Stel je persoonlijke vraag #41

Lol ik was ook jong toen ik naar de middelbare school ging, had twee klassen overgeslagen. Toen vroegen m’n ouders bij de open dag van het barleaus hoe ze met dat soort dingen om gingen daar, was het antwoord letterlijk om gewoon over m’n leeftijd te liegen :”) en een heel verhaal daar over of m’n opa misschien wel in het Barleanenboek stond echt vreselijk, ken ook eigenlijk geen leuke mensen die daar gezeten hebben

2 likes

Nouja ik heb 't gedaan maar je doet letterlijk in 1 ander vak examen. Alsof je spaans kiest ipv Frans/Duits, dat vindt niemand bijzonder

1 like

Nee hoor, staat gewoon VWO op je diploma

8 likes

De irritantste mensen zijn toch echt degenen die tweetalig vwo hebben gedaan. Dat zijn de vegans onder de scholieren.

52 likes

Serieus??? Woow.
Waarom zeggen mensen dan zo expliciet dat ze gymnasium hebben gedaan? Ik hoor het ook vaker benoemd worden dan mensen die tweetalig onderwijs hebben gedaan.
Mensen benoemen toch ook niet welk profiel ze gedaan hebben?

2 likes

Wij hebben ook ouders op school die specifiek om een gymnasium advies vragen i.p.v. vwo, terwijl het geen verschil is en het niet uitmaakt voor aanmelden op de middelbare school.

2 likes

Misschien ben ik bevooroordeeld want ik heb zelf dus tweetalig vwo gedaan :grimacing::grimacing::grimacing: maar ik heb het idee dat mensen dat veel minder snel noemen dan gymnasium juist? Ik ken mensen waarvan ik er pas megalaat achter kwam dat ze tweetalig hebben gedaan terwijl het bij gymnasiummensen op de een of andere manier altijd heel snel ter sprake komt dat ze gymnasium hebben gedaan

5 likes

Oh dat leek me echt zo leuk!
Bij ons was dat er niet helaas maar dat had ik zeker willen doen :joy:

Een vriendin van mij die ik later heb ontmoet had dat dus wel gedaan en ze gingen ook gewoon elk jaar op reis naar Straatsburg en Cambridge en dat soort plekken.
Wij gingen alleen een keer naar een braakliggend veld in ons dorp om daar grondboringen te doen.

8 likes

Oh nee in mijn ervaring zijn dat mensen die dan subtiel laten weten dat ze native level Engels spreken.

Wat ook nooit klopt.

Ik leerde pas in de derde een beetje fatsoenlijk Engels te spreken dus misschien ben ik bevooroordeeld.

5 likes

Hahaha oke blessed dat ik die mensen niet in mijn omgeving heb dan, ik kan me ook niemand met wie ik in de klas heb gezeten bedenken die toen (near) native klonk :’)

1 like

heb jij gymnasium gedaan? Of tweetalig? Of beide?

Ik? Hahahhahahahahahhahaha

Nee ik heb 6 jaar over de havo gedaan :heavy_check_mark:

Edit: sorry ik ga echt stuk om de optie “of beide”. Scheikunde in het Nederlands was al een mysterie voor me en naast Frans ook nog eens Grieks en Latijn? Dan was ik nu nog voor de 11e keer eindexamen aan het doen.

24 likes

Haha mijn school had destijds nog geen tweetalig onderwijs maar een andere school een eindje verderop wel, maar blij dat ik dat niet heb gedaan want het enige verschil met eentalig onderwijs zou zijn geweest dat meneer de vries je biologie probeert te leren in z’n steenkolenengels.
Als je geen docenten met gedegen taalkennis hebt moet je die geen tweetalig onderwijs laten geven want dan ben je veel verder van huis.

7 likes

Tja, netwerk hè

Ik kreeg echt de kriebels van die categorale gymnasia. Sowieso dat je er niet alsnog ‘gewoon’ vwo kon doen maar ook dat subtiele incrowd gedoe

1 like

Ooh haha! Check.
Ik heb tweetalig VWO gedaan voor een half jaar, met Latijn!!! En toen moest ik naar het gewone VWO omdat ik slecht stond voor bio en aardrijkskunde en wiskunde (newsflash heb die vakken nooit boven de
6 gekregen). En nadat ik bleef zitten in de brugklas moest ik na het tweede jaar brugklas naar de havo, omdat mijn derde vijf voor Latijn was, wat ik het jaar erna sowieso zou laten vallen!!
Nou klaag klaag het zit me nog steeds hoog.
Bij ons hadden ze trouwens ook tweetalig havo, maar toen had ik dat Engels al afgeschreven.

1 like

Beetje zelfde als de havisten die Cambridge Track deden.
Oh, wat waren die toch goed in Engels. Tot ze het laatste jaar regulier Engels moesten doen en geen reet van de grammatica snapten.

Lach met traan omdat dit echt zo is. Brugklas aardrijkskunde met een docent die ‘tear down a wall’ zei en dan tear als TRAAN. :sob::sob::sob::sob:

TTO als je het afsluit met een IB examen is echt verspilde tijd. Dat haalt werkelijk waar elke imbeciel die daarvoor klaargestoomd wordt, of je de taal nu goed beheerst of niet. Althans wel op mijn middelbare.

1 like

Omdat ik dat nu eenmaal heb gedaan? Niet 6 jaar lopen ploeteren op Latijn voor niets :angry:

Maar kan me eigenlijk niet zoveel situaties bedenken dat het echt ter sprake komt. Maar ga er ook niet om liegen.

3 likes

Bij ons haalde echt niet iedereen IB, best veel mensen moesten daarom stoppen in de 5e/6e met tweetalig

IB had toch zo’n apart niveau alleen voor op NLse scholen? Is er na 2012 afgegaan volgens mij, daarna is het schijnbaar moeilijker geworden

2 likes