Nee hoor, als ik ga wielrennen word ik regelmatig expres afgesneden, klemgereden, of met ruitenwisservloeistof besproeid. De laatste keer dat ik ging fietsen ging een automobilist ineens vol gas geven toen ik aan het oversteken was. Terwijl ik voorrang had. Had een hartverzakking. En ik rij altijd netjes, gebruik wielrennen meer om van de natuur te genieten dan om echt hard te gaan.
Ik ben als kind tijdens de avondvierdaagse door een wielrenner omver gereden. Ik ging wat kinderen inhalen en die eikel reed op volle snelheid in tegengestelde richting over het fietspad waar we met honderden kinderen aan het lopen waren. Gat in mijn hoofd en avondvierdaagse direct voorbij voor mij
Sindsdien heb ik een tyfushekel aan wielrenners. En ja natuurlijk hashtag notallwielrenners, maar er zijn er echt veel te veel die met niks en niemand rekening houden.
Zolang ze mij niet:
- afsnijden
- proberen in te halen op een heel smal stukje
- zo breed rijden dat ik ze niet kan inhalen
- heel dicht achter mij fietsen zodat ik voor ze uitkijk bij oversteekplaatsen.
Heb ik geen probleem met ze.
Wat is vervelender:
- Een groepje wielrenners
- Een groepje fietsende pubers
0 stemmers
Wat ik mij altijd afvraag: Er zijn toch ook veel automobilisten die als idioten rijden. En met een auto rijden is veel gevaarlijker dan op een fiets. Waarom haten mensen dan ook niet op alle automobilisten?
Er is toch redelijk wat haat tegen mensen die een dikke bmw rijden?
Bij pubers als ik dan bel, dan ben ik soms “bang” dat ze niet aan de kant gaan en ik word uitgescholden ofzo. In de praktijk gaan ze altijd gewoon aan de kant. Alleen dat duurt dan wel een eeuwigheid. En ze zijn ook teeeering langzaam en gaan de hele tijd op en neer qua tempo.
Vrouwelijke wielrenners hebben vaak een fietsbel of geven ruim van te voren aan dat ze komen. En bedanken me altijd als ze langskomen.
Bij mannen heb ik het idee dat het in hun hoofd gewoon zo gaat van “Trappen, ademen, trappen, ademen” en verder vergeten ze alles.
Bij mijn weten wordt iedereen die in een bmw rijdt niet steeds expres bijna aangereden voor de lol.
Zingen is mijn stim, doe het vaak onbewust en ik houd van musicals, dus dan zullen veel mensen mij hekelen.
@Kultakala of die wielrenners houden zich beter aan de regels in de bergen?
Wielrenners die op de autoweg fietsen, omdat ze de fietsers op het fietspad te langzaam vinden (met een berm tussen fp en aw). Waar moeten de auto’s dan heen, want de wielrenner fietst misschien 30 waar ik 60 mag.
Als ze in groepen rijden wordt je er normaal gesproken gewoon op getraind om echt ruim van tevoren al te beginnen met bellen. Ze blijven bellen totdat ze er langs zijn.
Mijn vader trainde thuis heel vaak in zo’n tacx. Om maar niemand tot last te zijn. Maar groepen wielrenners is en blijft gewoon gevaarlijk. Een wielrenner die alleen fietst mwah. Kan makkelijk remmen en hoeft geen rekening met de groepssnelheid te houden.
Mijn broertje fietst altijd alleen en gewoon netjes volgens de regels, maar die wordt soms express afgesneden en flink getoeter terwijl er genoeg ruimte is. Hij is zo al een keer van de fiets gereden, echt sneu…
Ik ben eigenlijk wel voor een verkeerscompetentietest voor mensen die een bepaald vervoersmiddel willen gebruiken (wielrenfiets, elektrische fiets, speed pedelec). Automobilisten en scooterbestuurders moeten ook een test afleggen. Genoeg volslagen randdebielen op fietsen die nooit een test hoeven doen. En als medeweggebruiker kun je de snelheid van die door mij boven genoemde groep niet goed inschatten. Ben sowieso pro verplichte begrenzing op elektrische fietsen van 22 km per uur oid.
Maaaar dat alles is nog geen vrijbrief om je als automobilist als een imbeciel te gedragen richting anderen. Hoe asociaal die anderen misschien ook kunnen zijn, jij zit nog altijd in een metalen kooi op wielen met een motor: doe normaal.
Maar heel veel wielrenners hebben geen fietsbel (want dan wordt de fiets zwaarder?!) En doen of niks of roepen iets onverstaanbaars, waardoor je eerst omkijkt (huh, wat) en dan proberen ze je al voorbij te sjeezen terwijl je dus nog niet aan de kant (kon) gaan. (Edit) of het moet veranderd zijn de afgelopen 10 jaar.
@mikselke eens.
Ik moet wel toegeven dat ik als voetganger ook gewoon meer last heb van fietsers die het concept zebrapad niet begrijpen dan automobilisten. Of op de stoep fietsen etc.
Wielrenners en (elektrische) bakfietsen zijn helemaal kut. Maar ik vind ook eigenlijk dat je niks te zoeken hebt met je wielrenfiets in het centrum van een drukke stad.
Wij hebben op de basisschool een verkeerstest moeten doen met de fiets. Word hier nog gedaan. En ik moet zeggen als ik met mensen fiets die dat niet hebben gedaan en bijv gewent zijn om auto te rijden dat die heel anders fietsen. Veel roekelozer of auto regels aanhouden enzo.
Fietsen hier dan alleen maar van die tuttebellen?!
Ik ben er ook netjes omheen gegaan, maar ik vind het gewoon niet oké dat ze niet gewoon op het fietspad gaan.
Precies, mijn achterbuurman is al bijna een jaar aan het revalideren omdat hij van zijn fiets gereden is. Automobilist zag hem over het hoofd. Hij kan nu net een rondje om het blok lopen. Vertel mij nog een keer hoe gevaarlijk fietsers zijn denk ik dan.
Hahaha die verkeerstest was bij mijn basisschool zo random?! We moesten rondjes langs poinnen enzo fietsen maar ik herinner me er verder weinig van moet ik zeggen.
Heb jij een verkeerstest moeten doen op de basisschool?
- Geen idee joh
- Ja
- Nee
0 stemmers
Haha ja inderdaad. Bij ons hadden ze gezegd dat er beoordelaars in de bosjes zaten om te controleren. Maar dat was volgensmij helemaal niet zo. Want mijn groepje was de weg kwijt en wij hebben toen nog vet gevaarlijk midden op een kruispunt gestaan tussen de auto’s en we waren alsnog gewoon geslaagd?