Stel je persoonlijke vraag #41

Hoe lijkt het jou om nooit meer te hoeven werken?

• Fantastisch
  • Moet er niet aan denken
  • Neutraal
  • Ik wil stemmen

0 stemmers

@Salinger je bent niet alleen :laughing:

5 likes

Telt vrijwilligerswerk dan ook als werk?

2 likes

Oui

1 like

Nou in dat geval moet ik er niet aan denken. Zou het echt heel vervelend vinden als ik geen actieve bijdrage meer lever aan de samenleving terwijl ik dat wel kan.

8 likes

Ik heb wel eens een kaartje een sabbatical genomen en werd toen na een half jaar ook gek van mezelf, bij vrijwilligerswerk had ik ook het idee dat het niet zo serieus genomen werd als betaald werk

Maar ik zou wel bijv maar 24 uur ofzo willen werken en de rest niet zodat de werk prive balans beter is.

3 likes

Ja precies ik heb ook meer gestemt vanuit een ideale wereld waar niemand hoeft te werken haha. En niet van stel je stopt met werken omdat je geen zin hebt en leeft op een uitkering terwijl uwv achter je aan zit haha.

5 likes

Ik kan me zo voorstellen dat het eerst wel leuk is en ik uit mezelf dingen zou blijven doen, maar ik uiteindelijk toch een externe factor nodig heb om me aan te sporen om iets nuttigs te gaan doen. En ik moet echt iets te doen hebben want dat is gewoon veel beter voor mijn gemoedstoestand. Dus hmm, twijfel

3 likes

Ik ben er een paar dagen geweest in oktober dus buiten het seizoen. Nou wat een deceptie: alles was dicht en er was geen kip op straat. We moesten gewoon zoeken naar een restaurant wat open was. Anyway, eens en nooit meer. Ook niet in het hoogseizoen.

2 likes

Hahah ben je nou serieus?

1 like

Ooh je hebt gelijk, verkeerd gelezen!

2 likes

Is dit herkenbaar voor jou?

6390a49c08016

• Nee helemaal niet
  • Een beetje
  • Ja

0 stemmers

Ik had dit vooral vroeger heel erg. Hoe minder slaap hoe meer ik maar aan 1 stuk door aan het racen was.

1 like

Maar wel echt alleen die ene dag na de slechte nacht. Volgende dag is gegarandeerd klote.

12 likes

Hahah wat, inderdaad echt erg om te bewegen als zwangere vrouw :scream:

3 likes

Ja ik denk dat ik zonder slaap nog meer hyper ben, ben van mezelf helaas al vrij hyper. En dat je daardoor automatisch veel te snel over je grenzen gaat qua energie. Heb nu een aantal dagen echt weinig slaap gehad en als ik dan wakker word heb ik heel erg het gevoel van ohhh ny god ik moet uit bed dit en dat doen alles whaaaaa echt chaos :exploding_head: overigens niet carnaval gerelateerd want dat vier ik niet lol. Ik kan dan weer wel heel goed met 5 a 6 uur slaap. 6 uur functioneer ik nog het best denk ik maar dat is heel persoonlijk. Ik stond nu al om 8 uur in de supermarkt omdat ik me zo hyper voelde en heb al een maaltijd gekookt etc. En nu voel ik me opgefokt om niks. Ik wou dat ik goed was in mediteren :innocent:

Mediteer jij wel eens?

• Regelmatig
  • Nooit
  • Af en toe
  • Nee en wil ik ook niet
  • Nee maar zou ik wel willen

0 stemmers

Stel je vindt een portefeuille met €300 in. De gegevens van de eigenaar zitten er in, je kan hem dus gewoon teruggeven.

• Ik geef de volledige portefeuille terug, incl. € 300
  • Ik geef de portefeuille terug met een deel van het geld in, de rest neem ik als ā€œvindersbeloningā€
  • Ik geef de portefeuille terug maar haal al het geld er uit
  • Ik geef de portefeuille niet terug

0 stemmers

Kan jij aardappelen gemakkelijk/vlot schillen met een aardappel/schilmesje?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Kan jij appels vlot schillen met een schilmesje? Dat het er dus zo uit ziet:

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Thuis, als ik kan kiezen hoe ik mijn appels of aardappelen schil, gebruik ik een…

• Dunschiller
  • Schilmesje
  • Beide, afwisselend

0 stemmers

Inspiratie voor de poll: mijn ouders vinden dat dit een basic skill is dat je moet kunnen, maar ik kan het enkel met een dunschiller. Als ik bij vrienden ben, zie ik het ook steeds mensen met een dunschiller doen maar niemand met een schilmesje.

En toen ik onlangs aan een collega vroeg om een dunschiller mee te nemen van de Action, nam ze een schilmesje mee :sob:

1 like

Maar dit is ook heel normaal. Je lichaam heeft ongeveer 2 uur diepe slaap nodig per nacht om weer tot rust te komen/te herstellen. Als je dat niet haalt kom je dus niet tot rust en kun je idd hyperactief worden. Slaapgebrek is ook een van de grootste uitlokkers van een manie. Volgens mij zijn er ook wel onderzoeken geweest dat na iets van 3 nachten niet slapen iedereen manische symptomen ontwikkelt.

Soort van gerelateerde biecht: ik geef een slaapgroep, voor mensen met psychische klachten die daarbij ook heel slecht slapen. Dan geven we allemaal adviezen over regelmaat, geen caffeine savonds, uit bed als je wakker bent ed. Ondertussen heb ik zelf slaapproblemen maar ook een cola zero verslaving, blijf uren in bed liggen ook al ben ik wakker en kom in het weekend regelmatig pas na 12.00uur uit bed. Voel me zo schijnheilig :grimacing: geruststellend is wel dat mn co-therapeut nog erger is en in het weekend regelmatig pas om 16.00uur uit bed rolt :sob:

41 likes

En @Eddie absoluut waar! Dit is maar een klein deel hoor, maar meer in het kader van ā€˜alle beetjes helpen’. Als je slaaphygiene goed is geeft het geen garantie dat je beter gaat slapen. Maar een slechte slaaphygiene is sowieso niet helpend!

En we doen ook andere dingen dan dit hoor. Deels meer informatie over slaap (bijvoorbeeld dat uit slaaponderzoek blijkt dat iedereen eigenlijk meer slaapt dan ze zelf inschatten, dat je met leeftijd minder slaap nodig hebt dus het idee van ā€˜ik moet 8uur slapen’ niet reĆ«el is etc), meditatie/ontspanning/piekeren etc en we gaan aan de slag met negatieve gedachten rondom slaap (ā€˜het zal vannacht ook vast weer niet lukken’, ā€˜het wordt niets vandaag want ik heb maar 3 uur geslapen’). En het groepsaspect is ook wel helpend merk ik, ervaringen uitwisselen enzo.

Doel is ook niet dat na 6x de slaap genormaliseerd is, maar wel dat je er meer inzicht in hebt, weet wat er iig niet helpt en wat kan helpen ondanks minder slaap dan je zou willen, wel overdag te functioneren. Maar mijn groep maakt echt wel stapjes en dat vind ik zo leuk om te zien! :heart_eyes:

3 likes

Doe jij iets om je tosti extra lekker te maken?

• Ja, ik gebruik speciaal brood
  • Ja, ik gebruik speciaal beleg
  • Ja, ik doe een speciaal sausje
  • Ja, ik heb een speciale baktechniek
  • Nee

0 stemmers

1 like

Beetje mayonaise smeren aan de buitenkant van het brood. Bakt lekker krokant

7 likes

Yes! En dan het liefst in de pan

5 likes