Ja dit inderdaad! Ik heb ADD en ik slik al jaren (bewust) geen medicatie meer en heb er ooit even cognitieve gedragstherapie voor gehad. Maar ik vond het toen wel heel fijn om te weten dat mijn ‘gedrag’ wel ergens vandaan komt. Het verklaarde heel veel. Niet alleen de concentratieproblemen, maar juist ook die hyperfocus op iets soms ineens vanuit het niks.
Ik heb het ook jaren bij mijn vriend vermoed, en die is uiteindelijk het traject ingegaan en gediagnosticeerd met ADD. Wij kregen ook vaak de vraag waarom we dit nog op latere leeftijd zouden willen weten maar hij liep soms echt tegen dingen aan, en ik ook met hem. Bepaalde reacties of manieren van aanpak. Nu we het weten is het wel fijn om te weten waar bepaalde dingen vandaan komen en dat als het uit de hand loopt (zoals tijdens de opleiding) dat er medicatie bestaat. Het is dus inderdaad soms fijn om erachter te komen!
Ik vind het chill om jullie dingen te lezen. Ik wil eigenlijk ook gewoon meer bevestiging dat bepaalde dingen die ik doe ergens door komen. En dat ik niet dom of lui ben ( Deels wel natuurlijk )
En hoe ik met bepaalde dingen om kan gaan. Of dat nou medicatie is of iets anders maakt me niet uit.
Zolang ik maar niet meer 3000 dingen te gelijk denk haha.
Ja soms had ik middenin zo’n focus een “Omg ben ik gestoord?!”-moment. Alsof ik aangedreven werd door iets wat ik niet kon beheersen, dacht aanvankelijk dat ik letterlijk gek aan het worden was. En dan was zo’n hyperfocus over en voelde ik me weer normaal en dan keek ik erop terug van wtf dit is niet normaal, hoezo dacht/deed ik dat. Nu ik weet wat het is, dat het erbij hoort, is heel veel van die anxiety eromheen weg en heb ik ook door als ik erin raak en weet ik dat het geen gekte is.
Hahaha ja ik ook inderdaad. Ik had ook altijd een hyperfocus met van die wazige dingen. Dan was ik ineens compleet geobsedeerd door het songfestival ofzo. En dan was het daarna ook ineens weer over.
Heb je zelf adhd of werk je in de geestelijke gezondheid?
Huh, is dit je persoonlijke mening of kan je dit onderbouwen? In het eerste geval: nogal ongepast
Ik zou het niet toxic noemen, maar ik zie zo vaak filmpjes voorbij komen waarvan ik denk dat het normale eigenschappen zijn. Nu heb ik zelf ADD (13 jaar geleden gediagnosticeerd dus volgens mij is het inmiddels gewoon adhd) dus vraag ik het altijd aan mijn man en die herkent zich er ook vaak gewoon in. Dus ik vind het vooral foute informatie en letterlijk alles aan je diagnose willen hangen.
Heh? Wat heeft het hebben van een label met geloven te maken? Het is geen sprookje.
Een “neurodiversiteit” is iets wat wetenschappelijk is vastgesteld en waar jarenlang onderzoek naar gedaan is en continue naar gedaan wordt. Hoe heeft dat met geloven te maken?
Dat er tegeneoordig meer mensen (vooral vrouwen) een diagnose krijgen, heeft te maken met de nieuwe verbeteringen in de gezondheidszorg. Er komen niet meer mensen met een label bij, want deze mensen hebben al onbewust een label.
Een label kan in sommige gevallen je leven redden.
De enige reden die ik kan bedenken om bij twijfel je niet te laten diagnosticeren is onzekerheid of bang zijn voor een deuk in je ego.
Overigens ben ik wel een enorme tegenstander van jezelf te diagnosticeren op basis van TikToks en Insta posts. We zijn geen Amerika en gezondheidszorg is hier betaalbaar. Ja, de wachttijden zijn lang, maar met verkeerde informatie kan je jezelf behoorlijk dwarszitten
Ik heb het niet perse over die pagina’s. De pagina’s die ik bedoel bestaan inmiddels niet meer.
Ik heb een keer gekeken naar tekenen van autisme op tiktok. Als je in je ogen/gezicht wrijft kan het zo zijn dat je autisme hebt
Wel fijn dat mensen nu makkelijker ervaringen kunnen delen over diagnoses, maar er zit een hoop rommel tussen.
@buffel je weet toch dat diagnose niet gelijk staat aan een pilletje? Het kan ook handvatten geven over hoe je met sommige dingen om te kunnen gaan.
Dat is nog netjes verwoord
Maar mensen: neem bij twijfel contact op met je huisarts of speciale centra.
En zou wel makkelijk zijn als een pil meteen je gedrag verandert. Ik moet nog steeds met medicatie rekening met dingen houden
Oh ik had het over tiktok en Insta, ik dacht dat je het over topics als in onderwerpen had haha.
Wordt ook bij de kleuters gebruikt om te kunnen achterhalen of ze ontbeten hebben. Ik kan me herinneren dat een bevriende leerkracht dit deed zodat er nog even boterham gesmeerd kon worden voor een kind.
Ik vraag me af of zo openbaar wel de juiste manier is om dit te achterhalen
Het gaat over onderwerpen ja maar het waren insta pagina’s die alleen daar over gingen. Het was fijn voor de herkenning maar uiteindelijk ontstond daar een nogal toxic community uit en zijn al die pages gestopt haha.
Edit: Ik was zelf geen onderdeel van die community, ik volgde alleen 2 pages.
Bedoel je met openbaar tiktok?
Want zo bedoel ik het niet. De leerkracht vraagt in de ochtend: Wat zat er op je brood vanochtend? Komt geen Social media bij kijken.
Ik denk vooral dat een relatie die voor de één goed is voor de ander mwah of slecht is. Dus volgens mij bestaat er niet zoiets als een goede of slechte relatie, als in, je kunt daar geen kwalificatie aan hangen als je zelf niet in de relatie zit. Uitzonderingen als relaties waarin bijvoorbeeld mishandeling voorkomt daargelaten natuurlijk.
Oh shit, ik bedoel publiekelijk. Zo voor de klas. Wil je wel dat je klasgenootjes dat van je weten? Misschien snappen kleuters niet het plan erachter, maar misschien over 2 jaar wel en wordt dat kind dan getreiterd.
Ik vind het lastig, want ik vind het wel heel lief als leraren hun leerlingen willen helpen.
Even hierop voortbordurend:
Denk jij dat mensen in je omgeving over het algemeen een rooskleuriger beeld hebben van jouw relatie dan dat hij daadwerkelijk is?
Anoniem
- Ja
- Geen idee
- Nee onze relatie is juist beter dan dat de buitenwereld denkt
- nvt
0 stemmers
Denk jij weleens bij stelletjes om je heen dat hun relatie minder goed is dan dat ze het doen laten overkomen?
Niet anoniem
- Sowieso
- Een enkele
- Nee
- Nog nooit over nagedacht
0 stemmers