Ja! Pan tosti’s zijn het lekkerste.
C: ik schil niet
Kan het prima met zo’n mesje, maar een dunschiller is wel veel makkelijker
Tosti maak ik het liefst met goede camembert, romatomaat en peper
Oke even semi related aan slaap, maar ik zat laatst Nachtdieren te kijken en daar kwam een vrouw in voor die elke keer als ze meer dan 2 uur sliep vreselijke clusterhoofdpijn kreeg, lijkt me zo verschrikkelijk. Ze moest zelfs een keer in coma gebracht worden omdat die hoofdpijnen maar aanhielden.
Ik denk dat je bedoelt na 3 nachten NIET slapen?
Ik slaap tegenwoordig veel beter dan in het verleden omdat ik vooral last had van angst als ik wilde slapen. Gewoon bang om te slapen als kind in mn eigen kamer met het licht uit. Mn ouders zeiden ook dat ik gesprekken hield met mensen die dan in mn slaapkamer waren en ik werd zooo bang om te slapen. Een polysomnografie heb ik gehad en de neuroloog vond het er redelijk okay uitzien. Wel overmatig veel in de REM sleep en wat zij noemen ‘sleep terrordisorder’. (Ineens wakker worden vanuit de diepe slaap) is echt heel raar. Tegenwoordig is het overmatige dromen mn ergernis maar ik ben nog steeds blij dat het niet meer zo slecht is. Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen die amper slapen/kunnen slapen helemaal kunnen doordraaien.
Kan jij over het algemeen goed in slaap vallen?
- Ja prima
- Nee
- Nah ik ben er oke mee
0 stemmers
Heel wisselend maar sinds dat ik werk slaap ik eigenlijk altijd wel snel. Toen ik nog studeerde lag ik meestal nog wel een uur wakker
Alleen guided. Ik ga naar yoga voor m’n rug en m’n gewrichten en daar doen we op het einde een ontspanningsoefening waarbij je gewoon onder een dekentje ligt te dommelen terwijl zij je door een meditatie heen praat. Eindigt altijd met van die klankschalen en dan voel ik me echt alsof ik gewoon een goed dutje van een paar uur heb gedaan ook al heb ik niet geslapen.
Maar zelf mediteren kan ik niet.
Het wisselt, maar laatste tijd is blijkbaar (fysiek) actief zijn en rust overdag in balans want slaap snel in en maak genoeg uren.
Als ik te weinig doe, pieker ik nog uren ipv snel inslapen.
Over het algemeen wel, als ik niet makkelijk in slaap kom is het een teken dat er iets niet goed zit (wat helaas de laatste paar maanden het geval is
Inslapen ja, doorslapen nee. Ik heb helaas wel veel slaap nodig, dus soms moet ik gewoon 10-11 uur in bed liggen om 8 uur te slapen. Maar ook periodes dat het random ineens wel goed gaat. En waar dat nou aan ligt, geen idee.
Terwijl ik dus voor mijn werk onder andere slaap-waak onderzoek doe bij patiënten. Maar dit is altijd het meest lastig op te lossen zoals hierboven ook al genoemd. Dat de slaap opzich in orde is, maar toch niet goed slapen. En idd slaaphygiëne en dergelijke werkt maar tot op zekere hoogte. Merk ik ook bij mezelf. Soms doe ik alles goed en lig ik toch de halve nacht wakker. Mega frustrerend. Voelt soms ook heel stom om het dan met mensen over hun slaap en tips e.d. te gaan hebben, terwijl ik zelf net zo kansloos ben.
Ik moet er wel even bij zeggen dat ik met spoed werd doorgestuurd voor scans en een neuroloog toen ik ernstige migraine met hele vreemde uitvals verschijnselen kreeg. Werd direct door de hele medische molen getrokken als 14 jarig kind. Daarna hebben ze dacht ik dat onderzoek nog 4 keer gedaan. De laatste keer vroegen ze me zelfs om dat vrijwillig te doen. Het kan voor die artsen interessant zijn. Bij mij wordt altijd wel die dingen uit de neus gehaald aangezien ik geen slaapapneu heb dus om het IETS comfortabeler te maken hoef ik geen draden in mn neus.
