Stel je persoonlijke vraag #41

Vind je kind als je prioriteit vrij gezond klinken

30 likes

Ik weet ook niet zo goed wat dat dan echt betekent in de praktijk, iemand op 1 zetten?

6 likes

Mij lijkt het nu juist een uitstekend idee om je kind op 1 te zetten. En trouwens ook wel iets wat je van je ouders mag verwachten, wat zullen we nou krijgen zeg.

10 likes

Ik ben benieuwd.

Je hebt gesolliciteerd en het proces is nog gaande. De recruiter/manager/wat dan ook wat voor jou van toepassing is heeft een artikel gepost op linkedin met daarin 10 dingen die je beter niet in je brief kunt schrijven naar aanleiding van alle brieven die hij/zij heeft ontvangen.

Jij

• Wordt daar onzeker van
  • Wordt daar een beetje onzeker van
  • Wordt daar niet onzeker van

0 stemmers

1 like

Ik vind dat vooral onprofessioneel en ga me afvragen of ik nog voor die club wil werken

59 likes

Ja vind ik ook een beetje :flushed: maar het is zo’n groot bekend net professioneel bedrijf dat ik er echt even van in de war ben?

2 likes

Hey maar ben je nou alweer aan het solliciteren, je zit hier toch nog maar net? What’s up?

3 likes

Ik heb het idee dat recruiters er altijd een ludiek verhaal van maken, zou me niks verbazen als hij gewoon 10 algemene tips heeft gehaald van Google. Neemt niet weg dat ik er waarschijnlijk zelf ook wel van zou balen als ik zo iets zou zien

5 likes

Ja klopt! Het bedrijf is super leuk en ik heb ook leuke collega’s maar ik mis toch de connectie met de journalistiek dus ben een beetje rustig aan het verder kijken en eigenlijk wilde ik ook nergens op reageren maar gewoon de markt in de gaten houden. Een paar weken geleden kwam ik toch een baan tegen die ik heeel graag wil (hetzelfde als wat ik deed bij de krant, maar daar moest ik weg) dus toen heb ik gesolliciteerd. En nu dus afwachten.

5 likes

Maar is het naar aanleiding van de reacties op deze specifieke vacature, of in het algemeen? Als het dat laatste is, denk ik er een stuk gematigder over. Maar toch vind ik het niet zo respectvol naar de sollicitanten, je weet dat ze je waarschijnlijk op LinkedIn tegenkomen via het bedrijf en solliciteren voelt altijd wat kwetsbaar.

2 likes

Oh ja dat vind ik dus niet oké. Ga ook eerst je procedures afronden denk ik dan, en sowieso zou ik als werkgever heel voorzichtig zijn met het delen van zulke info. Was het niet om privacy redenen, dan toch wel om mijn imago als werkgever niet te schaden. Zeker in de huidige arbeidsmarkt.

3 likes

Ik heb een keer een afwijzingsmail gehad waarin een hele opsomming stond van kandidaten waar ze dus niet op zaten te wachten. Hele lijst met beroepen en achtergronden van mensen die gereageerd hadden maar die ze blijkbaar niet geschikt vonden voor de functie. Was niet op mij van toepassing maar ik vond het niet zo respectvol naar de betreffende kandidaten. Het zal je maar overkomen, dat je met de beste bedoelingen een sollicitatie schrijft en vervolgens iedereen kan lezen dat ze mensen met jouw achtergrond niet willen hebben.

12 likes

Waauw wat bizar. En had iedereen die maill gehad? Kan echt niet. Maar ik zie ook overal traineeships en opleidingen om binnen 6 maanden recruiter te worden terwijl het best wel een beroep is waar je veel empathie en inlevingsvermogen voor moet hebben, dus misschien gaat het soms daar mis?

1 like

Ja daar leek het wel op want het was verder een standaard afwijzingsmail. Echt bizar. Vind dat ook helemaal geen leuk bedrijf meer sindsdien.

1 like

Nee geen namen maar wel hele specifieke beroepen en achtergronden. Dus als het over jou ging dan had je dat er direct uit kunnen halen.

Edit: het ging zeg maar zo: 'we hebben veel reacties gehad blablabla maar voor deze functie zijn we niet op zoek naar mensen met een achtergrond in terreurbestrijding, internationale marketing, kunsthistorici, etc.
En het stomme was dat het ook nog eens een mega slecht betaalde baan was, echt iets waar je alleen op solliciteert omdat het je leuk lijkt. Dus ze hadden ook kunnen denken ‘wat tof dat een kunsthistoricus bij ons wil werken’ maar in plaats daarvan gingen ze iedereen laten weten dat ze niet zaten te wachten op kunsthistorici. Alsof ze die mensen even aan de schandpaal wilde nagelen omdat ze het ĂŒberhaupt in hun hoofd gehaald hadden om te solliciteren.

17 likes

Ik heb ook eens zoiets aan de hand gehad, een mail naar een grote groep sollicitanten waar ze alle fouten in de brieven gingen opnoemen :unamused:

1 like

Wat bizar, en inderdaad, echt een gemene toon eigenlijk.

3 likes

Ik vind dit heel fout, alsof die recruiter wil benadrukken “kijk mij belangrijk zijn”.

Ik heb als leidinggevende al vaak sollicitaties gehad en ik geef iedereen een gelijke kans, ook al vind ik hun brief niet wauw of lijkt hun achtergrond op het eerste gezicht niet relevant. Je moet een sollicitant altijd respectvol benaderen. En ja, dat kost me een stuk meer tijd, maar zo heb ik wel al verrassende kandidaten gehad die uiteindelijk het meest geschikt waren voor de functie.

8 likes

Ja dat gaat sowieso mis haha, ik ken ook best veel mensen die niet wisten wat ze moesten doen en toen recruiter zijn geworden, want dan word je heel vaak alsnog aangenomen zonder relevante ervaring. Heb niet echt het gevoel dat daar een strenge selectie is.

3 likes

dat ze aanbieden dat je kosteloos een nieuwe taart mag ophalen. dat hoef ik dan niet want ja het event is voorbij en de rest van de taart was neem ik aan goed?
maar gewoon dat ze dat aanbieden. als ze ook nog een cadeaubon uitschrijven dat ik later de taart kan ophalen, vind ik het helemaal fantastisch.

7 likes