Stel je persoonlijke vraag #41

Zolang als dat ze kunnen uitleggen waarom taalwijzigingen nodig zijn en wat er precies veranderd is zie ik het niet als een probleem om af en toe kritisch naar specifiek de kinderboeken te kijken. Juist om ervoor te zorgen dat ze nog een generatie voor alle kinderen kunnen meegaan.

Edit: @Luzarl de vraag is natuurlijk waar dik in deze context voor dient. Niet om een leuk en gelukkig karakter te beschrijven

4 likes

Dat hoeft toch ook niet? Ik denk dat ik je verkeerd begrijp misschien? Maar ik lees liever dik dan allerlei eufemismen daarvoor

1 like

Bij de bagels & beans

• Eet ik de bagel met mijn handen
  • Eet ik de bagel met mes en vork
  • Dit verschilt
  • Anders

0 stemmers

De vraag is of je nu allerlei eufemismen krijgt. Volgens mij laten ze het nu gewoon weg. Het ding met dit soort kinderboeken is dat dingen als dik, lelijk, de vorm van een neus, een kapsel gebruikt worden om iets te zeggen over karakter. Als het karakter dik is, moet je gewoon dik kunnen zeggen. Als het karakter een hebzuchtig verwend nest is, moet je je afvragen waarom je hem als dik beschrijft. Individueel boeit het niet, maar als alle verwende, hebzuchtige, onsportieve, luie, impopulaire karakters in kinderboeken dik zijn is dik geen neutrale beschrijving meer, maar een waardeoordeel.

13 likes

Oké ja ik ben niet voldoende begaan met kinderboek om hier specifiek iets over te kunnen zeggen maar ik hoop dat ze het nu inderdaad niet gaan vervangen voor andere woorden

1 like

Nou dan mag jij het de volgende keer bij mij doen lol. De eerste keer was ik zenuwachtig maarja ik had geen idee wat me te wachten stond. Die vrouw was vrij kil en de band die om mn middel moest pastte niet en moest via een ander ziekenhuis geleverd worden en daarom was ze boos. Dit zei ze toen ze klaar was met alle draden en alles tegen mijn moeder. Alsof mn moeder iets van die afmetingen wist?!?!? Heel onaardig allemaal. Moest bijna huilen lol. De andere onderzoeken in andere ziekenhuizen (2 andere) een veel betere ervaring gehad. De resultaten gaan wel altijd naar dezelfde 2 neurologen. Ze konden wel een keer zien dat ik slaapparalyse had en hoe dat in de zenuwen in mn benen liep en hoe alles in mn hasses erop reageerde plat gezegd haha. My god het brein en slapen is sowieso zo enorm gecompliceerd he. Maar wel interessant! Heet dat niet knf laborant?

1 like

ik vind dat voorbeeld van die heksen ook onnodig. De heksen waren nou eenmaal kaal en om minder op te vallen droegen ze een pruik.

7 likes

Heb je weleens iets ernstigs/groots gefaket om ergens onderuit te komen of sympathie te krijgen? En dan bedoel ik niet zoiets groots als zeggen dat je kanker hebt, maar iets groters dan zeggen dat je hoofdpijn hebt of slecht hebt geslapen? Dus bijvoorbeeld dat je bent flauwgevallen of van de trap bent gevallen?

• Nee, geen behoefte/niet nodig
  • Ja en dat is toen uitgekomen
  • Ja en dat is nooit uitgekomen
  • Nee, maar zou ik wel willen, maar durf ik niet/vind ik niet netjes

0 stemmers

Edit: oh nee, de poll is anoniem, dat wilde ik niet. Maar willen de mensen die op ‘ja’ hebben gestemd, ook vertellen wat ze hebben gezegd?

Oh ja vaak zat toen ik nog bijbaantjes had. Een grote snee in mijn been, ik heb heek vaak “mank” gelopen omdat ik zogenaamd door mijn enkel was gegaan, mijn opa is eens een keer overleden (terwijl hij al dood was)

Echt om me rot voor te schamen. Maargoed dit was allemaal onder de leeftijd van 18 en zou dit nu niet meer doen en zelfs durven.

Ik deed dit overigens niet om sympathie op te wekken, ik kreeg gewoon hele erge paniek van werken en pakte alles aan om er onderuit te komen.

15 likes

Ja precies zoals al tijden gebeurt met oa de bijbel en klassiekers in de literatuur.

3 likes

1 keer, werkte in een restaurant en had al ruim van tevoren aangegeven dat ik niet met kerst kon werken, maar toen hadden ze me toch ingeroosterd. Ik had ook al ontslag genomen (omdat ik wat anders had gevonden, niet vanwege dit), het zou mijn laatste shift zijn, en ik heb toen gezegd dat mijn opa was overleden. Vermoed dat ze wel doorhadden dat het niet waar was, maar ja, wat gingen ze doen, me ontslaan? Heb twee weken erna mijn uniform ingeleverd en dat was het.

4 likes

Ik snap niet hoe ze het woord dik naar enorm hebben veranderd haha. Ik word liever dik (feit) genoemt dan ENORM. Rustig het is maar vet ik ben geen reuzachtig beest.

28 likes

Zal ook wel niet om een normaal persoon gaan of wel? Dat verwende kind dat opzwelt tot een bosbes ofzo

Een vriendin vertelde dat ze met voorlezen regelmatig de namen van jip en janneke omwisselt omdat het anders wel heel ouderwets en stereotype is

1 like

Aanvullend hierop vond ik dit een verhelderende thread: https://twitter.com/ArbiterOfTweets/status/1627220334888853507?s=20

18 likes

Dr zit een dik kind in sjakie en de chocolade fabriek toch. Die teveel eet enzo.

3 likes

Ja die verdronk in een chocolade rivier

3 likes

Wow! Ik had eerst nee gestemd maar door deze thread kan ik het nu wel beter plaatsen

1 like

Beste Roald Dahl boek?:

• Charlie and the chocolate factory
  • James and the giant peach
  • The Witches
  • Matilda
  • Een ander boek namelijk
  • Nooit wat van gelezen/ allemaal stom/ nvt

0 stemmers

6 likes

De GVR.

39 likes