Stel je persoonlijke vraag #42

Ik heb dit niet (bewust) meegemaakt en ik vind het zoiets bizars dat je gewoon mocht roken in het vliegtuig, kan me het echt niet voorstellen dat je tijdens je vlucht naast iemand zit die gewoon zit te roken.

5 likes

Ja het was net als in de trein wel een apart gedeelte, volgens mij helemaal achterin.
Dus je kon ook kiezen voor non smoking…

1 like

Dat scheelt al! Maar dan nog, het is zo opvallend dat iets wat eigenlijk heel recent heel normaal werd gevonden, nu heel raar lijkt.

Ik rook maar ik vind dit echt niet ok. Vliegtuig heb ik niet meegemaakt maar trein wel.

2 likes

rookte(n) jouw ouder(s) vroeger?

• ja vroeger en nu nog steeds
  • ja vroeger en nu niet meer
  • nee vroeger ook niet
  • nee vroeger niet en nu wel

0 stemmers

Ik heb nog herinneringen aan dat je zelfs jn McDonalds mocht roken. Was wel een apart gedeelte dus niet in t hele restaurant, maar dan nog. Kun je je nu echt niet indenken.

4 likes

ja apart als in, er stond alleen een hekje tussen
alles wapperde gewoon de hele tent door

4 likes

Ik zou het niet aanmoedigen, maar ik sta er ook niet negatief tegenover. Ik heb liever dat een eerste drankje onder mijn dak gedronken wordt (en het dus eigenlijk niet zo spannend is, haha) en we er gewoon open over kunnen praten en niet panisch over doen, dan dat mijn kind ergens stiekem gaat zuipen. En dan hoop ik dat mijn kind op mij lijkt en dus daardoor ook niet de behoefte voelt het stiekem te doen.

4 likes

Mijn moeder heeft een tijdje gerookt, maar hield op toen ze wat met mijn vader kreeg. Mijn vader heeft het een keer geprobeerd in zijn puberteit. Hij ging gelijk over zijn nek en daarna nooit meer.

2 likes

Ik had op de middelbare school een jongen in de klas <18 die samen met zijn moeder wiet rookte, vond ik echt vreemd.

3 likes

Zelf op het kantoor waar ik werk werd er gerookt vroeger. Door mijn baas. Hij rookte pijp, en als er een vergadering was (tafel stond 4 meter bij mij vandaan) dan was het vaak zo dat er pijp, sigaar en sigaret door elkaar gerookt werd :nauseated_face:
Zo blij dat die nieuwe tabakswet kwam in 2002

2 likes

Vader rookt nog af en toe. Moeder is na 35 jaar gestopt dmv vapen (doet ze nu ook niet meer), ze gaat iig wel lekker met de tijd mee lol

Ik kan je wel vertellen dat ook met die aanpak je kind wss ergens stiekem gaat zuipen. Altijd goed om een open relatie na te streven waarin alles bespreekbaar is, maar denk dat het ergens ook gewoon bij opgroeien hoort om dingen stiekem te doen.

11 likes

Ook @Bunnyslippers

Ik reageer nu vanuit hoe het bij mij vroeger ging en ik hoe ik daar op als puber mee omging en hoe ik in mijn omgeving gezien heb hoe het ook anders kan. Ik snap heus dat het ook echt anders kan lopen en ik heb ook echt niet de ilussie dat er nooit iets stiekem gedaan zal worden, alleen hoop ik dat wat wat betreft alcohol gebruik het kan gaan zoals bij mij vroeger.

En dat dit bij mij zo ging en zo werkte, betekent niet dat niet bij iedereen deze aanpak geholpen heeft of zou helpen.

1 like

Sinds ik weet dat verbieden ervoor zorgt dat kinderen later én minder gaan drinken, heb ik besloten dat mijn hypothetische kind van mij niet mag drinken. Niks mega strengs, maar gewoon van jongs af aan uitleggen dat het niet goed voor je is (net als roken) en waarom het dus van mij/ons niet mag.
Scheelt vast dat ik zelf eigenlijk nooit drink (hoogstens 1x per jaar) en mijn man ook amper thuis, dus ons niet-bestaande kind zal wel opgroeien in een huis waar het niet genormaliseerd wordt.

2 likes

Vroeger in mijn omgeving was het iig zo de kids die het niet mochten deden het juist. Ik weet niet of verbieden de oplossing is. Misschien voor sommige maar denk ook voor heel veel niet. Zou mijn kind geen vrijbrief geven of faciliteren. En een goeie voorlichting geven. Maar ons huis is niet te klein als het dan toch wel een keer gebeurd…

1 like

Of je gaat gewoon voor het zielige: niet drinken en roken en dan krijg je je rijbewijs :smiling_face_with_tear:

7 likes

Gadverdamme ja. Ik was ook nog mega wagenziek als kind en dan zaten zij met hun twee voorin te roken. En ze hadden de volle overtuiging dat je het ook niet aan je kleren en haren etc kon ron ruiken dat zij rookten (want ik klaagde dat ik zo stonk als zij me ergens naartoe hadden gebracht).

3 likes

Hahaha gatverdamme. Maar volgens mij is dit echt lang geleden toch. Mijn vader was al gestopt met roken toen mn zus geboren was. Het idee dat sigaretten als een soort ‘snack’ op tafel stond ook WTF. Vroeger wilde ik altijd graag zo’n lange sigarethouder met handschoentjes aan.

In kroegen kan ik me het nog goed herinneren maar in restaurants? Nooit? Omg, het idee alleen al dat bij een vergadering op een kantoor de helft zat te paffen. Hoe erg stonken die kleren wel niet. Wat een walm moet doet zijn geweest.

1 like

Mocht er in jouw ouderlijk huis vroeger binnen gerookt worden?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

1 like