Stel je persoonlijke vraag #41

Oh nou bij ons dus letterlijk iedereen wel, waren wel 2 niveaus in. Maar dat sloeg echt finaal nergens op. De laatste 3 jaar besteedde je alleen tijd aan het ‘leren’ van achtergronden van dezelfde 6 boeken waarmee iedereen dat examen haalde.

Weet 100% zeker dat van mijn oud schoolgenoten nog de helft in de 6e een succesvol CPE examen zou kunnen afleggen. TTO zonder CPE examen op het einde vind ik echt suf en zonder toegevoegde waarde. Weet niet of het op mijn oude school inmiddels veranderd is overigens want ik ben oud.

Wat stom zeg, bij ons was het Engels van de docenten wel op niveau, goddank.

IB werd bij ons ook niet door iedereen gehaald geloof ik, en ik ben na de middelbare Engels gaan studeren dus ik vond het vooral heel chill dat ik al best gewend was aan dieper op teksten ingaan en essays over teksten schrijven (dat deden wij voornamelijk met Engels iig)

Edit: ik zie nu de post van @tessel en ik zat wel na 2012 dus misschien dat daar het verschil dan inzat

Geen wiskundeeeee :partying_face:

2 likes

Wij hadden wel hele toffe native Engels sprekende Engels docenten. Godzijdank. Ik vond IB niet echt getuigen van taalvaardigheid. Bij ons werd iedereen gewoon gedrilld en dan haalde je het. Ik ben na de 5e gestopt toen alle leuke buitenlandse reizen erop zaten en ik het NIET op kon brengen om the remains of the day te lezen.
Waren in 2007/8 al wel 2 niveaus in maar dat was pre 2012 uiteraard haha dus @tessel kan goed zijn dat eea nadien nog eens veranderd is. Alsnog vind ik voor het begrijpen van de taal zelf en praktische toepassing CPE van meer waarde. Gemiddelde middelbare scholier gaat geen fictie/literatuur meer op die manier ontleden.

5 likes

Haha ja dat zei zij ook :smiling_face_with_tear:
(ik zat zelf dus op een totaal andere school in een heel andere plaats, waar geen TTO was maar dus wel gymnasium optie met een paar uur per week in een donker lokaaltje voor de echte nerds. Dat gaf helaas niet dat soort TTO perks of een goed netwerk :joy:)

1 like

Wij - VMBO - gingen een dagje fietsen in de regio en naar de dierentuin omdat HAVO/VWO naar het buitenland mocht :smiling_face_with_tear::smiling_face_with_tear::smiling_face_with_tear:

Onze school wilde echt van VMBO af man.

2 likes

Ik ben zó oud dat ik gewoon vakken mocht kiezen :older_woman:t3:

9 likes

Ik zat gewoon op scholengemeenschap met VWO en Gymnasium. In de 5e gingen de VWO leerlingen een week naar Barcelona en de Gymnasten (VWO + Latijn of Grieks) gingen naar Rome. Maar ondertussen waren de meeste van Gymnasium al gestopt met het loze vak Latijn en/of Grieks, dus de Barcelona groep was groot en gezellig en de nerdjes + fanatieke papa en mama’s kindjes (die per se Gymnasium diploma wilden) gingen met zn 10en ofzo naar Rome🤣

2 likes

Ik denk dus nooit meer aan de middelbare school tenzij hier een poll over wordt gemaakt.

• Ja, die behoefte heb ik ook nooit.
  • Ik praat graag nog over mijn schoolniveau en reisjes!

0 stemmers

3 likes

Ik heb een 8kg wasmachine en gooi dus altijd netjes 2 Ariël pods erin. Maar duur!! Zijn er mensen die het ook met 1 geprobeerd hebben en prima schoon en fris werd?

Qua Latijn niet, qua omgeving wel denk ik. Ik vond het echt wel een cultuurshock van een gewone scholengemeenschap naar de universiteit, dus misschien was die overgang vanaf een categoriaal gymnasium wel soepeler gegaan. Aan de andere kant, dan zou dan de overgang tussen mijn basisschool in een achterstandswijk en een gymnasium weer erg groot zijn :sweat_smile:

4 likes

:scream::exploding_head: 2? Dit is nieuw voor mij, haha. Ik heb ook een 8kg en altijd maar 1 pod.

4 likes

Ja staat op het doosje :sweat_smile:

2 likes

Hahaha ja, kan m nog zingen. Vivat haaaec societaaas. Wat een ellende.

Edit: ik weet niet wat er mis gaat maar ik dacht dat ik op @Rozevarken reageerde met haar schoollied.

4 likes

Haha ik zat ook op het gym in de stad waar ik nu woon en als ik eraan terugdenk was dat echt het meeeest tyyypidche gymnasium inclusief kinderen die allemaal klassieke instrumenten bespeeld en of op een klassiek koor zaten. Echt helemaal niet zo cool voor een stel tieners maar vond dat toen helemaal niet gek

3 likes

Ik droom echt nog vaak over m’n middelbare school. Dan zit ik als 30jarige weer in de lessen en heb ik stress over toetsen en op 't einde besef ik altijd dat ik m’n vervolgopleiding al afgerond heb en dus geen eindexamen hoef te doen. Altijd zo’n enorme opluchting. Beetje alsof je dagen strest over een sollicitatie en dan voor het gesprek al gebeld wordt dat je aangenomen bent :smiling_face_with_three_hearts:.

4 likes

Ik had echt verwacht dat de resultaten in een cirkeldiagram zouden staan

17 likes

Ja ik vond het ook echt een leuke tijd! Mis soms wel dat beetje onbezorgde, maar deels was dat ook wel verveling. Beetje pokeren, beetje blowen, urenlang met elkaar bellen, random bij elkaar binnen lopen. Beetje de pre-datumprikkertijd. Vond mijn studententijd ook heel leuk.

6 likes

Niet herkenbaar, misschien ging het daar mis :laughing:

16 likes

Hey, schoolgenoot! Wel stukje later dan ik waarschijnlijk :sweat_smile: