Wij hebben dus een familie bed :wink:

3 likes

Nee want trickle down economie is een hoax en zet de hele economie stil zelfs

In de documentaire “Inequality For All” (Robert Reich, 2012) stelt ondernemer Nick Hanauer, fabrikant van kussens, het als volgt. “Het probleem van de toenemende ongelijkheid is dat iemand als ik, die zo’n 1000 keer meer verdient dan de gewone werknemer, geen 1000 kussens per jaar koopt. Zelfs de rijkste mensen slapen op één of twee kussens.

Het is feitelijk en paradoxaal zelfs zo dat ze, gerelateerd aan hun inkomen, juist te weinig uitgeven. Ze genereren met hun inkomen gewoon niet genoeg economische activiteit. Iemand die 10 miljoen euro per jaar verdient, geeft per jaar echt geen 10 miljoen euro uit. Hij consumeert niet voor 10 miljoen euro. Hij spaart het. En die geldstromen gaan de wereld rond, naar die plaats waar ze het meeste geld opbrengen, naar die investering met het hoogste rendement. Het gaat deel uitmaken van de mondiale kapitaalmarkt en wordt belegd in vastgoed, olie, goud, buitenlandse investeringen, overal waar het maar geld opbrengt.

14 likes

Dit topic is na het bereiken van de maximumlimiet van 5000 antwoorden automatisch gesloten. Continue discussion at Stel je persoonlijke vraag #41 (Deel 22).