Zou jij vrijwillig een slaaponderzoek aangaan?
Het is voor 1 nacht. Je zit aan allerlei draden en kabels over je hele hoofd en lichaam. Het gaat om 23u 's avonds aan en om 7u 's ochtends uit. In die tijd moet je natuurlijk wel (proberen) te slapen)
- Nee
- Ja
- Misschien
0 stemmers
Ik heb dit onlangs gedaan.
Wordt idd vaak herhaald het onderzoek, om te kijken of er verandering in zit. Ik heb ook echt patiënten die voor de 4e of 5e keer komen. Of dan net weer een andere soort meting om te kijken of er dan wel wat uitkomt.
Wel fijn dat je die draden in je neus niet hoeft idd! Die vinden de meeste mensen het vervelendste. Moet zeggen dat ik elk onderzoek dat ik doe wel eens zelf ondergaan heb, waaronder mijn zenuwbanen onder stroom zetten en duizeligheidsonderzoek waarbij je duizelig wordt gemaakt. Maar dit heb ik nog nooit geprobeerd. Lijkt me wel ooit interessant eigenlijk, maar of je lekker slaapt betwijfel ik ja.
Ik vind ronde dingen schillen met een dunschiller helemaal niks. Een dunschiller ligt dan niet lekker in de hand. Geef mij maar een goed scherp schilmes. Het blijft leuk om zo dun mogelijk te schillen zonder dat het schil knapt.
Je slaapt absoluut niet lekker en omdat je weet dat alles gemeten wordt sta je nog meer onder druk. Ik slaap het liefst op mn buik, probeer dat maar met al die apparaten aan je lichaam en aan je hoofd . Het duurt ook zo lang om aan te brengen. Ik heb oprecht daarom mezelf aangeleerd om op de zij in slaap te vallen. Dan kan ik slapen en kunnen zij het beter meten met al die apparaten. Maar ik sta er juist daarom wel achter om het te blijven doen voor betere resultaten voor andere mensen . Mag ik vragen wat voor onderzoeken jij doet?
Ik werk een paar dagdelen per week in een slaapcentrum en daar doen we polysomnografie (is met al die draden op het hoofd ook), polygrafie (eigenlijk alleen de apneutest is dat), actigrafie (meting van iemands ritme een week lang met een soort horloge), MSLT (dan slapen mensen een dag in het ziekenhuis, meerdere keren per dag om te kijken hoe snel ze de REM-slaap bereiken en epilepsietesten tijdens slaap (alleen de draden op het hoofd maar dan een stuk of 30).
Opzich mag je met onze apparatuur iig wel op je buik slapen, daar moet het tegen kunnen. Maar zal heel lekker liggen. Apparatuur verschilt per ziekenhuis/slaapcentrum denk ik. Aanbrengen per persoon denk ik haha. Ik heb collega’s die een uur nodig hebben, ik kan het zelf in 20-25 minuten.
Ik denk dat dit een aanpassing is die vooral voordelig voor de familie is. Die hadden ook voor de Netflixdeal opeens hun excuses voor het antisemitisme van Roald aangeboden (wat terecht is, maar… dit is lekker voor de estate en die profiteert ervan). Er is niks oprechts aan.
Roald Dahls boeken zijn gewoon grof en bevatten harde woorden. Er wordt zelfs gevloekt in Matilda. Het is aan de ouders om dit bespreekbaar te maken. Of plaats een voorwoord in het boek ipv een verhaal aan te passen.
Het is natuurlijk wel een interessante kwestie, want hoe ga je om met verhalen die jaren geleden geschreven zijn en waar de auteur niks meer over kan zeggen.
Ik vind het wel goed dat (al jaren geleden) de boeken zijn aangepast wegens racisme. Voordat iemand denkt dat ik dat toppie in boeken vind.
Oh shit geef ik weer mijn mening over boeken.
Hiermee blijft het woord dik een ‘vies’ woord terwijl ik het juist zo fijn zou vinden als het een neutraal woord gaat worden