Stel je persoonlijke vraag #42

Ik kan echt niet wachten tot ik oud ben en echt al m’n schaamte ben verloren, dan ga ik de hele dag op een bankje zitten en mensen kijken.

Kan het nu al niet laten om uit het raam te staan kijken als ik geschreeuw hoor bijvoorbeeld.

20 likes

Is dit allemaal hypothetisch haha?

Ik weet niet, zolang ik niet iets aanbiedt/verkoop dat radicale denkbeelden direct steunt dan prima.

Als ik een drukkerij had zou ik niet aanbieden hun boek te drukken, maar zou me niet boeien om iemand een plant/massage/kledingstuk te verkopen als diegene op Thierry stemt ofzo.

Denk ook niet dat ik daar achter zou komen, dan moet je iedereen van te voren gaan vetten.

26 likes

Ik dacht juist, als je er zo makkelijk achterkomt zal het wel een vocaal type zijn en daar zou ik echt geen zin in hebben (maar goed ik zou ook totaal ongeschikt zijn voor het ondernemerschap)

5 likes

Oh ik heb juist het idee dat vapen nu helemaal hot is en jongeren niet helemaal door hebben dat dit ook gewoon roken is. Het viel me in het weekend toevallig ook op hoeveel jongeren vapen op straat. Dus ik heb juist het tegenovergestelde gevoel.

7 likes

Ik vind dit ook wel weer afhankelijk van de context. Als ik een bedrijf heb in het produceren van verf (ik noem maar iets geks) of een winkel run, ga of kan ik geen klanten met extremistische of anti abortus standpunten weigeren.
Maar als ik een bedrijf zou runnen die bijv. kansengelijkheid, meer gelijke rechten stimuleert voor vrouwen of er in mijn uitgangspunten daarover iets staat opgenomen zou ik wel iemand met een anti abortus standpunt kunnen weigeren.

3 likes

Maar je hebt toch geen relatie met iemand? Zo iemand moet toch ook gewoon een dakkapel/fysio behandeling/tent kunnen kopen zoals ieder ander?

Alleen zaken willen doen met gelijkgestemden is eigenlijk het idee dat Forumland zou moeten worden. Dus nee, ik ben beter dan dat.

10 likes

Een relatie is wel het andere uiterste gelijk dus snap de vergelijking niet echt?
Stel iemand gaat op social media helemaal haatvol los over mensen met kleur en ik zou dan leuk een (langdurige) samenwerking aangaan, wat al gek is misschien voor zo iemand maar hypothetisch gezien. En daar kunnen problemen uit voortvloeien: garantie geschillen, dan zit ik daar niet helemaal op te wachten dat ik zo een persoon tegenover me heb. Zou me er onprettig bij voelen, omdat ik me dan graag wil inspannen het goed te doen/diegene tevreden te houden, en dan klik ik online en scheldt ie iedereen uit.

Het is ook niet dat ik anderen verbied om dan zaken te doen met die persoon, of dat niemand diegene mag helpen maar bij mijn zaak liever niet. Dat zoveel mensen liever voor het geld kiezen, verbaast me

3 likes

Dat komt omdat er weinig nuance in de vraag zit. Zo heb jij het in je post over een langdurige samenwerking. Maar het kan ook zijn dat je een slijterij hebt en er komt een klant een fles wijn halen. Ga je dan die klant weigeren omdat je op insta hebt gezien dat hij fvd stemt?

14 likes

Er werd hierboven dakkapel fysio genoemd etc dus ik ging door op het idee van:
niet een eenmalig (goedkoop) product leveren.

Klopt dat echt alle nuance ontbreekt maar het is toch niet gek dat als ik ervoor mag kiezen, ik me niet graag met zulke mensen associeer. En als ik een zaak zou hebben (super hypothetisch allemaal), ik graag producten lever aan niet extreem rechtse racist personen. We hoeven toch niet voor hen een of ander basis recht “op het kopen van zaken” bij wie dan ook ih leven te roepen. Of het voor hen zielig te vinden dat een gekleurd persoon dat liever niet wil terwijl ze extreem rechte dingen posten. Nah im good

4 likes

Nee dat is helemaal niet gek, verre van zelfs. Ik ben het wat dat betreft met je eens hoor.

