Stel je persoonlijke vraag #41

Ik zat op jenaplan onderwijs en wij begonnen regelmatig (of altijd?) in de kring.
Op woensdag moesten mensen ook een nieuwsartikel meenemen en dat gingen we dan bespreken. En de boekbespreking was in de kring. En op maandag iedereens week aanhoren.
Dat vond ik het stomste toen ik zelf voor de klas stond. Dat kringen maken in veel lokalen helemaal niet goed ging terwijl het een zoveel fijnere werkvorm is bij groepsinteractie dan aan tafel zitten.

6 likes

Bah dit gebeurde me ook een tijdje in een overvolle trein. Mensen moesten staan in het gangpad etc. Het was echt niet te doen zo goor. Het mn deodorant bus gepakt en mee rond gespoten. Ik ruik liever dove go fresh.

Oh, ik was de nieuwskring helemaal vergeten! Wij hadden ook voor elke week een voorzitter en hulpvoorzitter, die leidden de kring dan (Freinet onderwijs). En vanaf de middenbouw kon je van tevoren opschrijven wat je wilde vertellen in de kring: een klacht, een felicitatie of een goed idee oid.

En dan kreeg je verhalen als: ik heb een felicitatie voor Mirjam, want ze wilde haar evergreen ruilen voor mijn sultana.

9 likes

Ja ik had ook jenaplan en heel veel kring dingen. Goede herinneringen aan! Wij hadden ook een “besprekingsschrift” waar je dan in kon zetten wat er besproken moest worden of als er een probleem was. Love it.

6 likes

Nog trauma’s van het jongetje die elke week vertelde dat hij naar opa en oma in Zutphen was geweest.

21 likes

Oh ja elke maandagochtend hoe iemands weekend was geweest. Eerst met een beer wtf, diegene die aan het vertellen was had de beer op schoot en daarna mocht je hem doorgeven aan iemand anders. Later mochten we iemand aanwijzen. Wat ik eigenlijk een beetje vreemd vind, het lijkt me fijner als de juf beslist wie er mag/wil vertellen.

2 likes

Omg echt trauma’s aan de juf die ZO boos werd toen ik 2 keer ‘en toen’ in m’n verhaal zei.

5 likes

Ik had laatst een voorstelrondje waar iedereen de betekenis van zijn/haar/hun naam moest vertellen :confused:

3 likes

Het was vooral tenenkrommend, want weinig wisten wat hun naam betekende. En de begeleider (was een cursus) was nogal zweverig die beweerde dat je aan je naam kon zien of je hechtere band met je vader of moeder had.

2 likes

Flip

1 like

Ik werd altijd heeel nerveus, want als kind stotterde ik mega erg dus dat werd natuurlijk nog 1000x erger in zo’n kring of met klassikaal lezen etc.

5 likes

Hallo daar ben ik weer, ik ben Flip de beer! Bij wie mag ik logeren, wie is het deze keer?

18 likes

Hallo daar ben ik weer! Ik ben Flip de beer. Bij wie mag ik logeren ? wie is het deze keer?

17 likes

Hahahah stuk

2 likes

Dit lied heb ik nog iets te vaak in mn hoofd

Pff same. Maar toen ik bij de kleuters ging werken hadden ze geen Flip maar Borre
 :sweat_smile:

Ik ben blij dat mijn school daar niet aan meedeed. Die maakte ons kleuters bang met buitenaardse wezens die in onze klas waren geweest.

Zo klote
 ik bloosde altijd, stond ik daar weer met een rode kop en er waren dan altijd van die kutkinderen die zeiden ‘oh je wordt helemaal rood’ ja dat heb ik door, dank voor de info :+1:

3 likes

Ik had een leraar op de middelbare school die dat deed :rage: Wat een lul eigenlijk

1 like

Er is een juf op tiktok die in de klas vragen stelt als:
“Wie heeft er vandaag of gisteren gedoucht?”
“Wie heeft er gisteren iets met aardappels gegeten?”

En dan moeten ze op hun stoel gaan staan als dat op hun van toepassing is. Ik kan het filmpje niet meer vinden. In de reacties ook allemaal docenten van “ja goeie! Zo kan je veel informatie verkrijgen over hoe het thuis met de kinderen is.”

• Ik vind dit gewoon prima
  • Ik vind dit niet kunnen
  • Ik heb hier geen mening over
  • Wij deden dit ook wel eens op de basisschool
  • Wij deden dit niet op de basisschool

0 stemmers

Ik vind het dus niet kunnen omdat de kinderen gepest kunnen worden doordat naar voren komt dat ze niet vaak douchen oid. Iemand gaf ook in de reacties aan van ik vond dit altijd vreselijk want ik douchte niet vaak en daar werd ik mee gepest.

1 like