Stel je persoonlijke vraag #42

Oh my god! Is het een koophuis? Anders moet je het toch wit maken neem ik aan.

1 like

Ah het volk dat bloedserieus kraantjeswater en groentjes bestelt vindt ons kinderachtig?

Lol. Maar leuk artikel, herken alle punten, behalve één: WAAROM halen ze JAN PETER BALKENENDE aan als voorbeeld voor het punt dat Nederlanders moeilijk te verstaan zijn voor Nederlandssprekende buitenlanders?!

Jan Peter Balkenende ís een buitenlander voor de meeste Nederlanders, hij komt uit fucking diep down ergens in Zeeland! Hij is zo ongeveer op de grens tussen NL en BE geboren. Die mensen praten een dialect dat dichter aansluit bij het West-Vlaams dan de accenten die wij spreken in de wel bewoonde gebieden van NL. Wij vinden óók dat hij raar praat omdat hij als een Zeeuw klinkt.

38 likes

Omg ik had over “groentjes” nog niet eens nagedacht. Hoe kan “groentjes” een gangbaar woord zijn, iemand leg het me uit.

11 likes

Jep, heb de woonkamer meteen een andere kleur gegeven maar eerlijk gezegd waren alle kleurkeuzes zo vreselijk dat ik nog niet aan de slaapkamer ben toegekomen haha

1 like

Nou , het wordt na al die jaren weer tijd voor het “Belgie haat topic”.
Ben benieuwd hoe het er nu aan toe zou gaan. Maar Belgen, jullie winnen nooit!

Ik ben sarcastisch btw het belgie haat topic was heel weird en op EGF jaren geleden. Wel hilarisch hahaha

6 likes

letterlijk mijn eerste gedachte toen ik die poll zag hahaha

8 likes

Ik weet zeker dat dit veelvuldig in het taalergernissentopic terugkomt, is zeker geen algemeen geaccepteerd Nederlands.

11 likes

Godverdomme, zelfs een artikel schrijven is al te moeilijk voor onze Vlaamse medemens. Ik zie allerlei voorbeelden die ik serieus nog nooit ben tegengekomen.

13 likes

Is dat niet gangbaar in de regio Den Haag? Ik heb een collega uit die buurt die dat vaak doet zeggen.

2 likes

De poll is anoniem

Voor de mensen die in Belgie wonen, als je moest emigreren naar Nederland of naar Duitsland. Welk land kies je dan?

• Nederland
  • Duitsland

0 stemmers

Voor mensen die in Nederland wonen, als je moest emigreren naar Duitsland of Belgie. Welk land kies je dan?

• Duitsland
  • Belgie

0 stemmers

Ik wil beide niet maar helaas zal ik dan toch voor Duitsland kiezen. Hebben betere wegen om al mee te beginnen.

1 like

Ik denk wel dat de gemiddelde Nederlander veel slordiger omgaat met grammatica dan de gemiddelde Belg.

Dat hij heb/ doe jij dat doen is iets wat je vooral in steden wel regelmatig hoort. Sowieso heb ik het idee dat wij vaker ‘creatief’ met de taal doen, ook met invoeging van Engels/Sranan/Arabisch/wat dan ook.

Denk ook dat Nederlanders gemiddeld veel vaker random dingen in een andere taal zeggen dan Belgen. Hoor heel vaak tata’s Nederlands praten en dan VAMOS we gaan bijvoorbeeld. Ik vermoed dat Belgen dat minder doen.

7 likes

En huh wat is dit nou weer.
Ik ben er in 100% van de gevallen dat ik dit tegenkwam (en echt niet vaak) vanuitgegaan dat het per ongeluk was, gewoon een foutje, wanneer je hersenen met te snel of te langzaam denken voor hoe je schrijft en je per ongeluk een woord te veel schrijft (of er een overslaat). Dit is echt geen gangbaar of verklaarbaar taalgebruik joh.

12 likes

België, maar puur omdat mijn Duits ruk is

3 likes

Nou openbaar, waar zou je liever naartoe emigreren als het moest?

• Belgie
  • Duitsland

0 stemmers

1 like

Ik woon bijna op de Duitse grens dus dan hoef ik niet zo ver :face_with_hand_over_mouth:

2 likes

Ik heb niks met beide landen. Vind duitsers maar stugge traditionele mensen. Maar belgie nee, aub ik denk dat dat meer met hoe het land is ingericht en de puinhoop altijd in de politiek. Extreem slechte infrastructuur. Ik kan vlaams niet verstaan, duits wel deels.

4 likes

Duitsland qua winkelen, uit eten en natuur. Belgie kan ik alleen aan een paar leuke stadjes en die troosteloze blankenberg kustline denken

2 likes

Oh alsjeblĂ­eft zeg

35 likes

Je kunt ook in Baarle-Hertog gaan wonen, dan woon je gewoon heel dichtbij Nederland :sunglasses:

4 likes

Ugh jouw antwoord. Bleeegh

5 likes