Oh nee in mijn ervaring zijn dat mensen die dan subtiel laten weten dat ze native level Engels spreken.
Wat ook nooit klopt.
Ik leerde pas in de derde een beetje fatsoenlijk Engels te spreken dus misschien ben ik bevooroordeeld.
Oh nee in mijn ervaring zijn dat mensen die dan subtiel laten weten dat ze native level Engels spreken.
Wat ook nooit klopt.
Ik leerde pas in de derde een beetje fatsoenlijk Engels te spreken dus misschien ben ik bevooroordeeld.
Hahaha oke blessed dat ik die mensen niet in mijn omgeving heb dan, ik kan me ook niemand met wie ik in de klas heb gezeten bedenken die toen (near) native klonk :â)
heb jij gymnasium gedaan? Of tweetalig? Of beide?
Ik? Hahahhahahahahahhahaha
Nee ik heb 6 jaar over de havo gedaan
Edit: sorry ik ga echt stuk om de optie âof beideâ. Scheikunde in het Nederlands was al een mysterie voor me en naast Frans ook nog eens Grieks en Latijn? Dan was ik nu nog voor de 11e keer eindexamen aan het doen.
Haha mijn school had destijds nog geen tweetalig onderwijs maar een andere school een eindje verderop wel, maar blij dat ik dat niet heb gedaan want het enige verschil met eentalig onderwijs zou zijn geweest dat meneer de vries je biologie probeert te leren in zân steenkolenengels.
Als je geen docenten met gedegen taalkennis hebt moet je die geen tweetalig onderwijs laten geven want dan ben je veel verder van huis.
Tja, netwerk hè
Ik kreeg echt de kriebels van die categorale gymnasia. Sowieso dat je er niet alsnog âgewoonâ vwo kon doen maar ook dat subtiele incrowd gedoe
Ooh haha! Check.
Ik heb tweetalig VWO gedaan voor een half jaar, met Latijn!!! En toen moest ik naar het gewone VWO omdat ik slecht stond voor bio en aardrijkskunde en wiskunde (newsflash heb die vakken nooit boven de
6 gekregen). En nadat ik bleef zitten in de brugklas moest ik na het tweede jaar brugklas naar de havo, omdat mijn derde vijf voor Latijn was, wat ik het jaar erna sowieso zou laten vallen!!
Nou klaag klaag het zit me nog steeds hoog.
Bij ons hadden ze trouwens ook tweetalig havo, maar toen had ik dat Engels al afgeschreven.
Beetje zelfde als de havisten die Cambridge Track deden.
Oh, wat waren die toch goed in Engels. Tot ze het laatste jaar regulier Engels moesten doen en geen reet van de grammatica snapten.
Lach met traan omdat dit echt zo is. Brugklas aardrijkskunde met een docent die âtear down a wallâ zei en dan tear als TRAAN.
TTO als je het afsluit met een IB examen is echt verspilde tijd. Dat haalt werkelijk waar elke imbeciel die daarvoor klaargestoomd wordt, of je de taal nu goed beheerst of niet. Althans wel op mijn middelbare.
Omdat ik dat nu eenmaal heb gedaan? Niet 6 jaar lopen ploeteren op Latijn voor niets
Maar kan me eigenlijk niet zoveel situaties bedenken dat het echt ter sprake komt. Maar ga er ook niet om liegen.
Bij ons haalde echt niet iedereen IB, best veel mensen moesten daarom stoppen in de 5e/6e met tweetalig
IB had toch zoân apart niveau alleen voor op NLse scholen? Is er na 2012 afgegaan volgens mij, daarna is het schijnbaar moeilijker geworden
Oh nou bij ons dus letterlijk iedereen wel, waren wel 2 niveaus in. Maar dat sloeg echt finaal nergens op. De laatste 3 jaar besteedde je alleen tijd aan het âlerenâ van achtergronden van dezelfde 6 boeken waarmee iedereen dat examen haalde.
Weet 100% zeker dat van mijn oud schoolgenoten nog de helft in de 6e een succesvol CPE examen zou kunnen afleggen. TTO zonder CPE examen op het einde vind ik echt suf en zonder toegevoegde waarde. Weet niet of het op mijn oude school inmiddels veranderd is overigens want ik ben oud.
Wat stom zeg, bij ons was het Engels van de docenten wel op niveau, goddank.
IB werd bij ons ook niet door iedereen gehaald geloof ik, en ik ben na de middelbare Engels gaan studeren dus ik vond het vooral heel chill dat ik al best gewend was aan dieper op teksten ingaan en essays over teksten schrijven (dat deden wij voornamelijk met Engels iig)
Edit: ik zie nu de post van @tessel en ik zat wel na 2012 dus misschien dat daar het verschil dan inzat
Geen wiskundeeeee
Wij hadden wel hele toffe native Engels sprekende Engels docenten. Godzijdank. Ik vond IB niet echt getuigen van taalvaardigheid. Bij ons werd iedereen gewoon gedrilld en dan haalde je het. Ik ben na de 5e gestopt toen alle leuke buitenlandse reizen erop zaten en ik het NIET op kon brengen om the remains of the day te lezen.
Waren in 2007/8 al wel 2 niveaus in maar dat was pre 2012 uiteraard haha dus @tessel kan goed zijn dat eea nadien nog eens veranderd is. Alsnog vind ik voor het begrijpen van de taal zelf en praktische toepassing CPE van meer waarde. Gemiddelde middelbare scholier gaat geen fictie/literatuur meer op die manier ontleden.
Haha ja dat zei zij ook
(ik zat zelf dus op een totaal andere school in een heel andere plaats, waar geen TTO was maar dus wel gymnasium optie met een paar uur per week in een donker lokaaltje voor de echte nerds. Dat gaf helaas niet dat soort TTO perks of een goed netwerk )
Wij - VMBO - gingen een dagje fietsen in de regio en naar de dierentuin omdat HAVO/VWO naar het buitenland mocht
Onze school wilde echt van VMBO af man.
Ik ben zĂł oud dat ik gewoon vakken mocht kiezen
Ik zat gewoon op scholengemeenschap met VWO en Gymnasium. In de 5e gingen de VWO leerlingen een week naar Barcelona en de Gymnasten (VWO + Latijn of Grieks) gingen naar Rome. Maar ondertussen waren de meeste van Gymnasium al gestopt met het loze vak Latijn en/of Grieks, dus de Barcelona groep was groot en gezellig en de nerdjes + fanatieke papa en mamaâs kindjes (die per se Gymnasium diploma wilden) gingen met zn 10en ofzo naar Romeđ¤Ł