Stel je persoonlijke vraag #41

Ik heb zelf stukjes voorbij zien komen en die vond ik echt schokkend. Het hele verhaal lezen kan momenteel niet want de schrijver heeft het offline gehaald. Zegt voor mij ook al genoeg. Als er niks aan de hand is sta je gewoon achter je werk toch.

4 likes

Ik heb nog nooit iets van Pim Lammers gelezen. Maar ik ben wel benieuwd hoe de mensen die op deze poll hebben gestemd het betreffende verhaal gelezen hebben. Aangezien de meeste het als een verheerlijking van pedofilie hebben ervaren. Kan iemand er iets over toelichten?

1 like

Ik vind dit eigenlijk precies hetzelfde als Lolita. En ook als bijvoorbeeld Mijn meneer van Ted van Lieshout, die naast dat boek ook heel veel jeugdliteratuur maakt en ook na dat boek veel heeft gedaan bij de Kinderboekenweek. De selectieve verontwaardiging hierover snap ik niet helemaal.
Maar de persoon die met deze ‘analyse’ is begonnen ‘vond er ook al wat van’ dat Pim Lammers boeken schrijft voor kinderen waar homoseksualiteit (tussen volwassenen) en transgenderidentiteit een rol speelt dus heel neutraal kwam die ook al niet over.

Overigens snap ik best dat je daar kritiek op kan hebben maar iedere simpele ziel op internet en allerlei vreselijke extreemrechtse en complotsites buitelen nu wel over elkaar heen om hem tot pedo te bestempelen en dat vind ik wat al te simplistisch.

9 likes

Maar iets beschrijven is toch niet hetzelfde als verheerlijken? En mogen bepaalde gebeurtenissen dan alleen nog maar vanuit het perspectief van het slachtoffer worden beschreven, omdat het anders misschien als verheerlijking gezien zou kunnen worden? Het is prima om het hoofdpersonage onsympathiek te vinden toch? En fictie is fictie.

En als ik het goed begrijp gaat dit dus over een verhaal dat de schrijver ooit heeft geschreven, maar dat heeft helemaal niets met het kinderboekenweekgeschenk te maken. Dus ik snap echt niets van deze discussie tbh.

3 likes

Ik maak me dr niet druk om want wat moet ik met een kinderboek.

10 likes

Mensen lees anders eerst even wat stukjes online voordat je deze persoon gaat verdedigen en zegt dat allemaal wel meevalt

1 like

Ik weet niet of je het tegen mij had maar ik heb het gelezen en het is shocking. Maar dat mag toch. Het boek is shocking en de hoofdpersoon onsympathiek. Geef het boek 1 ster op goodreads.

Ik blijf er bij dat dit boek uit het verleden niets te maken heeft met iets dat hij nog moet gaan schrijven.

Als je kijkt naar de populariteit van alles rondom true crime vind ik het raar dat hier dan zo spastisch over wordt gedaan. En dit is dan nog gewoon een verzonnen verhaal.

9 likes

Hahaha Jaaaaa klopt! :rofl:

3 likes

Ik heb het boek niet gelezen maar wel de film gezien en die vond ik echt megasterk. Heel oncomfortabel om naar te kijken maar wel echt goed en wat mij betreft sensationaliseerde de film ook helemaal niet, het was eigenlijk een hele sobere film.

Het Pim Lammers verhaal durf ik niks over te zeggen zonder het zelf gelezen te hebben trouwens, in principe zou ik zeggen dat het los van elkaar moet (kunnen) staan maar misschien dat ik er anders over denk als ik het gelezen heb :woman_shrugging:

2 likes

Ik mis de memo over dit verhaal. Heeft Pim het daadwerkelijk uitgeoefend of is het fictie? Enlighten me.

1 like

Oh ja dit klopt, never mind.

2 likes

Als jij het gelezen hebt had ik het niet over jou. Ik wist eerlijk gezegd niet eens of je het gelezen had en wilde de post sowieso aan niemand specifiek richten.

Ik vind persoonlijk dat er geen enkele ruimte moet zijn voor pedo literatuur zoals dit verhaal, Lolita, bepaalde passages uit de GoT boeken etc. Het lijkt me normaal dat mensen dit afkeuren en dat er ophef over is. Fictie of niet. Ontzettend veel kinderen gaan gebukt onder seksueel misbruik. Het is één van de foutste dingen ter wereld. Ik vind dat niet alles gezegd of geschreven mag worden, en pedofantasieën horen daarbij. Dat extreemrechts dit toevallig ook vindt (en misbruikt) is jammer, maar verandert niks aan mijn mening.

Over true crime mag ook zeker meer ophef komen! Ik vind dit een nare hype vanwege de manier waarop geweld en moord in beeld gebracht wordt (en uiteraard vanwege de verheerlijking van de daders en het gebrek aan respect naar nabestaanden en slachtoffers).

2 likes

Getekend,

Jij en de ayatollah die een fatwa over Salman Rushdie uitriep

23 likes

Kinderachtige reactie.

6 likes
Lolita

Nou Lolita schijnt dus helemaal verkeerd uitgelegd te worden. Het hele idee van de schrijver was juist om te laten zien hoe vreselijk het is. Interessante gesprek was daar laatst over in de podcast boekenfm.

Spotify

6 likes

Helemaal niet kinderachtig.

De vrijheid van meningsuiting is een groot goed en ik vind het eng hoe snel mensen bereid zijn dat in te perken in een vrij land.

24 likes

Ik vond de Canadese versie wel echt heel grappig, maar ja daar zaten Tom green, Colin mochrie en Jon lajoie in, dus het kon eigenlijk al niet meer mis gaan voor mij haha

1 like

Dit is iets wat ik echt alleen maar van het forum ken:

Heb jij ooit een amandelsteentje gehad?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

2 likes

Ja ik heb het boek gelezen. Al wel paar jaar geleden maar wat me bij is gebleven is de beklemmende sfeer van het boek. Pedoflie werd niet verheerlijkt maar heel rauw beschreven. Totaal niet sensationeel. Ik ken het verhaal van Pim Lammers niet maar puur gebasseerd op het stukje wat ik hier ergens las, niet te vergelijken met Muidhond.

3 likes

Het idee van het Lolita is dat je meegezogen wordt in de waanideeën van Humbert Humbert (hoofdpersonage). De hoofdpersonage is geen held in dit verhaal en probeert alles wat hij doet te rechtvaardigen in dit boek. Als je denkt dat pedofilie verheerlijkt heb je weinig begrepen van het verhaal.

Het probleem zit eerder met wat na het verhaal gebeurde. Doordat het boek en film zo’n hit waren, kan je nu allerlei ‘sexy’ kleren (waaronder een string ) kopen met de naam lolita erop.

7 likes