Daarom had ik ook specifiek dat stukje uit je post gequote waarin je zei dat je niet snapte dat mensen op ‘nee ik wil hun geld’ hadden gestemd.

Ik had daar namelijk op gestemd omdat mijn hypothetische zaak die slijterij was. En zelfs daarin is weer nuance aan te brengen. Zou ik een klant weigeren omdat ik heb gelezen dat hij fvd stemt, nee. Zou ik een klant weigeren als hij racistische uitspraken doet in mijn winkel? Zeer zeker wel.

Dat bedoelde ik er alleen mee te zeggen.

5 likes

Ja je hebt idd gelijk, ik vind het eigenlijk prima als anderen dat wel doen. Ik zou het zelf alleen niet willen, maar dat is dan weer idd tegenstrijdig met die quote. Had missh anders verwacht/gehoopt, missh bedoelde ik het zo. In de situatie van: je gaat je inspannen voor zo iemand. En ook nog los van praktische punten hierboven, hoe kom je daarachter etc?

Ik dacht gewoon puur aan: wat voor vaste klantenkring wil ik? Nou liever niet de racisten tnx, die mogen naar de buren maar nogmaals zouden zij überhaupt iets bij mij komen kopen? Dit was de vraag niet maar stel je helpt er 1 komt die weer terug, neemt kennissen mee etc

Dit zal vanuit ondernemerschap missh heel dom zijn maar daarom ben ik loonslaaf

Ja. Voor eigen veiligheid

In veel andere situaties zou het me niet zo interesseren. Vind het vooral nogal wat om je klanten vooraf op te zoeken. Denk dat weigeren je vroeg of laat duur kan komen te staan

7 likes

Ik zou het lastig vinden om te weten dat iemand die een product/dienst bij mij afneemt extreem-rechts is. Denk dat ik daar dan toch liever ver vandaan blijf.

De kapper waar ik naartoe ging deed de wenkbrauwen van Raisa Blommestijn en reposte haar insta story waarop ze aangaf heel tevreden te zijn over ze. Ik wist dus alleen dat zij klant was door die post. Zag daarna ook dat ze elkaar volgden.

Ben daarna niet meer naar die kapper gegaan en een kennis begon er later ook over tegen mij en zij ging er dus ook niet meer heen om die reden.

Het kan je dus ook klanten kosten.

7 likes

Nou en daar zou voor mij ook de veiligheid van andere klanten nog bijkomen. Als iemand bij jou in de kapsalon of wachtkamer hun extremistische gedachtegoed loopt rond te spuien kan dat de plek voor anderen onveilig maken en dat zou ik ook niet willen.

3 likes

Ja ik ging ergenscin zomer 2020 naar een nieuwe wenkbrauwstyliste. Toen was ze nog allemaal van corona kut he ditdat. Hadden we wel redelijk gesprekken erover. Toen ging ze ergens in 2021 op dr zakelijke account allerlei moederhart dingen posten en delen. Ik dacht de groeten, daar ga ik niet meer :wave: dus toen ben ik heel snel naar iemand anders gegaan

5 likes

Als het om geld gaat heb ik vrij weinig moraal.

6 likes

Ohhh ik heb kopje thee gestemd hahaha :joy: Ik hou echt van mijn muntthee met honing savonds. Het liefste nog met een rolletje prince ministars :grimacing:

4 likes

Je kind (jonger dan 10 jaar) naar de kapper laten gaan?

• Ja
  • Nee, zonde van het geld
  • Nee, andeds

0 stemmers

5 likes

Huh ja? Haren moeten toch geknipt worden en ik ben dr niet goed in haha.

46 likes

En zou je andersom naar een bedrijf/merk/ondernemer blijven gaan als diegene openlijk extreemrechts/anti-abortus/anti-‘woke’/anti-vaccinatie is?

• Ja
  • Nee
  • Weet ik niet

0 stemmers

Ik was dus een keer bij een nieuwe kapper en die vroeg ik gevaccineerd was. En toen ik ja zei, zei ze dat ze dat al dacht omdat ik heel veel afgebroken haren had?! Kwam door het doodblonderen, maar zij vond van niet. Nooit meer heen gegaan daarna.

16 likes