Stel je persoonlijke vraag #42

ja dat was ook mijn ervaring en toen ikeen beetje rondvroeg in mijn omgeving hadden veel mensen dezelfde mening haha

2 likes

Mijn vriend net zo inderdaad. Hoor het vaker.

2 likes

Ik was bij een arts in opleiding tot bedrijfsarts en die was (nog) heel normaal

4 likes

Hahaha, ik denk het niet per se. Maar begrijp wel dat sommige mensen andere ervaring hebben met collega’s uit mijn vakgebied. Maar bedrijfsartsen hebben ook vrij snel een negatief imago, wat echt zeker niet terecht is in de meeste gevallen.

6 likes

Ja ik vond haar helemaal niet aardig of begripvol.

1 like

Ja!! Hele aardige man hoor, maar wel eigenaardig inderdaad. Het begon al dat ik aan het begin en eind van het gesprek de vraag kreeg: ‘wie maakt jouw leven?’ en dan moest ik hard ‘ik’ zeggen. Lekker awkward in een videocall. En later begon hij over mijn sterrenbeeld en dichtte daar eigenschappen aan toe. Gelukkig was hij verder wel oke en heel ervaren, want ik wil toch wel evidence based advies en geen sterrenbeeldenshit.

13 likes

Je koopt met een vriendin weekendkaartjes voor een festival a €100,- Vervolgens kun je vanwege een vakantie toch niet naar dat festival en zit je vriendin dus voorlopig zonder met iemand te kunnen gaan met een kaartje, wat doe je?

• Je verkoopt je kaartje, vriendin moet zelf maar iemand anders vinden
  • Je geeft je kaartje aan vriendin zodat ze gratis iemand mee kan nemen
  • Je wacht eerst af of vriendin ander gezelschap kan vinden, zo ja verkoop je je kaartje zo niet geef je deze alsnog aan haar
  • Anders?

0 stemmers

Je zou toch denken dat zon vakantie ook gepland is dus dan heb je bewust dubbel gepland, dat klinkt wel lullig voor die vriendin als je dit zonder overleg doet.

35 likes

Je overlegt met je vriendin?? Als zij met iemand anders wilt gaan dan zou ik haar first dibs op de kaartjes geven. Desnoods verkoop je ze op het laatste moment op ticketswap ofzo.

4 likes

Nou ik ben in dit geval de dubbele planner en ik dacht dat dat festival op een heel ander moment was dus wel per ongeluk dubbel gepland. Zeker niet handig en chique natuurlijk maar niet bewust gedaan.

2 likes

Ah maar wacht, je bedoelt echt gratis weggeven? Ik zou je vriendin de eerste keuze geven om iemand te vinden om het aan te verkopen. Gratis weggeven vind ik ook weer niet nodig

13 likes

Vragen aan haar of ze iemand anders weet om mee te gaan. Zo ja, dan zou ik zeggen dat die persoon de kaart voor de helft over kan nemen.

13 likes

Ik heb wel eens gebeld met de bedrijfsarts, maar nog nooit langs geweest. Vond haar aan de telefoon heel aardig. De medewerker van het verzuimbureau (?) vond ik wel heel irritant :sweat_smile:

1 like

Niet direct antwoord op je vraag, maar het ingewikkelde in deze situaties vind ik dat je een ander belast met het doden/euthanasie. Instructies in hoe je het zelf zou kunnen doen brengen natuurlijk ook weer allerlei gedoe met zich mee, dus ik ben er verder niet echt uit.

Hoe bedoel je een ander belasten?

1 like

Nee niet specifiek voor deze situatie, meer in het algemeen dat ik aan de ene kant voor het recht erop ben, maar aan de andere kant ook denk dat het belastend kan zijn voor degene die het moet uitvoeren en dat zeker bij psychisch lijden we het nu ook toch nog een soort schemergebied vinden; zijn er nog behandelingen die zouden kunnen werken, kan iemand toch weer beter worden en er dan anders over denken, etc.

2 likes

Een arts die de procedure moet uitvoeren

1 like

Ik ben maar een simpele ziel, laat ik dat vooropstellen.

Ben pro euthanasie indien iemand aan voorwaarden voldoet. En ik lees in dit verhaal dat experts deze vrouw depressief en ontoerekeningsvatbaar achtten toen ze de misdaden beging. En dat lijkt met verstrijken van de tijd niet beter te zijn geworden.

Mijn onderbuikgevoel zou anders zijn als iemand volledig helder en bewust zijn gezin/anderen ombrengt, daardoor depressief raakt, daardoor aan euthanasie criteria voldoet en het toegekend kan krijgen. Dan denk ik: dikke vette pech, blijf maar in de ellende die je zelf veroorzaakte en had dit bedacht voor je willens en wetens een gruwelijke misdaad beging. Maar ik vraag mij ten zeerste af of dat een situatie is die zich ooit heeft voorgedaan of zal voordoen. Ben blij dat ik hier niet over hoef te beslissen.

4 likes

Hoogstwaarschijnlijk niet omdat euthanasie enkel goedgekeurd kan worden na beoordeling door minstens 3 onafhankelijke artsen die geen directe relatie met de patiënt hebben. Natuurlijk blijft psychisch lijden een vaag begrip waarover gediscussieerd kan worden, maar tot nu is slechts één zaak geweest waar dit echt gecontesteerd werd (zaak Tine Nys). Ik denk eerlijk gezegd ook dat je als persoon met zwaar strafblad in normale omstandigheden er zelfs moeilijk aan zou kunnen geraken, maar het voorbeeld van Lhermitte is bijzonder in dat opzicht omdat ze al niet toerekeningsvatbaar geacht werdt tijdens de daad.

6 likes

Precies daarom, want ik filosofeer nu over een totaal hypothetisch scenario. Ik weet niet wat de exacte euthanasie criteria in NL zijn maar niet ineens heel soepel, dat weet ik wel.

1 like